AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
969

Vad kostar egentligen en...

Sida 1 av 2
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Hey!

Jag undrar vad ett par bilar kostar!

Vad värderas en 318i -93 import fullutrustad med ett lågt miltal till? om den är pedant skött och ser mycket bra ut!(Sedan och Coupe)

Vad värderas en 325i -93 import fullutrustad med ett lågt miltal till? om den är pedant skött och ser mycket bra ut!(Sedan och Coupe)

Vad kan man få en M3:a för? som är från M3 och i väldigt bra skick.. fullutrustad,import och allmänt bra på alla punkter?

Vad är den bästa bilen man kan köpa för ca 50 000 kr?

Tacksam vid svar!

Mvh Mohsen
Mohsen,

var mer specifik i din förfrågan.

T ex "fullutrustad" vad innebär det för dig?
Vad innebär lågt miltal?

Bästa bilen för 50 000 är omöjligt att svara på utan att du anger vad du värdesätter hos en bil!

/Simon
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Om jag vill ha en Bmw 325is så ska ska den ha Kjolar,spoilers,skinnklädsel(svart) dimljus,vinge, dämpad 30 mm därfram, elhissar,elstolar,taklucka, metalic, ( helst abs)(Coupe)Säg att den är import också! årsmodell med -93! vad upskattas värdet på en sådan. den ska vca i mycvket fint skcik. pedantskött osv!

Mvh Mohsen
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Alla stavfel gjordes med flit:)

Mvh Mohsen
325is.....menar du 325i eller 318is?

Hur många mil får den ha på mätaren?
Måste den ha servicebok?
Vill du ha AC/klimator?

För att du överhuvudtaget ska få svar råder jag dig att specificera den bil du vill ha på liknande sätt som flertalet andra förfrågningar på forumet....annars kommer du inte få något svar alls. Kolla igenom dem och återkom.

Rent generellt värderas inte spoiler, sänkningar, vingar och dyl vare sig upp eller ned. Ska du byta in bilen på en bilfirma ses det sannolikt som en nackdel.

/Simon
Hej Mohsen,

Jag har letat 325 e36 ett tag nu. Kan säga så här, du får ingen fin 325iC för 50kkr. Det du kan få är troligtvis 316-320 sedan med liten utrustning.
Det jag har upptäckt efter att ha kollat på 9st 325:or så spelar det ingen roll om säljaren begär 65kkr eller 85kkr, oftast är dem lika dålig vårdade ändå.
Begreppet välvårdat är sååå brett, och du kommer att bli besviken ett antal gånger tills du hittar den rätta.

Bra att notera är att jag numera spanar in 318iS ochså samt att jag har en budget på 30kkr mer än du har lagt din. Och kravet från fullutrustad har sjunkit till att lilla datorn är tillräcklig.

Ska kolla på min 10:e 325 imorn.

MVH
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det blir i så fall ingen sådan bil eftersom elstolar inte fanns (jag har inte sett någon med det) -93 i E36.
Det kan nog bli svårt att hitta någon med de andra specifikationerna också för rimliga pengar. Skall man köpa en sådan så får man nog inrikta sig mer på skicket än på utrustningen om man bryr sig om priset minsta lilla. Det finns många till salu, men inte obegränsat många till rimliga pengar som har exakt den utrustning man vill ha.

Om vi säger en 325 Coupé -93 med skinn, klima och lite sådant så kan du hitta en sådan i Tyskland från 50.000 och uppåt. Börjar man ställa krav som servicebok, bra skick, under 15.000 mil (kontrollerat) m.m. så hamnar man nog runt 75.000 minst.

Bästa bilen för 50.000 beror på vad man värderar. Det kan vara allt från en Mitsubishi Colt -98 till BMW 750iL -91, men om du är inne på 3-seriespåret så är nog det bästa en mycket välskött BMW 325 E30 för 35.000 och sedan lägga resten av pengarna i sparbössan tills man sparat ihop lite mer pengar och kan köpa en välskött E36 om det är en sådan man är ute efter.
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Jag kanske beskrev den för dåligt! Så jag försöker igen!

Om jag vill ha en Bmw 325is så ska ska den ha Kjolar,spoilers,skinnklädsel(svart) dimljus,vinge, dämpad 30 mm därfram, elhissar,elstolar,taklucka, metalic, ( helst abs)(Coupe)
Ac och servicebok mellan 12 000 mil till 17 000
Jag vet inte vad jag missat!
Säg att den är import också! årsmodell med -93! vad upskattas värdet på en sådan. den ska vara i mycket fint skick. pedantskött osv!
Mvh Mohsen

Vågar jag fråga samma sak om 318I? Samma tillbehör och dylikt..

Zolander. den du kollade! var de dåligt utrustade och vad kostade de? var de import? kollade du privat eller hos bilhandlare?Tack för dina tips!

Mvh Mohsen
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Haglund.
tack för dina synpunkter. men vad skulle du vrödera en sådan här och vad tycker duom den?

