|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Där har ni själva problemet. Uppstår (2:a gången nu!) när det slår om från någon plusgrad till 15-20 minus. Jag börjar bli lite trött på att plocka små j-a plastbitar ur bränslepumpen nu. De sätter ju igen inloppet till pumpen så att motorn inte får tillräckligt med soppa. Är det någon annan som har haft samma problem? Det måste väl sitta någon slags backventil på urluftningen, antar jag. Kan det vara denna som fryser?? Jag har ju kört bilen ett helt år sedan förra gången problemet dök upp, så det fungerar ju uppenbarligen normalt sett, utom just vid extrema väderomslag. Någon? | |
|
Påminner lite grann om ett problem jag hade för länge sedan med en 528:a Den hade 3 st avluftningsrör från tanken, upp till ett expansionskärl. Från expansionskärlet gick sedan ett avluftningsrör i en konstig slinga på plåten bakom baksätets ryggdyna och mynnade ut under bilen. Detta rör var av vanlig rostande plåt och såg helt OK ut på utsidan, men hade rostat igen på INSIDAN och var helt täppt. Vet inte om det är samma design på de nyare modellerna. Har inte haft det här problemet på E34:an. |
|
|
Troligtvis har du fått fukt i kolfiltret på avluftningen av tanken, fukten fryser och avluftningen fungerar inte som den ska. Jag hade samma problem på en 525-89 för några år sedan och jag svårt att lokalisera felet. Jag hittade felet till slut och det visade sig att kolbehållaren var igensatt av så kallade näsor från en lönn. Filtret satt vid vänster framlykta ner mot innerskärmen på min bil. Byt filteret så löser det nog problemet. Det kostade mig två tankar Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer! |
|
| Kolfiltret vid vänster framlampa alltså? Jag får kolla upp det. Ingen annan som har rotat i det här? | |
|
Ok, nu har jag lokaliserat kolfiltret. Det verkar ju inte alltför avancerat att byta. Men hur funkar det? Det finns ju bara 2 anslutningar, en från/till tanken, och en (vakum) till insuget. Hur kan det då avlufta tanken?? Var sitter förresten avluftningen i tanken? På baksidan sitter ju en rätt så grov anslutning men det är väl avluftning för påfyllningen, eller? Och om det nu redan finns två avluftningar (kolfilter + påfyllning), varför finns det då ytterligare en i tanklocket? Vilken gör vad? |
|
| Ni som kan detta. Hur är det egentligen tänkt att fungera? Kom igen... | |
| Snälla Hasso, Deliq, Johan B m.fl.... Ni kan ju det mesta om det mesta, förklara funktionen är ni snälla. | |
|
Okej då! ;oDD Kolkanistern skall fånga upp kolväteångor (bensin) från tanken så att de inte kommer ut i luften och förorenar omgivningen i onödan. När motorn startat öppnas en ventil och genom motorns normala undertryck i insuget, suger rent filtret och eventuella ångor i det förbränns med ordinarie bensin/luftblandningen. Mvh |
|
| Ok, så långt är jag med. Men när motorn är igång och kolkanistern alltså har undertryck från insuget, hur kan det då komma in luft i tanken för att ersätta den förbrukade bensinen? | |
|
Motorn suger inte in luft genom kolkanistern hela tiden. Den suger bara rent den, sedan stängs ventilen igen. Mvh |
|
|
Var kommer luften in då? Om ventilen stängs så är det ju ett slutet system. Eller?? Eller kan det vara så att ventilen ska stå öppen hela tiden? Då får man ju ett undertryck på sisådär 0,8 bar men det borde väl tanken klara utan att kollapsa? Det kanske är ventilen (eller signalen till ventilen) som är problemet? Eller har jag missat något? Jag funderar lite på jxp:s svar oxå. Hur kan det komma in lönn-näsor i kolfiltret? De borde väl luftfiltret ta? |
|
| Ingen som kan förklara? | |
jocker18@home.se |
s25519.. kan du förklara vart kolkanistern är ansluten på insuget? skicka gärna ett mejl istället. MvH Jocke |
| Jocke, du har mail. | |
| Johan B, Deliq, ni har oxå mail. | |
|
S25519, check mail! Mvh |
|
| Är det någon som vet var man kan hitta/få tag i en skiss över bränslesystemet (tanken m.m. alltså)? Det skulle vara en stor hjälp! | |
|
Ni som har plockat ner era (plast-)tankar: Det sitter ju en luftning framåt och en bakåt på tanken, som båda går upp till tryck-/expansionstanken precis ovanför påfyllningen i bakskärmen. Utöver dessa finns ju den grova avluftningen som går upp till påfyllningshålet. Finns det någon ytterligare anslutning på tanken (förutom tryck- och returrören till bränslepumpen alltså)? I annat fall bör det ju betyda att det sitter en backventil i tanklocket som släpper in luft i takt med att bensinen förbrukas. Det skulle i så fall vara denna som inte funkar 100%-igt på min bil. Eller???? |
|
Deliq |
>s25519 Eftersom ditt problem verkar uppstå vid kyla är det med största sannolikhet ispropp av kondenserad fukt någonstans. Röret från kanistern till tanken är ansluten vid expansionskärlet, det är den vägen som luften "fylls på" i tanken när bensinen minskar. Det är inte ett "ventilerat" tanklock så som förekommer på en del andra bilar. Om du nu har stopp i detta rör kan du kanske som nödlösning prova med ett sådat lock om du hittar något som passar. Det kan ju vara detta rör som rostat sönder (det sitter ju ganska utsatt under bilen, tillsammans med bränsle- och bromsrören) kan ju fukt ha trängt in, kondenserat och frusit till en propp. -En teori att fundera på... M V H // Deliq **___** "Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss" |
|
Så luften kommer in i tanken via kolkanistern alltså? Då tas ju luften från insuget, där det ju råder undertryck. Det ska alltså vara ett visst undertryck i tanken? Röret är ju i alla fall lätt att kolla. Jag får prova att blåsa i det, så får vi se... Min senaste teori var annars att magnetventilen mellan kolkanistern och insuget inte stänger och att det därmed är undertrycket i insuget som suger ihop tanken för mig. (Detta förutsatt att luft normalt kommer in i tanken från annat håll, ex.vis via tanklocket, men att detta av någon anledning inte fungerar på min bil). Vad tror du/ni om detta? Micke |
|
Deliq |
En ide väl värd att kontrollera... Jag har inte riktigt full koll på hur/när ventilerna styrs men din tanke låter trolig. M V H // Deliq **___** "Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.