AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
451

Stelopperera 316i

Bumse_Jerka
Jag håller som ni kanshe vet på med att byga en åptimal bil för banan. Funnderar nu på hur jag ska göra med fjädrringen. Juh hårdare fjädrar dästo bättre väghollning värkar vara grejjen. Varför då inte stelopperera den med än gång. Tänkte isåfall att pappa får svettsa fykantsrör med fästen ser exagt likadana ut som vanliga dämparna. Borde då även kuna ta bort returfjädern och då senka vikten på bilen. Bilen står uppallad i vänta på bra råd. Bilen ska inte annvändas i traffik sen, så jag behöver inte oroa mig för farrtgupp =))

--=(316 190+)=--
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
ehh... Inte för jag är så där jätte bra på väghållning och sånt men det var nog det dummaste jag har hört i hela mitt liv :)

Men visst dom kanske kör med steloperat i tex. STCC... nä du köp dig en riktig sänkningsats istället.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Nej nej du ska inte steloperera fjädringen, blir total kass.
Fädringen gör så att du har alla fyra hjulen i backen hela tiden, med stel fjädring så skulle du få lyft i varje kurva, om du inte har väldigt mjukt chassie. Du skulle även få problem med att varje ojämnhet skulle få bilen att studsa runt på däcken som kommer att få ta över fjädringsfunktionen, dessa har ingen dämpning så du kommer sitta och gunga som i en epatraktor. Sen kommer du få problem med hållbarheten på allt eftersom ingenting (förutom däcken) tar upp stötarna som blir.
Om detta vore optimalt så skulle F1 bilarna definitivt inte ha fjädring och dämpare.
Satsa hellre på bra racefjädrar och dämpare.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Öhhhh, hoppas du skojade deejaywasp. STCC utan fjädrar??????
skulle inte tro det....
Hubbe: Han var ironisk eller försökte :)

Bmw har stjärnan under huven.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Bumse-Jerka: Ta och kolla upp vad Bumsen betyder på tyska, efter det så lär du aldrig använda det på din bil eller någon annan BMW.......
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Wendtan: Aj aj, där föll jag på ironin igen.
Jag är tydligen som ett litet barn, ironi funkar inte.....
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Självklart var det ironiskt menat jag så efteråt att jag hade glöm ett litet :) tecken....

Hubbe: he he!

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
DJW: Ok.... blev liiiite orolig där. Skulle inte vilja vara förare utan ett riktigt grymt njurbälte i en sån bil iaf.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
he he.... Det sägs ju att det är gocart känsla i en E30, undra vad det skulle bli med steloperat :)

Bumse_Jerka
Då ska jag låta bli det. Dacks att börrja leta fjädrring med anndra ord!!

--=(316 190+)=--
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Om du ska åka bana så finns väl bara ett alternativ om du vill ha bra grejer och det är Öhlins. Det kostar visserligen 30000:- men det är nog värt pengarna 10ggr om. Annars kan du titta på lite andra billigare coilovers från de tyska märkena. H&R har tror jag!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.