Om jag vill ha en Bmw 318 å ska ska den ha Kjolar,spoilers,skinnklädsel(svart) dimljus,vinge, dämpad 30 mm därfram, elhissar,elstolar,taklucka, metalic, ( helst abs)(Coupe)
Ac och servicebok mellan 12 000 mil till 17 000
Jag vet inte vad jag missat!
Säg att den är import också! årsmodell med -93! vad upskattas värdet på en sådan. den ska vara i mycket fint skick. pedantskött osv!

Liksom en e36 på en 318 är ine heller så dumt... men de är snikutrustade har jag hört!

Mvh Mohsen
Skulle tro att 325iC 93:a med skinn och AC börjar på 55 KSEK och uppåt.....fortfarande begärs det uppåt 100 KSEK för 325iC, alltså ett mycket stort prisspann. eftersom det är en 10 år gammal bil skiljer det säkert mycket i skick och vilka fel bilen har.

Alltså 55-100'...mycket svårvärderad bil.

318is börjar inte lägre ned än 55' för en 93:a oftast, dock spänner prisspannet inte upp till 100 KSEK utan snarare 80-85KSEK.

Kjolar, spoiler, sänkning vare sig sänker eller höjer värdet på det stora hela....det sänker värdet för vissa och ökar värdet för vissa. För att få billigare ägandekostnader skulle jag rekomendera en bil utan dessa modifieringar då det lättare kan börja rosta under kjolar och att en sänkt bil oftast är hårdare körd och att risken att underredet tar i i t ex fartgupp är stor. Har haft en sänkt bil och vet vilket elände det är!

Lycka till!

/Simon
Alla 325:or jag har kollat på har varit utrustade med AC, Stora el. lilla färddatorn, 16" el 17" och 6 av 9 har haft skinn. Nån har haft farthållare, ASC-T eller sätesvärmare.

Dem flesta va avställda nu på vintern. Men dem va ABSOLUT inte rostfria. Det har funnits lite här å där på alla.

Den jag tänkte köpa sluta AC funka på när jag skulle testa den en sista gång. Bankväxeln framme men säljaren ville inte ta åt sig reperationerna för AC, allså ingen affär.

Jag har kollat på nån 318iS och 320 ochså. Även dem har varit med AC och lilla färddatorn.

Priset har legat från 65000-85000:-

//z00lander
Glömde att påpeka att nästan alla jag har tittat på har AC varit defekt.

//z00land3r
Mohsen: Till att börja med så finns det ingen 325is. För det andra så är ABS och dimljus standard på alla 325:or. När du skriver "dämpad 30 mm fram" menar du då att den ska vara sänkt 30mm?

Att hitta en bil med de specifika kraven som du har är svårt. Hur många är sänkta just 30mm fram (ser idiotiskt ut om man inte sänkt en bit bak också), har svart skinn, elstolar mm mm? Svar: Antagligen ingen eller mycket få.

Tipset är att surfa in på tex BMW börsen, mobile.de, autoscout.de, bytbil.com spendera några timmar där så får du en hyfsad uppfattning på vad bilarna kostar.

/T.P.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Blir nog svårt att finna en sådan bil som jag sa ovan. Gissar på runt 60-65.000 för en sådan minst i Tyskland. De blir nog väldigt svåra att hitta i Sverige. 318i brukar inte vara stylade och välutrustade direkt, men visst finns det sådana exemplar.

E36 318i är välbalanserade, trevliga bilar som inte på något sätt är särskilt snabba eller sportiga om man jämför med de flesta andra bilar. De är driftsäkra, drar lite bensin, är väldigt komfortabla och mysiga om man jämför med jämngamla bilar.
Det är vad jag tycker.

E36 tycker jag gör sig bäst som 325/323/328. Har dock inte kört M3 så den tänker jag inte uttala mig om.

En rekommendation kan vara att kika på något billigare märke och modell om du vill ha en viss årsmodell med mycket utrustning, motorstyrka och så som exempelvis Opel Calibra eller så, men då tullar man ju på andra egenskaper.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Min 325 coupe -93 är svart, har skinn, AC som fungerar, Taklucka ingen rost.
Lilla datorn.
Vanos. 19500mil
Den värderar jag till 70. Ganska ovanligt med automat på 325?

Automat är bekvämt
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Glömde:
Servicebok och totalt 12 kompletta hjul

Automat är bekvämt
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
styrman1:

Tyvärr tror jag att automat sänker värdet på bilen en del när den kommer upp i åren om det är en bil som ändå har ganska bra prestanda. Detta för att den yngre generationen bilägare då får råd med bilen allt eftersom den bli äldre (billigare) och de brukar inte föredra automat när de ska ut och visa upp hur långa sträck de kan rita i gatan.

Egentligen tillhör jag väl den generationen men tro det eller ej så har jag faktiskt tröttnat på sådana aktiviteter och värderar faktiskt automat ganska högt vid nästa bilköp.
Zoolander.

Kolla:

Nisse
Länk
Eller rättare:

Länk

Nisse
Länk
Skegrie,

hoppas att försäljningen går bra!

/Simon
Skegrie: Vad är "Pergament inr"?

/T.P.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.