|
|
|
|---|---|
Köppen |
Hej! Min bränslemätare är skum... När jag tankade fullt senast(jag kollade att det verkligen var fullt) så gick mätaren upp till knappt 40 liter. Det finns ju ett streck till, 55l strecket... Ska inte en liten röd lampa tändas när man passerat rödmarkeringen, ner på reserven? Som en ny rödmarkering alltså... Det verkar den inte göra på min iallafall. Den stannar på vita linjen under rödmarkeringen... Alla andra mätare funkar tip-top! Vad har hänt, spökar givaren på tanken kanske..? |
yttryck |
angående bensinreserven reservlampan tänds, fast på min 320 -89:a så får man köra ett bra tag till efter att nålen har lagt sig på rödmarkeringen d.v.s reservmarkeringen. Då reservlampan tänds (gult ljus) så har man c:a 4 liter kvar i tanken. i allmänhet så visar bensinmätaren mindre soppa än vad som egentligen finns i soppatanken, det märks främst vid start av motorn, då visar mätaren ett värde bara för att efter start gå ner en bit. /Igge |
|
Bensinmätaren på e30 modelerna brukar vara ganska lurig.. Gör så här att ta ut bilen och kör sopatorsk, givetvis har du med dig en 10L dunk och häller på, kolla vad mätaren visar. Om du får sopatoska nära en bensinmack tanka 10L åt gången och kolla vad mätaren visar. tanken skallväll ryma 60 L på dom nya modelarna? Hoppas det löser sig... Mvh Martin |
|
Köppen |
55 liter rymmer nog min. Max strecket säger 55 och jag tror jag läste det i manualen också. Reserven ska hålla 6L... Jag har aldrig sett den lampan tänd och jag vill egentligen inte se den lysa heller, men veta att det funkar vore bra =) Men precis som du säger, yttryck, mätaren ändrar sig lite efter ett tag. Min brukar höja sig lite. Kanske ska testa att köra den torr ändå. Har inte så mkt i tanken just nu. |
|
min mätare är precis likadan! när man kör kan man tillochmed se hur den sjunker ibland :/ t.ex. så körde jag häromdan 4-5 mil, och mätaren stod på 38-40 liter när jag körde från punkt a, när jag kom till punkt b så visade den runt 25 liter...troligt? var skall reservlampan tändas ngnstans? |
|
|
Lampan sitter till vänster om minstrecket. Min tänds när jag har 10-12 liter kvar... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Min mätare beter sig också skumt. Den håller sig på ett ungefär till värkligheten (+-10liter). Den far och ändrar sig lite som den vill. När jag tankat fullt så funkar den bra och sjunker i lagom takt de 10 första milen, sen kan den sjunka 10 liter på 100meter för att sedan stiga igen osv. Men sedan när nålen börjar närma sig rött så stabiliserar den sig igen och blir "tillförlitlig". Jag brukar tanka när nålen är längst ner på det röda och tycks ha stannat där. Då får jag i 44-45 liter. Då jag har bytt tank och satt dit en pirat så vet jag inte riktigt vad den rymmer. Men det stod att den skulle rymma 55 liter. Min skrothög: Länk |
|
| samma "problem" som jag har på min. funkar perfekt precis vid nytankning. kan köra ca 18-20 mil när tanknålen plötsligt pekar på 30 liter. sen sjuinker den ruskigt fort för att sedan stanna precis i början av rödmarkeringen.. känndes lite konstigt ibörjan men man vänjer sig... När soppalampan tänds så har jag runt 10 liter kvar (minst). körde 4 mil i motorvägsfart efter den tänds, men när jag tankade gick det bara i 50 liter.. tanken rymmer väl 65 liter??? | |
|
Min fungerar som önskat, dvs nivån minskar vartefter man kör. Gula lampan tänds när det är c:a 10 mils körning kvar. Ett tag hoppade nålen upp till max när nivån var i botten och lampan lyste. I samband med instrumentglödlampsbyte lossade jag mätaren och tittade på den och det räckte för att den skulle börja fungera normalt igen. Förmodligen oxid i kontakterna. Kanske det är samma problem för er. Ett annat alternativ är dålig kontakt mellan tankgivaren och tanken. Testa med att jorda givaren med separat kabel. Det har löst samma problem på en Renault för mig. /Mats |
|
|
Ett tillägg: Om mätaren inte visar fullt vid full tank. Testa att ta bort kabel för givaren och sätt den mot jord. Då skall mätaren visa fullt. Om så är fallet är det givarproblem. Annars har du problemet i mätaren. Att jorda tankmätaren för att få full tank är ett gamalt knep för att få lägre vikt vid registreringsbesiktning och därigenom få en skatteklass lägre på bilskatten. /Mats |
|
Rico80 |
jag har samma problem efter nålen har passerat 30l får den en väldans fart ner! brukar tanka när den har vart nere på reserven ett tag o brukar få mellan 45-50l o tanken rymmer 64l så nålen visar mindre än vad man har på många e30 modeller!!! reserv lampan tänds när det finns ca 6liter kvar i tanken enligt inst.boken!!! har iofs aldrig fått den o lysa försökte men orkade itne efter 15mils körning nere på rött gav jag upp.. *Gaspedalen har bara ett läge i botten* |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.