AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
835

Råd vid köp av E36 Cab.

//
282
///M...
316 -77
318i -85 TIC
Hej

Jag är sugen på en 325 eller 328 cab E36. Jag har haft en M3 E36 så jag kan standardgrejerna på E36 modellen men vad är det som brukar strula på cab bilarna!?
Är det några förbättringar som gjort på vissa årsmodeller osv.

Tacksam för info. Vill ni inte skriva här får ni gärna skicka ett mail.

/Per
Si
765
Simon01
120dM -08
man ska ju inte ha cab i Sverige...
//
282
///M...
316 -77
318i -85 TIC
Tack för din insiktsfulla annalys!

Någon mer?

/Per
Körde under 2 månader en e36 328 cab av 96 års modell.
Mina reflektioner..
Med vanliga cabben lite för brusig i motorvägsfart.
Med Hardtopp en kanon bil, tyst och snygg för 5.
Elcabben på bilen jag körde fungerade klanderfritt
Vanliga cabben hade lite svårt o hålla tätt när man tvätta bilen
vid skarvar mellan bilen och cabben lixom. inga mängder vatten dock.
En härlig vridstyv bil som dock känns lite tyngre än coupen vilket den oxå är.
Förbättringar kan jag tyvärr inte hjälpa till med men jag har
alltid haft fördommar mot cabbar som numera e ganska borta iaf
när de gäller bmw.
Lycka till.

Bmw har stjärnan under huven.
Som du skriver har du insikt i standardproblem vad det gäller E36:or så jag struntar i det. Lite tips.

* Cab:en hör efter om den varit impregnerad, alltid bra, kolla sömmar, speciallt vid bakruta och där den viks vid den främre delen (ca 40-50 cm från framkant)
* Kolla att inte är slitet där rutorna går upp i sufletten, tyder på att det är otätt och det är inte kul i regnväder plus att det lätt blir imma om det regnar.
* Kolla särskilt bakrutan, är den "grumlig" kan det enkelt pustas upp med medel
* Är det svart läder *måste* det nästan vara AC eftersom det blir varmt kolla att den fungerar tillfredsställande. Åkte i april/maj förra året med dålig AC och det var hemskt redan då.
Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

kolla följande

* Lyft bort mattorna och känn efter ifall det känns fuktigt. Kolla reservhjulsbalja, även där efter fukt.

* Kolla när den impregnerades senast. Se ifall rutorna synkar och ifall dom sluter åt när dörren stängs. Kolla eventuellt kvaliten på listerna runt rutorna.

* Kolla dräneringshålen i undersidan på dörrarna. Igensatta = framtida rostproblem. Samma gäller för dräneringshålen i 'cab-lådan'. Fråga ägaren om han blåst dem nyligen, eller om det någonsin gjorts.

* Om ägaren säger att bilen varit avställd vintertid så kolla med bilregistret. Alla talar tyvärr inte sanning.

* Kolla givetivis så att alla papper verkar ok.

Att pruta på

* Avsaknaden av windshrott, om sådan inte finns.
* Dåligt fungerande AC (Klima-aut). Speciellt om lädret är svart som nämns ovan(det blir sjukt varmt på sommaren och då är det skönt att ha fungerande klima). Kostar iofs inte många slantar att få fixat på någon kylfirma då det oftast är gasnivån som är låg.
* Slitna lister runt rutorna.

För övrigt så ska det inte läcka in i en Cabrio såvida man inte sprutar rakt på rutskarvar med högtryckstvätt eller liknande, då sluter den inte tätt som den ska. Bara att smörja upp lister och gnugga tills det funkar som det ska.

Ska du köpa cabbe Per? Istället för 740 eller som extra bil?

Har du börjat på med nåt kul till 740n?

/Johan
[CUL8ER]
//
282
///M...
316 -77
318i -85 TIC
Det blir istället för 740. Jag fick sånt j*dra sug efter cab... Har alltid velat haft en. Lika bra att passa på medans man kan! :-) 740 är orginal, har inte hunnit gjort mer än att skött den och polerat den.

Tack för alla råd! Nu är det bara att leta, verkar finnas dåligt med cabar till salu bara...

/Per
Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

Har inte bestämt mig om jag ska sälja eller inte, men maila mig om du vill veta mer om bilen så ska jag försöka bestämma mig.

Borde inte vara supersvårt att hitta en bra Cabrio till salu eller?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.