|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har sedan länge varit helt inställd på en M3:a. Men jag börjar fundera på en M5:a E34. Har nu några frågor till er som vet: 1. Är det billigare försäkring + delar till M5:an än M3:an? 2. Håller M5:an bättre än M3:an(om man kör hårt)? 3. Vilken går bäst (0-100) (0-200)? 4. Är det toppfartspärr på M5:an? Jämförelsen är när båda är orginal!! ///M3 | |
|
1)Försäkring och delar ligger i samma prisklass, M5:an drar däremot klart mer soppa, ca 3dl mer /mil. 2)Båda motorerna har bra stryktålighet om de sköts rätt, M3:an har dock en vanos som kan krångla. 3) 0-100 skiljer det 1-2 tiondelar till M5:ans fördel, 0-200 skiljer det lite mer. 4) Orginal slår toppfartsspärren in vid 254 riktiga km/h på M5:an |
|
|
Jag haft en M3 under VÄLDIGT kort tid (ca 3 timmar på knutstorp raceway..) Det var en väldigt trevlig bekantskap, som slutade lite väl tragiskt.. Nu har jag en M5 3.6, och den är jag otroligt nöjd med.. Personligen tycker jag att M5 verkar vara mer gedigen både i chassie och drivning. Den är tystare än M3 som väsnas en del... M3 är klart mer sportig (väger mindre, nyare chassiekonstruktion) och är (som nämdes tidigare) snålare. Nu har jag bara provkört en M5 3.8 och kan säga att den VERKADE bra mycket piggare än M3an, dock var förhållandena olika vid körningarna. |
|
gangsta_toth |
Jag tror att M5:an har en bredare användnings-område. Du kan köra normalt och i stort sett använda den som bruksbil, men när du vill tufsa till nån uppkäftig bil , så är det bara att använda varvregistret, och växellådan så drar man om det mesta... =) |
|
Ivar: Så en 3.8 drar alltså en 3.0 M3:a? Inte så konstigt i och för sig? Vet du vad det kan kosta och sätta på ett drag på den? Och hur mycket den får dra? Meningen med att jag köper en M5:a istället för en M3:a är att jag vill ha den som lite mer bruksbil....OCH på vintern.. ///M3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.