|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag köpte senaste numret av engelska tidningen EVO idag. De testar nya Mercedes E55 AMG mot Audi RS6 och BMW M5... Gissa vem som vann??? M5 så klart! Med fem stjärnor mot fyra och en halv vardera till de andra. Äldst och billigast är alltså fortfarande bäst :-) Bevisar ännu en gång att flest hästkrafter inte är det enda som räknas! Power is nothing without control... "In this class it remains on top because it is the complete package, blending excellent performance with peerless control and precision of chassis, throttle and steering." Jag måste dock nämna att EVO är en tidning som är väldigt fokuserad på körglädje. Samma test i t.ex. Teknikens Värld hade nog slutat annorlunda... /Fredrik | |
|
M5 är ju helt klart bäst... men den finns ju inte i touring... och det var ett stort misstag tycker jag... så på det visst så hade RS6 vunnit i mina ögon.... men den är ju fruktansvärt dyr... _____ |
|
|
fdahl: Trevligt att ses i fredags!! Det var en mycket lyckad tillställning måste jag säga =) Intressant att M5:an fortfarande sparkar röv med konkurrensen! Tänk när nya E60 M5 kommer, då blir det ju ren utklassning! Fakta är ju dock att vissa tidningar har "snöat in" på BMW och alltid korar de till vinnare med argument som körglädje, styr-respons m m oavsett om den har bättre prestanda i övrigt eller ej. S 328 R: Tycker att BMW får en mer sportig profil än Audi och Mercedes eftersom de inte har M5 i touring-modell. Alpina B10 V8 S finns ju alltid om man vill ha Touring! Mercedes och Audis prestanda-modeller (AMG och S) känns betydligt "gubbigare" än BMW M! Jens |
|
|
M3:an är för den sportige, en M5xT är vad vi gubbar vill ha! 4WD och touring alltså. På vintern vill man ha 4WD och på sommar kör man hellre motorcykel :-) /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
|
göran, om du kompressormatar 2,5-literssexan så har du din drömbil helt enkelt!! Eller köper en X5 4.6is.... fast det är lätt att man blir missförstådd om man säger att man kör en MX5 bara =) Jens |
|
|
stadsjeepar är fjolliga :-) En M5:a är mer än en stor motor /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
|
Självklart så är en M5 mer än en stor motor, det är ju precis därför som e39 M5 inte finns som Touring =)) Så fort man börjar prioritera att en bil är praktisk så gör man ju det på bekostnad av prestanda, vikt, vägegenskaper m m... Jens |
|
|
jepp, börja med att sätta motorn mitt i bilen så har vi prioriterat vägegenskaperna, så varken M5 lr M3 är särskilt extrema. Det har diskuterats förut och jag har krupit under touringar av både E34 och E39 för att titta på bakaxelupphängningar och konstaterat varför M5:an fanns som touring i E34 men inte i E39:an. /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
|
MrMarsupilami: det är möjligt att Audin är mer "gubbig".... men RS6 har ändå 450 HK... plus att jag tycker om den diskreta framtoningen på den bilen.... så kommer det ingen E60 M5T så kan det bli en RS6 nästa gång... men självklart så blir det en BMW med... för det märket släpper jag aldrig... men kanske en köra bana BMW i stället. _____ |
|
|
Kan ju tillägga att engelska Car (f ö en av de bättre biltidningarna på marknaden i mitt tycke) kom fram till precis samma slutsats i ett test i sitt decembernummer, som förrutom Audin och Mercan också innefattade Jaguar S Type R... long live the king! :) |
|
sebbe_bmw |
Hade en M5:a på prov i någon månad under vintern här, en helt underbar bil.. Vridet på låga varv är ju helt osant, och man skall inte tala om ljudet när man segdrar! Jobbar själv en del nere i Tyskland, fick chansen att köra en MB SL55 AMG för tre veckor sedan, okej att den gick oerhört bra, M5 har inte en chans men M5 känns som ett seriösare bygge, den är ja.. underbar! Åkte även nu i förra veckan en Porsche 911 (996) GT2, fick dock inte chansen att köra själv, men där snackar vi fart på grejorna, sånt otroligt sug genom hela registret! Ägaren tyckte själv när vi testade att den var lite ostabil över 300km/h, men vem är där uppe och nosar varje dag?! God kväll Sebbe |
|
sebbe_bmw: va har du för jobb då? nästan lite avis på dom där provkörningarna :) |
|
|
Vad gjorde resp bil på 402 meter elr 1000 meter elr 0-200 km/h? Qvarnis |
|
|
Lite siffror från testet i Evo... 0-60 mph RS6: 4.8s M5: 4.9s E55: 4.8s 0-120 mph RS6: 18.3s M5: 16.3s E55: 14.1s 40-60 kph RS6: 2.3s M5: 2.7s E55: 1.9s 100-120 mph RS6: 6.9s M5: 4.9s E55: 3.9s 1/4 mile RS6: 13.3s (106 mph) M5: 13.4s (109 mph) E55: 13.1s (115 mph) Vikt RS6: 1865 kg M5: 1720 kg E55: 1760 kg Däck RS6: 255/35 ZR19 fram och bak M5: 245/40 ZR18 fram, 275/35 ZR18 bak E55: 245/40 ZR18 fram, 265/35 ZR18 bak /Fredrik |
|
|
Mercan var ju riktigt snabb men Ådin förvånansvärt "långsam"? Qvarnis |
|
|
Jag håller med dig Qvarnis.... Audin borde ha gott fortare tycker jag.. men jag håller fast vid mitt ord... kommer det ingen M5 kombi.... då blir det en RS6.... _____ |
|
|
När det gäller acceleration mellan två hastigheter typ 100-120 mph är väl utväxlingen rätt viktig, antar att om man få en uppväxling i intervallet kör man på en högre växel. Håller då med att 0-120mph på 18.3 är lite segt men A*din är *tung*. |
|
sebbe_bmw |
Micke_L: Står i min presentation=) |
| Audin är både tung och den har ju dessutom sin fyrhjuls-drift som i och för sig hjälper till vid start men som i högre hastigheter ger större effektförluster i drivlinan. | |
| och Audin hade 19", de andra 18". | |
///M5T |
Göran: Skulle Du kunna utveckla det där om vad det är med bakvagnen som gör att E34'an finns som touring och inte E39'an. Jag är själv lite besviken på att E39'an inte finns som touring. Kunde ha blivit den ultimata shopping-vagnen :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.