|
|
|
|---|---|
|
Jag lämnade in bilen för ett tags sen på en 4 hjulsinställning hos BMW. När jag skulle hämta ut den så sa dom att dom inte kunnat göra en 100%ig inställning pga att bilen var för låg. Till saken hör att bilen inte är mer sänkt än någon annan BMW jag sett, kan tyvärr inte säga hur mycket för att det inte är gjort av mig. En sak till, nån som vet vart vattenpumpen sitter på en 318is E36-92? *Det kostar att ligga på topp* | |
|
Vad jag har förstått så finns mallar och standardvärden att gå efter för gummigubbarna. Varianter mellan modeller samt om de är sänkta eller så finns, men enbart efter Bmworiginal. Bmw:s sänkning är väl enbart 15mm sänkning vad jag förstår och dom allra flesta sänkningsatser på marknaden är typ 30/15 eller 40/20 ungefär. Dessa värden kan därför inte användas vid hjulinställningen utan man får gå efter närmaste (bmw:s sportsänkning). Likadant var det när jag sänkte min bil i höstas och gjorde hjulinställning. Mvh Anders S. |
|
| Vilken stad pratar vi om? Jag lämande in min i Kalmar men de skickade bilen till Åkessons Bilar. och ditt vill jag absolut inte ta in bilen någon mera. De gjorde om att dessutom en andra gång för att ratten vart sne och bilen vart spårig. men ratten är fortfarande sne. Om jag inte minns fel så låser man väl ratten i mittläge sedan justera man. antingen är de Amatörer eller så bluffar de en massa o tjänar massa pengar på att | |
|
Ju längre man går ifrån grundinställningar (normal höjd) så behövs mer justering. Ju mer du sänker desto mer kobent blir bilen som måste man räta upp, sen finns ju en gräns på justeringsmöjligheterna så klart. Jag tror inte att Stubbens verkstad behöver vara amatörer för att dom säger det. Mvh Anders S. |
|
|
Dom är inte amatörer alls, trevlig och kunnig personal, Autovation i Gävle. Men jag undrade bara, tyckte det lät lite konstigt. Så ni menar att jag inte kan få däcken 100% balanserade(inställda)? *Det kostar att ligga på topp* |
|
|
Det var inte balansering av däck vi pratade om va........:) Jag vågar inte svara på om det går eller ej, min gissning är som sagt att antingen har man justerat så mycket det går beroende på den låga sänkningen eller så finns inga 100%-iga värden att gå efter iom att det deras data bara har värden från Bmw-original utrustning. Mvh Anders S. |
|
|
Nån som vet om det går att göra 4-hjulsinställning på e30? "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
|
Självklart kan du göra en hjulinställning. Däremot tror jag att möjligheterna att justera camber (hjulbent/kobent) är mindre på e30. Är ofta man ser sänkta e30 som är rejält kobenta. Mvh Anders S. |
|
|
Det är som Anders säger. En sänkt E30 är alltid mer eller mindre kobent vilket leder till slitage på insidan av bakdäcken. Enligt min mek så går det att fixa med skärbrännare och svets, men det är mycket tidskrävande och finns inte på den ekonomiska kartan. __ Länk |
|
|
Men det går alltså att göra 4-hjulsinställning på e30. Jag vet att på vissa maskiner går det enbart att göra framvagnsinställning. "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
|
Kan man överhuvudtaget justera bakvagnen på E30? Jag har fått för mig att det inte går! Mvh |
|
|
Man kan justera bakvagnen på en E30 till viss del med hjälp av excentriska bussningar... tror inte att det är särkilt enkelt att göra dock. Diesel-räsern Länk |
|
|
När jag hämtade ut bilen efter 4-hjulsinställning så sa meken att bara för den är så pass sänkt (40/40 tror jag) så kunde han inte göra en exakt inställning för att det gick inte att skruva tillräckligt mycket på (spindelleden?). -Livet är orättvist och det skall övas! |
|
|
Dmi: Det är lite svårt att förklara men på vissa bilar kan man ändra spindelledens lägen d.v.s det finns ett ca 2-3cm långt spår där en skruv sitter mellan spindeln och själv bärarmen och då får man justera det. Det var nog det meken mena. Har man sån typ av spindelled så ska man inte byta den själv i garaget. Sen fins det andra spindelleder som har fasta hål. Bättre med en rövare i Polen än en polare i röven. |
|
|
Hej har en e30 -84. När jag köpt den för ca 3år sedan åkte jag till en däckverkstad i jönköping för att höra vad en hjulinstälning av alla fyra hjulen skulle kosta utspelade sig följade dialog. j=jag g=gummi gubben (j)Hej jag undar vad en hjulinställning av alla fyra hjulen skulle kosta. Han tittar snabbt ut genom den öppna garage porten. (g) KÖR DU BMW (j)Ja (g)Han pekar ut genom porten DEN DÄR!!!! (j) ja (g)Hur länge räcker däcken (j) ca 500 mil. (g)han börjar skratta. (j)Hur mycket går det att justera. (g)han skrattar mera nu men lyckas klämma fram inget!!! men du kan få bra pris på nya däck. Ska tilläggas att bilen är 10 cm lägre än orginal & hade 5 grades camber bak. Mvh Michael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.