|
|
|
|---|---|
Orre Touring |
Måste få lite olka förslag om hur man skall svarva kolvarna, för att få bra komp... Kan man helt enkelt bara svarva av knölen på kolven, så det bara är en grop kvar?? Är tacksam för all hjälp!! Har du nått foto el ritning så kan du maila mig. Tic@spray.se |
|
För att få det så bra som möjligt så räkna ut hur mycket större volym förbränningsrummet behöver ha för att du ska få det komp du vill. När du vet volymen så räknar du om det så du får fram hur många gram kolvmaterial det motsvarar. Väg kolven innan du börjar bearbeta den och kontrollväg allteftersom du bearbetar. /Per |
|
Orre Touring |
Verkar vara lite avanserat för min hjärna:)... Det måste ju finnas nån som har gjort det?? För det är ju inte den första kolven som svarvas på forumet..... |
| Läste för någon tid sedan här på forumet att han som svarvat Bäckis kolvar, svarvat bort "knölen" på kolven.Är dock inte säker om det var på det viset. | |
|
vad har du för motor och kompförhållande nu? Vad vill du ha för kompförhållande? Ta rätt på det så kan jag räkna ut hur mycket volym eller vikt du behöver ta bort på kolven. Svarva på känn efter vad nån annan gjort en gång i tiden kan ju sluta hur som helst. /Per |
|
Orre Touring |
Trevligt... Du kanske vet vad man skall ha för kompförhållande, Är inte så hemma på det här, men 8.0 är väl inte helt fel?? Skiljer det på komp. på m20 2,5l 88- Har tänkt att utveckla efter ekonomi... |
| Svarva inte kolven toppen tunnare än den lägsta punkten på kolven, dvs botten på gropen. Och svarva en grop på med diameter 50mm. Det är vad jag fått höra och tänker göra =) | |
|
om man för enkehetens skull säger att det blir bra med 8,0:1 Har du katalysatormotor så ska det skavas av 6kubikcentimeter = 16gram och om du har en utan så blir det: 12kubikcentimeter= 33gram /Per |
|
|
Kan någon en enkel formel för att räkna ut hur mycket material som ska bort. Jag bygger på en m42 motor med 10 i komp, hur kan man lämpligen ta reda på hur mycket massa som ska bort för att få ner kompressionen lagom? Blir det till att mäta förbränningsrum och kolvens "grop"? /Johan |
|
| Dom kolvarna har ju plan topp. Du behöver ju bara bestämma vilket komp du vill ha och sen ta formeln för en cylinders volym och räkna ut hur mkt du ska svarva av på kolvarna. | |
|
Går det bra att kolvarna inte går lika högt upp? dvs man tar bort den där kanten på sidorna |
|
|
kanten på sidan är det sista du ska röra, ändrar du avståndet mellan toppen och kolven på kanten så ändrar du klämspalten . "Klämspalten" bidrar till att blanda färskgasen ordenligt och ge en jämn förbränning så att risken för spikning minskar. /Per |
|
Orre Touring |
JEVLAR Tackar.... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.