|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte kolla om det är någon här på forumet som kan tipsa mig om hur jag ska få tag på smidda kolvar till M5 3,8 för överladdning. Har hittat JE kolvar för 2500kr st Och Ross kolvar som är hälften så dyra men dom får jag själv beställa från USA, någon som gjort detta innan? Öppen för alla förslag kolvarna ska vara 95 mm tack på förhand | |
|
Vössner gör ju bra kolvar och Mahle förståss, vet dock inte hur dom ligger i pris men jag tror du tjänar både en och två slantar på att beställa direkt från tyskland. Vore kul om du kunde berätta mer om ditt bygge.....turbo...grenrör...sprut coh övriga lösninger "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
vad jag har förstått så är det svårt att fixa speciall gjorda kolvar från mahle. någon som har någon erfarenhet av att beställa från Vössner? är ju lite närmare än USA i allafall. Tja! har precis börjat! Vortech kompressor , MBE system, smidda kolvar, står högt på önske listan. Håller på med det billiga just nu, som att göra plats och bygga fästen för 3,8:an i 635:an och gå igenom motorn som ligger i molekyler. |
|
|
Det sitter Mahlekolvar i våran maskin, men sånna kostar strax över 20' ... Jag tvivlar på att man kan komma undan för runt halva den pengen. Är det måttbeställda kolvar från Je och Ross..? Eller standardsortiment? Ross för 1250 låter ju nästan lite för bra... |
|
| Att ta hem från US blir alltid dyrare än man tror. Amerikanerna är nämligen barnsligt förtjusta i att inte berätta att spirolox ringar, kolvringar och kolvbultar inte medföljer. Skulle tro att Ross kolvarna hamnar runt 2500 dom också väl hemma i Sverige med svensk moms och tull, vilket blir ca 29% till på den totala summan. Wössner fick jag pris på ca 20000kr för 6st kolvar, och då sa han att jag fick "bra" pris. Jag köpte Venolia kolvra, det blev "billigast", men det finns ett märke som heter CP som tillverkar både kolvar och stakar i USA, det är nog billigare. | |
|
Det går alltså att få specialbeställda från mahle. Ross tipet fick jag av TTR som hade beställt från dom innan, tog 3 veckor att få hem tydligen är osäker på om det är måttbeställda utdrag från Ross:BMW All Six Cylinder Flat Top Dome Top Reverse Dome 34-21 34 -11 34-32 $537.78 $469.98 $537.78 Priserna är per set = 6st 537,78 blir 4500kr sen misstäker jag som ni att det blir ringar, kolvbult , frakt , moms m.m på detta pris, så därför ville jag kolla med andra som kanske beställt... Hörde om en kille som beställt 4 st för 7000kr från dom. JE kolv priset är på måttbeställda, men börjar fundrea på om det är exlusive moms jag har fått pris, när jag läser era inlägg. måste kolla det med JP motorsport som gav mig detta pris. Sen så har jag pratat med en "Johan L" som säljer M5 delar han kunde fixa för en 18000kr, tror det var Wössner, någon som handlat från honom??? Hemskt vad allt har blivit dyrt nuförtiden :) |
|
| Fyra ross kolvar i 92mm borr skulle kosta 9500 med total seal ringar och kolvbult, hos återförsäljare i sverige. Han som är total seal återförsäljare i sverige.. kommer inte ihåg vad företaget heter men det vet väl ni?? | |
|
Jag fick pris på 1500-2000kr st när ja beställde CP pistons måttbeställda kolvarna till min maskin. När ja fick hem dom som kosta dom 24000kr!!!! Dom hade skickat med nån specialkolvringar dom kör med till F1 maskiner och koniska kolvbultar.. så man vart ju lite chockad! Men kolvarna är Superfint gjorda. |
|
|
Venolia kolvar verkar ha bra leveranstid och bra pris kontra det man får! |
|
|
Vad kostar det med en uppsättning venolia kolvar till en m3 94? Stefan_J BMW 325ix -87 |
|
Lotus Samuel |
Vad är det för material till sånna där dyra kolvar? Det vore ju ganska enkelt att göra kolvarna själv om man bara vet vad det är för betäckning på materialet. Vore ju en fördel att ha en kolv att titta på också iofs. |
|
