|
|
|
|---|---|
| Hur får man ordning på en skärm som lever sitt eget liv. Den blir svart då och då. Är det något men kan fixa själv eller måste man åka till BMW. Läste tidigare om någon som pulade in en papperslapp eller liknande för att det glappade i skärmen. Det är inga andra firmor än BMW som skruvar med BMW navi? | |
| Förmodligen så är det glapp i skärmen. Kan bero på t.ex en kall lödning på kretskortet, dålig kontakt eller dyligt. Bästa sättet är att montera ut skärmen och kontrollera det. Har Du någon sedan som är duktig på elektronik så låt honom kolla på det! Lämnar Du in bilen på BMW så kommer det att kosta. Det berorlite på hur felet artar sig också. Skriv gärna mer. | |
|
Detta hände mig för 2 månader sedan: Länk |
|
| Hade isär allt igår. Det var inte så lätt att se om det var något som var trasigt, alla kontakter såg ut att sitta i. När jag plockade ihop allt igen och satte det i bilen så funkade det. Åkte iväg, kom ca 1 km så slocknar den igen. Den blir svart, men man ser att det flimrar svagt. Såg att någon hade köpt en ny skärm på BMW, kostnad 16 000skr, lite väl dyrt. Borde finnas några alternativ tycker jag, borde gå att laga. Man kan ju åka till månen i ett plåtrör. | |
| Kan vara en kall lödning då baserat på beskrivningen. När skärmen väl slocknar och flimrar svagt, förblir den så eller? Kan tyda på att när den är kall så fungerar allt men så fort komponenterna blir varma så slocknar skärmen. | |
|
Du bör låta någon löda om kretskortet. Utöver kallödningar är det inte ovanligt att lite tyngre komponenter och kontaktdon släpper i lödningarna. Även komponenter som spänningstabbar och liknande som blir varma brukar så småningom släppa i sina lödningar. Sen kan det ju inte uteslutas att någon komponent har ett internt temperaturberoende fel. Med varmluft resp. kylspray brukar man kunna spåra komponenten. FP |
|
| Andre´ Svar: ja. Är det någn som är sugen att ta tag i problemt? | |
|
Tror farsan har samma problem på sin 740. Men där kommer bilden offtast tillbaka efter en stund... Jävla märkligt. /Johan [CUL8ER] |
|
|
Bor Du i Örebro hape? Har en bekant som är en klippa på elektronik och kan kanske be honom att titta på problemet. Han finns i Västerås. Länk MVH/Andrè |
|
|
Har du kollat tv-modulen i skuffen? Jag hade samma problem och det var den som strulade.... V8 rockar fett! |
|
| Vilken är det av alla boxar? och vad kan felet vara då? Bor i Karlskoga, du får gärna höra med din bekant om han är sugen att ta sig an problemet. | |
|
Åk till BMW så får de visa dig vilken som är TV modulen! Kolla upp det först hape. Länk MVH/Andrè |
|
|
Jag har samma problem, och ska ta ut mitt imorgon hur fa jag ut den? löda kan jag! tack Noah |
|
|
Hape: tv-modulen är den stora lådan som sitter bakom cd-växlaren, ovanpå sitter två kontakter där den ena är blå o den andra vit tror jag, varav den blåa ska vara inkopplad. Jag bytade hela min box, vågade inte öppna boxen o kolla vad felet var......... kör till bmw så kan de hjälpa dig! eventuellt kan du pröva söka efter begagnade moduler, blir betydligt billigare. Byta den kan du göra själv........ V8 rockar fett! |
|
|
Bara för upplysnings skull. För några veckor sedan trodde jag att min monitor hade glapp. Bilden kom och försvann sen, detta förvärrades i två dagar. När jag hade motorn avstängd så fungerade navin. Upptäckte också senare att när jag stängde av ljuset så fungerade monitorn. Jäklar tänkte jag, elfel, ska man nu behöva gå in och rota i det också. Men då trillade polleten ner som en blixt från ovan. Dimmerknappen som styr instrumentbelysningen stod i ett sånt läge att bilden försvann och när jag körde på gupp kom bilden tillbaka för några sekunder. Jag skruvade helt enkelt upp det dimmade ljuset. Det var tur att jag upptäckte detta för monitorn hade ju inte lyst om jag inte skruvat upp dimmern innan vilket gjort att jag rivit mitt hår för att jag inte hittat felet med monitorn. Så lätt det kan var i bland :-) Numera även synonym med golvlampan Skyar :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.