AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
488

Hur ska man göra när det står trans program?

BM
80
BMW_525IA
BMW E60 525I
BMW X5 4.4
Har flera ggr fått meddelandet trans program när jag kör bilen! Det kommer upp när man passerar 3000 varv alltid, samt att ekonomi, sport & snökörningen försvinner från färddatorn.

Bilen blir även mycket seg vid start.

Mycket tacksam för alla svar!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är något fel i växlingsprogrammet!

Kan vara så enkelt att batteriet är dåligt, då kan de felmeddelandena komma. Men de brukar i såfall komma i samband med start.

Annars är det nog till att koppla upp sig mot servicedatorn och se vilka felkoder som dyker upp...

Mvh
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Bmw_525ia!
Om du startar om bilen kommer meddelandet upp igen??? Men vänta några sekunder innan du startar om den ca 10-20 sek!
Berätta hur det gick när du prövade detta!
Om du kör bilen genomvarm kommer då detta problemet upp?? då menar ja ca 15-20km...
Det jag vill veta är om detta händer bara när bilen är kall!!!

MvH Bmw 4-ever

Länk
BM
80
BMW_525IA
BMW E60 525I
BMW X5 4.4
Meddelandet försvinner när jag startar om bilen, men överstrider jag 3000 varv så kommer det upp igen och bilen blir sölig på start igen! Jag tror det här uppkom när det började bli så kallt, hade inga såna problem förut.

Det händer både när bilen är kall och varm, men inte så ofta.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
BMW_525IA; Jag har samma fel men det händer bara motorn är kall eller när det är minus grader!
Var på verkstad och felsökte bilen!
Det är Gasspjällpotentiometer som är lite kass, det blir slags kortslutning till B+!
Så jag kan tänka mig att du har samma fel.
Fick veta t o m hur många gånger den dyker upp och vid vilket varvtal!
Du kan ju höra av dig till Bmw för felsökning, det kostar inte mycket ca 285kr.
Hör av dig på mail om du vill!

MvH Bmw 4-ever

Länk
BM
80
BMW_525IA
BMW E60 525I
BMW X5 4.4
Jaha......det låter väldigt lik min, fast min händer även när motorn är varm! När jag startar bilen i kyla så står det trans program direkt när jag startar, men nu har felet övergått till när jag kickar på gasen, då står det trans program. Bilen blir då som sagt seg vid start. Jaha kostar det 285 kr? Men vet du vad det kostar o åtgärda felet då? Hade en 520-91 som jag fick testa ett flertal ggr hos BMW men de lyckades aldrig fixa felet.

Ska kolla upp det med BMW och se hur mycket det går på.

Tack för tipset.....vi hörs av!

MVH//525_IA
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
japp jag fick pris på vad det skulle kosta att laga..ca 1520 kr som allt. delens art nr. är 13 631 726 591!
Men jag har samma problem när det är kallt att om man gasar för mycket så går den i växelådsprogram!
Japp det kostade 285kr hade den inne på verkstan idag!

MvH Bmw 4-ever

Länk
BM
80
BMW_525IA
BMW E60 525I
BMW X5 4.4
Jaha det va inte heller så farligt, 1520 kr! Tack för art numret...det är nog samma problem med min, ska nog ta den till bmw så får dom fixa det.

Fixade du allt eller köpte du bara delen? Funkar din bmw som den ska nu eller?

mvh//525_IA
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Nä jag hade bara kollat upp bilen på datorn så den är inte fixad än men det blir den snårt!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.