AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
502

ska titta på en E34 touring vad bör man se upp med?

Ska titta på en touring och tänkte att lite tips från erfarna BMWägare kunde vara av intresse. Jag vet att de vanligaste felen är bussningar samt spindelleder och skruvade mätare. Men det finns säkert mer som man bör vara noga med tacksam för tips.

en Wanabe

ma
57
maskinisten
530iAT -01
Min är rostig, eller korroderad, ovanför nummerplåten bak. Fuktfälla där vid skyltbelysningen. Kolla om defrosterslingorna och övrig el i bagageluckan funkar, vanligt med kabelbrott/elfel där, har jag hört/märkt. Kolla så öppna-knapparna funkar både till hela luckan och till enbart bakrutan. Kör över några brunnslock och lyssna efter klonk i fram och bakvagn.

fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Kolla bakluckan noggrannt. Har en touring årgång 93. När jag köpte den
såg bakluckan bra ut. Endast lite ytrost vid dräneringshålen. Efter 2 år
på tok-saltade vägar är den helrutten längst ned.
tackar för tippsen

Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
Kolla efter rost runt tanklocket
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Var är Micke Olsson??? Han kan det där med Tourings på e34!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Men hallå.... Jag blir ju rörd.. "Var är...."... TJENA!!

Men visst, lite har man ju lärt sig på resans gång.
Först så kan jag säga att det som sagts ovan stämmer rätt bra.

Var senast igår och kollade på en 530iA touring -95 åt en polare.
Den bilen var mycket fin MEN... Rost hittades på följande ställen.
Bakkant på tanklockshålet (ute på skärmen), vänster tröskel där listen som sitter på dörren går imot, ett stensott som börjat bubbla mitt på vänster bakdörr.
I övrigt kändes denna bilen MYCKET bra och jag tror nog att det kan bli affär där.
Historiken på denna vagnen är lite unik.... Svårt att förklara här men när den kom till Sverige -97 så hade den bara rullat 800 mil och det är fortfarande samma ägare. KLOCKRENT!!!!
Alla papper... Nu har den rullat 12300 mil.

Allmänt vad det gäller E34 är att kolla rost längs med listerna som sitter mitt på dörrarna, BAKOM sidoblinkerserna och underkant på dörrarna.

Kolla gärna in på min hemsida för massor av info om MIN bil, kolla även på touringklubbens sida.

_____
Micke
Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.