Lotus Samuel: Allt är möjligt, men det du sa nu är nog svårare än mycket annat. Kolvar är ju inte fel att ha smidda. Och jag vet inte riktigt hur det fungerar, men det blir ju inte bara till att ta en alucylinder och börja fräsa i. Sen är de rätt jobbiga rent formmässigt. Jag hade tröttnat fort... Har du tittat på en riktigt porrig JE-kolv? Den är nog inte så lätt att kopiera... Nej, jag gör det jag är bra på så får andra göra det de är bra på. I detta fallet skulle det slutat med att jag försökte köpa kolvarna genom någon som kan sina saker och kan få hem dem för ett skönt pris utan för mycket moms och annat otrevligt. Som tur är så har jag redan kontakten. Kolvar (JE) och Verdistakar till både mina motorer också :) Mats |
|
Lotus Samuel |
Mats: Det är möjligt att det är krångligt och det va ju det jag undrade lite också. Men med tanke på att jag fräser massa konstiga aluminiumgrejer hela dagarna så är det inte mycket jag tycker är svårt i det fallet. =) Men det vore ju kul att se lite bilder i olika vinklar om nån har så man kan bilda sig en uppfattning. Vore även bra att veta om det är omöjligt pga nåt annat, tex speciella tillverkningsmetoder som man inte har möjlighet till. Mvh |
|
Hepp........... Johan L är han från Borås????? Är det han så har jag aldrig handlat så dyra prylar av honom...... Men jag tror nog att man kan lita på honom, har varit bra att göra med hittills... Att tillverka kolvar är nog inte särskilt lätt!!! Inte om kolven ska ha alla eftersträvansvärda egenskaper............. Tror att de flesta eller typ alla kolvar från början är gjutna, pressgjutna eller smidda..... TEX //Jesper |
|
| Hej,jag kan fixa Wiseco kolvar från finland för ca: 2 tusen styck inkl. ringar o kolvbult men då är det med rak kolvtopp så ventiluttag får man fixa på nån firma här. | |
|
En smidd kolv är som namnet säger smidd! Alltså den är hammrad till sin form vilket gör att metall molkylerna får en mycket stark struktur, en som endast är svarvad och fräst till sin form kan inte bli lika stark. Men om man tänker ge sig på att svarva till en kolv så bör man observera att den inte är rund när den är kall. mvh Kristian |
|
Lotus Samuel |
Jesper-W: Jag är inte så hemma på just kolvar. Men vad vill man ha för egenskaper? Ska dom enbart vara lätta och tåla stryk? Eller finns det nåt annat som är viktigt. Jag tycker det är värt att diskutera iallafall. Tacksam för alla åsikter. Mvh |
|
Att tillverka en kolv är inte svårare än nåt annat i ren maskinbehandling, det måste ha med materialet att göra att de är besvärliga att tillverka. Min farsa fräser billet motorer (Super Twin top fuel) och några av få saker han inte tillverkar själv är just kolvar, ventiler och kammar samt drev. Skall fråga varför han inte gör kolvarna själv. Jag har för mej att man kan köpa kolvämnen som man själv kan maskinbearbeta, men om det blir billigare vet jag ej. Trligen inte eftersom ingen verkar göra så... Kiip Spiiding! |
|
|
Läs vad "Tipsaren" skriver....... Dessutom så är själva strukturen i kolven grymt viktig........ På jobbet tillverkar vi kugghjul........... Och det är oerhört stora skillnader på hur strukturen på utgångsämnet ser ut. Runt eller fyrkantigt........ Pressat, hejat, skäggat osv........ En kolv låter sig inte göras hur som helst om man ska ha bra resultat..... Tänk själv vilka påfrestningar det är på en kolv. TOM Mahle´s billiga "brasse" kolvar är ju rätt dåliga.... Men att göra något själv som matchar den kvalitén kan nog vara väldigt svårt.!! //Jesper |
|
|
har skickat en fraga till VENOLIA om priset pa kolvar till min motor, Jag blev skockad av hur billigt det kan vara: 74$ st 8) Jag tror det ar nagon har pa forumet som kor med sana. Ar de nagot bra?? |
|
Lotus Samuel |
tack för svaren. Då vet även jag att det är krångligt att tillverka kolvar. =) Men om vi glömmer dom smidda och jämför med originalkolvar. Är inte dom bara gjutna och sen slipade till sin rätta diameter? Isåfall tycker jag ju att det borde bli mer hållbart om man fräste ut en kolv från en solid rundstång som ju är pressad till sin form med högt tryck. mvh |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.