AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.358

tanken sugs ihop så att tankgivaren knäcks 525i -95

Sida 2 av 2
Johan B>
Vet du hur magnetventilen ska fungera? F.ö. har jag letat efter ytterligare luftningar men inte hittat något. Främre och bakre luftningen samt luftningen till påfyllningen går ju alla till expansionstanken, och därifrån vidare till kolkanistern. Så varifrån kommer luften in?

Deliq>
Är du säker på att tanklocket ska vara tätt. Det känns ju som den enklaste vägen för att kompensera för förbrukad bensin.

En annan sak som slog mig. Vid båda tillfällena som givaren pajjat, har vädret ju slagit om från nåra + till massa -, tanken har varit nästan tom och givaren har pajjat efter bara någon mils körning. På den korta körsträckan kan det ju knappast vara den förbrukade bensinen som ger tillräckligt undertryck för att suga ihop tanken...Det skulle ju i så fall peka mot en defekt magnetventil, som gör att motorn suger i sig all luft i tanken. Ventilen kanske fryser fast i öppet läge?

Är det ingen som har riktig koll på magnetventilens funktion? Det skulle vara till stor hjälp.

Micke
Deliq
>s25519
På varken 528'an (-87) eller 540'n (-93) jag hade tidigare var det någon avluftning i tanklocket, åtminstone inte vad jag har sett. Det var det däremot på de Audi-bilar jag harvade omkring i innan jag började åka riktiga bilar, samt att frugans Honda har någon sorts ventilation via tanklocket.

M V H // Deliq

**___**

"Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss"
Ok. Jag har precis varit på skroten och inspekterat en tank, och det finns inga ytterligare anslutningar. Luften kommer alltså in via antingen tanklocket eller kolkanistern. Någon som vet? Johan B?

Micke
Hasso! Du vet säkert hur det funkar. Kom igen då...

Micke
Nyheter för ev. intresserade:
Jag har konstaterat att magnetventilen är normalt öppen, dvs. så fort tändningen slås på får den signal och stänger. Den är sedan stängd tills motorn slås av igen. Jag tolkar detta som att det måste finnas en luftning med backventil i kolkanistern. Funktionen blir i så fall:

motor avstängd-magnetventil öppen, backventil stänger=ev. ångor går direkt in i insuget

motor startas-magnetventil stängd och backventil öppnar=luft som ersätter förbrukad bensin går direkt från kolkanistern till tanken.

Det verkar som att jxp hade lösningen redan från början. Hatten av!!!

Det vore väldans hyggligt om någon kunde ta och mäta på kontakten på magnetventilen på sin egen fungerande bil, för att bekräfta mina teorier. Magnetventilen ska alltså (om teorin stämmer) ha spänning så fort tändningen slås på. Snälla kolla detta, det är ju gjort på mindre än en minut...

Micke
Ingen som har mätt än? =)

Micke
St
15
Stenis
540iA -93
Har haft sammma problem...Det blir gegga i röret!
Byt Kohlflilter!

Nu måste väl någon ha mätt? Vad gör ni på dagarna egentligen? =D

Micke
Nu då!!!

Micke
Nu då?

Micke
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Har dessvärre ingen E34 att mäta på men någon borde ju kunna hjälpa dig.
Var sitter magnetventilen exakt?
Måste man under bilen eller?

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

Magnetventilen sitter på vä. innerskärm fram i motorrummet. Följ slangen från kolkanistern allra längst fram till vä. i motorrummet (vid vä. halvljuslampa) så kan du inte missa den. Och, nej då man behöver bara öppna huven.

Som sagt, jag vore tacksam om någon kunde kolla detta...

Micke
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Har också kolkanister i min E30 men vet inte om den har någon ventil.
Kan ingen hjälpa till?
SÅ besvärligt kan det väl inte vara?

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

Lyssna nu på eder ordförande! =)

Micke
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Kan detta ge problem som jag skrivit om i tråden: Länk ???

Länk
Nja, CompuTerror. Eftersom tanken sugs ihop så kan det inte gärna vara något annat fel än en krånglande avluftning. Frågan är väl närmast var i avluftningen felet sitter... Men tack i alla fall. =)

Micke
Har nu inhandlat ett nytt kolfilter (400:- på BMW) och en begagnad tankarmatur (450:- på skroten).

Allt tyder ju på att kolfiltret är boven i dramat, men det hade ju ändå varit hyggligt om någon kunde ha mätt upp signalen till magnetventilen på sin bil....

Då återstår bara att plocka tanken ren från plastflisor (igen) och montera de nya delarna.

Tack alla ni som har agerat bollplank. Er hjälp är ovärderlig.

Micke
Tack Micke för tipset om bildelsbasen,jag hittade vita blinkers till min 535 E34 för 450kr/styck.janne h
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.