AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
888

Knackande i ventiler

Mina ventiler knackar/tickar. Är detta en dy servicegrej??
(E30 318i -87)
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
När ställde du ventilerna senast??
Hur långt har bilen gått??
Visa användare
33
Tysken
118d -08 (fr.o.m. v. 14)
Kan också vara en dyr byta-kamaxeln-grej.
Lyft ventilkåpan och försök se slitaget på nockarna (upphöjningarne i kamaxeln). Om det finns ett markant "spår", d.v.s. en fördjupning efter där lyftarna har rullat på dem, är din kamaxel utsliten. Känn på lyftarna, kan du rubba dom mer än ytterst lite skall de justeras, alternativt kamaxeln bytas.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Slitna kamaxlar är tyvärr rätt vanligt på den motorn, särskilt om man har slarvat med service eller har använt olja av dålig kvalitet!

Mvh
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Min bil hade full servisbok när jag köpte den .Och den har gått 18000 mil. Men de var en då renoverad top och ny kam i den fast de var ju kvitton på att de var utfört =) .. Så Min tickar ju lite mer nu efter som ventilerna är ställd lösare för inkörning...Om typ 100 mil så ska jag till bwm och ställa dom .. Så då ska de förmodligen inte ticka nå mer...

Mvh Teres

Jag vet inte när ventilerna ställdes sisst. Jag har bara haft bilen i ca 1 år och jag har inte gjort det själv. Men det är dags för service det vet jag.
Bilen är mycket väl skött och servad under alla år( Hoppas jag om inte serviceboken ljuger!)
Bilen har gått 15 000. Jag har kört den 1000 mil drygt.
Tack för tipset med kamaxeln, skall kolla upp det. men jag har just gjort en dyr byta koppling grej..
To
113
Tody
325ik -88
Jag har hört att man inte behöver / kan ställa ventilerna, för att det är hydraliska lyftare... eller något i den stilen.
Kan detta stämma. (325 ik -88)
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
tror det är fel nog ska du kunna justera in vetil spelet, inte svårt alls att göra, men tänk på att det är olika värden för detta om bilen är kall eller varm, lättast är att göra det då den är kall.

Joakim Eriksson
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Jo de går visst och ställa ventilerna var in oh frågade hur mycket dom skulle ta på Bmw..Är de verkligen hydraliska lyftare på dom har fattas som de inte är de ...Men jag kan ju ha fel .....

Mvh Teres

To
113
Tody
325ik -88
Det stämmer nog som ni säjer att man kan ställa dem, tyckte det verkade konstigt...
Vad kan det kosta ugefär?
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
kan du skruva lite kan du göra detta själv, du behöver ett blad mått en liten pinne ca 2-3 millimeter i diameter och en liten fast nycket minns inte storleken, kan vara bra med en nu ventilkåps packning med.
1 lossa ventil kåpan då ser du hela härligheten, varje vippa har en mutter på sidan som sitter åvanför ventilen denna håller i ett lite ovalt "hjul" med ett litet hål i dett hål är till för att vrida denna lille grejj.
rotera motorn med en skifft nyckel eller dyligt nere ved fläkten så att den vetil du ska justera är stängd alltså inget tryck på den, då har du ett litet spel mellan ventilen och vippan ta det värde som ska vara där och mät upp det med bladmåttet och justera på den grejjen med ett litet hål i tills du har rätt mått och skruva fast.
fortsätt sne på alla ventil på samma sätt, OBS ventil spelet kan vara olika för insug och avgas sidan detta står i motor rummet vad du ska ha för avstånd varm som kall.

tror det kostar runt 1000kr när bmw gör detta.
Har gjort detta själv ett x antal ggr med perfekt resultat, vet ju inte var du bor hadde kunnat göra det åt dig.
Jag bor i luleå

Joakim Eriksson
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
För mig skulle de kosta ungefär 700-800 På bmw i Gävle.. Fast de kanske har sina fördelar och vara tjej vad vet jag =)...

Mvh

gangsta_toth
En 318 -87 har väl den gamla M10-motorn? Den har (Om jag inte minns fel...) en enkel överliggande kamaxel, så det är bara ett mått som gäller. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur mycket det ligger på (Min Haynes-bok ligger ute i bilen, som står på farsans jobb.).
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
M10 motorn i 318i är mig veterligt inte känd för att vara en lika stor "kamaxelätare" som exvis dåligt servade M20 & M30-motorer.
15000 mil torde vara en baggis för M10-motorn, om nu miltalet stämmer och motorn inte är katastrofalt dåligt servad eller körd på "skruttolja". Hade själv en BMW med M10 motor en gång i tiden. Den gick många, många mil (ca 27000) utan vare sig problem med kedja eller kamaxel, däremot började ventiltätningarna läcka lite.
Är inte speciellt dyrt att lämna bort bilen till en BMW-verkstad för inställning, gör det istället för att trixa själv, i synnerhet om du inte är van. Något du inte vill göra är att ställa ventilspelet ordentligt för tight eftersom detta med stor sannolikhet bränner en eller flera ventiler.

mvh

MW-Guru
Tack för alla bra svar!
Jag bor i Nynäshamn så från Luleå är det ju en bit (hehe).

Det låter som att jag skall be en serviceverkstad gör detta i samband med service. Jag gör sällan sådana saker själv, det är bättre tycker jag att låta dom "duktiga grabbarna" sköta det...om man slipper käka nudlar en månad förståss.
Bilen är i mkt bra skick faktiskt så jag skall försöka hålla den så.
Tack igen för alla svar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.