AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
351

M5T som familjebil?

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Om jag har tur så kommer min Opel Sintra Diesel att bli såld inom kort. Då filurade jag på en E39 touring som ersättare men man blir ju så rackarns sugen på M5 E34 Touring också då de ligger i ungefär samma inköpspris. Kan man leva med en M5T som enda bil? Skall ju även köras på vintern, finns det motorvärmare till dom? Hur hanterar man 340hk i vinterväglag? Har dom diffbroms som standard eller kanske rent av ASC?
Upplys mig... har noll koll på denna bilmodell.

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Jag har haft min M5 Touring i snart 4 1/2 år och snart kört 8000mil och aldrig haft problem med vinter körning. Diffbroms sitter det som standard och motorvärmare är det nog inga problem att sätta i, ASC Finns nog inte till M5 E34 tror jag.

M5 TOURING DEN SNABBA HUNDBILEN
Det är bara att vara lätt på foten :)

Inga problem att köra M5 på vintern bara man vet vad man gör.. Jag har ibland börjat spinna på femman vid omkörningar när jag ej har varit försiktig :)

/Jimmy
Länk
LN
497
LNBT
S6Plus
Har funderat på att byta till M5 Touring också men skrinlade det, kom fram till att den blir för svårkörd på vintern för min sambo, 5-6 vxl ingen ASC+T har heller inte funnit en med backvarn. och finns tydligen bara med sportstolar. Familjen föredrar komfortstolar...
Tycker också att det är lite slöseri med en sådan bil att uthärda starter i -24 väskor ungar skidor pulkor resor till sälen 3x försäkringen mot den jag har nu m.m. Jag behåller således min 540 Touring ett tag till, vill för övrigt säga att det är den bästa bil jag har ägt, svårt att se om det finns en bättre familjekärra för tillfället för de pengarna jag köpt denna för. funderar på en B10 v8 el. "X-5 någon gång när de bli billigare."

spar till en....
Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Apropå försäkring. Min nuvarande 325iX -87 kostar 11006kr att helförsäkra hos LF (har dock bara halv på den) och en M5T -95 kostar 10497kr!!! Är väl rätt konstigt ändå. Så om jag säljer iX:en och Opeln kommer jag att ha lägre försäkringspremie på en M5T än på de två tillsammans.
Jo förresten, min fru har inget körkort, hon har "privatchaufför".

---------------
---------------

LN
497
LNBT
S6Plus
Låter väldigt lustigt med den försäkringen, jag är 33 och betalar 7100 kr helförs. Tryhgghansa på min 540. De ville ha 21000 kr för M5 Touringen. Det låte som en vääääldigt dyr försäkr. på 325:an el. väldigt billigt för M5:an. kolla upp det vidare, hade du ett reg nr på en M5:a när du kollade. Touringen ligger i den dyraste rep. klassen som finns.

spar till en....
Länk
Hos Salus ansvar har jag 20 000:- per år för helförsäkring..
Högsta självrisk och 1000mil (är medlem i svenska kyrkan också så får några kr där också).. Det höjdes med 4000:- efter nyår..

Trist att det ska behöva vara så..

Ålder 22...bor i skogen..

/Jimmy
Länk
LN
497
LNBT
S6Plus
hmm.. blir onekligen jäkligt sugen på en M5 T nu IGEN när det nu debatteras här. Frågan jag ställer mig igen bara är, om man nu skall ha en, är en 95:a att föredra av flera skäl. Tittar man då på priserna på en välbevarad, välutrustad sådan så kan man ju jämföra de med en E39 520-530 välutrustad. ja ja ja jag vet att nypriset var 700 kkr. men ser man på en 540 T -95 för 25-60 kkr billigare vad får man då för de pengarna på M5:an. De är ju oftast mer sparsamt utrustade än 540. Jag gillar också effekt men har lite svårt att motivera just denna grej, du kan ju få 410 hk för 50kkr i 540:an. över en helg utan lustgas. om det är effekt man vill ha. Håller exempelvis 6:an dagligt bruk av en småbarnsfamilj, kallstarter vid coop ica sälenturer. Undrar om BMW tänkte sig det när de konstruerade m5 motorn. Ni kan gärna överösa mig med argument för att jag har fel, jag har gärna det då jag är mer än villig att byta. Motivera mig bara.. kom igen..

spar till en....
Länk
M5T är ju helt klart en mer unik bil (gjordes ej så många touring) som kommer att stå sig i pris bättre än en E39 i det långa loppet..

/Jimmy
Länk
LN
497
LNBT
S6Plus
En ferrari är en samlarbil, en kombi BMW som skall användas.. knappast. Även om jag håller med om att det är en unik bil. Men prestandamässigt tror jag den inte är så spec. unik nu när allt fler biltillverkare slåss om flest hk. till och med skoda har 200 hk i en kombi. vem trodde det....

spar till en....
Länk
Antalet bilar har disk. tidigare i forumet.. tror det var bara typ 70 st M5 T i sverige..

/Jimmy
Länk
Lasseman3
Magnus M:
Det finns en till salu i Skellefteå, jag har ej sett den men den verkar fin i annonsen...:

Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Den såg fin ut men jag måste få sålt min Opel först.
Skellefteå är ju dessutom bara 20 mil härifrån!
Man kan ju alltid hoppas att det finns några att välja på då ekonomiska möjligheter infinner sig.

---------------
---------------

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.