AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.336

M3 -95 eller -96?

Sida 1 av 3
Emlij
Dax att snart sätta en M3 i garaget, men vilken årsmodell? -93 är billlig, men är den bra=? -94 sägs vara sämre än -95:an å -96 ska det vara problem med växellådan? Stämmer detta? Vill ju ha en bil som inte bara glänser..
Att 96an skulle ha problem har jag inte hört men däremot med vanosen. Men det är en akilleshäl på alla M3or. Har du råd tycker jag att du ska satsa på en 3,2 96- eller möjligen en M3 GT.

/Johan
[CUL8ER]
Att 96an skulle ha problem med växellådan skulle det va :)

/Johan
[CUL8ER]
Emlij
Okej.. Men gör det någon större skillnad på -94 & -95an? Har hört att det kom vissa förbättringar -95.. Vet inte varför, men en -96:a känns skepptiskt.. Hört att första modellen med 6 växlar +30hk skulle vara sämre än -95:an? .,.

MVH Emmelie
Ja det kom förändrigar -95. Vet inte riktigt vad det va men bla bättre bromsar. Att första årsmodellen med 3,2 skulle vara sämre än 95an tror jag bara är rykten. Ser inte varför den skulle vara det isåfall.. Så har du råd så köper du enligt mitt tycke en -96 och framåt.

/Johan
[CUL8ER]
wi
28
winck
M3 -96/B
KÖP 96- FFS =))) Fick min i fredags...vilken bil! Du kommer bli nöjd, jag lovar! Den gör mer än bara glänser :)
Sök på forumet, finns tonvis med bra info om vad som skiljer! 3.2'an är förbättrad på MASSOR av punkter!

Vissa gillar den lite mer spetsiga karaktären på den äldre 3litersmotorn trots att den är svagare och långsammare (den har mindre vrid i botten). 3.2'an drar starkt hela vägen men "känns" inte så snabb för vissa eftersom motorn inte ger någon extra puff av effekt i något speciellt register.
Emlij,

Man skall inte alltid tro på allt man hör. Jag vågar påstå att en -94 års M3:a definitivt INTE behöver vara sämre än en -95:a. Det kan vara precis tvärtom! Service & omtanke om bilen är en betydligt viktigare faktor om du jmfr. -94 & -95.

Johan99,

På vilket sätt var bromsarna bättre på -95 års modell jmfr. med -94?
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Köp inte en 93:a bara, dom är helt slut allihopa, och allmänt kassa!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Mosse: Jag hoppas det var en viss ironi i ditt inlägg!

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

:))

Jag har hört den förut Mosse.
:)

Mvh
Anders S.
Emlij
Okej.,.. men om man tar in från tyskland? Lönar det sig? Betalar jag överpris för en -95:a med 11 000mil under sig på 137 000:-?

Men.. -95:an kan vara bättre än -96:an.. Har en kompis som hade en -95:a, förvisso Svensksåld om det spelar roll, som körde ifrån en -96:a med en bra marginal.. Å -95:an var helt standard.. Vill ju ha bilen med bäst drag i.. Ni förstår säkert ; )
"Men.. -95:an kan vara bättre än -96:an.. Har en kompis som hade en -95:a, förvisso Svensksåld om det spelar roll, som körde ifrån en -96:a med en bra marginal.. Å -95:an var helt standard.. Vill ju ha bilen med bäst drag i.. Ni förstår säkert ; "

Så han körde förbi en trasig -96:a... =)
Du vet väl att 321hk går bättre en 286hk eller?

MVH Patrik
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Bättre & bättre, när ska människor lära sig att bedömma en bil efter SKICK och inte efter årsmodell?
Michael Schumacher skulle köra ifrån dig med en Volvo 240, även om du hade en M3:a, så varför orka tjata om att "min polares 95:a körde i från en 96:a??" Helt orelevant.

Titta på alla årsmodeller och provkör! till slut springer du på "DEN" bilen som du faller för, då spelar det mindre roll om det är en 93:a eller en 98:a

Köp bilen med hjärtat...
/mosse
Emlij
Var det jag menade Patrik.. -96:an har +35hk mer under huven än -95:an.. så varför detta? Å Nej, -96:an var INTE skrot..

MVH Emmelie
Emlij
Jo, det har du rätt i Mosse.. men man vill ju ändå ha något att gå på.. ska man passa sig för den eller den? Är inte lätt att vara tjej å köpa bil,, tro mig! Finns mer som vill luras än vara snälla! Men jag ska följa ditt råd! Ska köpa bil med hjärtat!

MVH Emmelie
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Min högst personliga åsikt (som jag tror jag delar med rätt många) är att man köper den bil som blir mest nöjd med, är roligast att köra och känns bäst helt enkelt. Sen om den är 2 tiondelar söligare än en liknande i Bilsport Superstage, allvarligt vem bryr sig?
Som sagt, provkör och jämför då om motorn (3,0 eller 3,2) är viktigt för dig.

Mvh
Anders S.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Aha, fattade inte att du var tjej...trodde du hette Emil! *skratt*

Då ska jag ha en trevligare ton!

När jag öetade M3 för 3 år sedan så visste jag knappt skillnad mellan en 93:a och en 96:a, jag provade ett par tre stycken bilar, och sprang till slut på en 93:a med full dokumentation, s-bok, en ägare och 9300 mil.

Svårt att förklara , men bilen "kändes" helt rätt, den kändes fräsch helt enkelt, så ska det kännas!

Det märks om en bil är välvårdad av sin förre ägare, titta noga på interiören, är skinnet slitet? luktar det gammal fimp? är pedalerna slitna, hål i mattor etc?

Ett rent & prydligt motorrum talar också om för dig att bilen är välskött.

Jag har sett flera 96 & 97:or i extremt sunkigt skick...skulle inte ta dom om jag fick dom.
Och du...286 friska hästar är minst lika effektiva som 321 trötta...

Lycka till! :)
/Klas
Emlij
Tack Klas! Äntligen någon som förstår vad jag menar! Har kört Svensksåld -95:a i toppskick, å tro mig, den var betydligt bättre än en -96:a import från Tyskland!

Ska göra som ni säger, ska ta å prova ett par innan jag säger för mycket!

Tack för alla råd.. killar! Hoppas vi ses i Galleriet.. !

MVH Emmelie
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
och du....min är en import! ;)

Tänk också på att tyska bilar har ett oförtjänt dåligt ryckte!
Visste du att:
Tyskarna saltar inte vägarna.
Dom sköter oftast om sina bilar på ett bättre sätt än oss Svenskar, servar regelbundet etc...

Min hade varit ägd av en medelålders tysk läkare, han hade behandlat bilen som ett barn!

/Klas
M
18
M Brundin
M3 GT No. 233
518 -87
Jo du Emmelie.... Att köpa M3 så är den där oförklarliga känslan om att detta är rätt bil det viktigaste. Är det inte det kommer det att lämmna både ett stort hål i börsen och i hjärtat. Som mosse säger åk runt och prova, kolla, känn efter och fråga.... Och ett bra råd är givet vis att ha med någon som har eller har haft en M3 som vet hur dom ska gå och låta. Det hade jag.

Kolla oxå på saker som om hur vanliga slitagedelar är på bilen. Många har råd att köpa en M3:a men inte alla har råd att ha den och sköta den.... så är servicen på gång och däcken slitna eller av dåligt/billigt märke bromsar slut osv finns det bra anledning att vara försiktig med just den bilen.

Och som någon föreslog.... M3 GT.... så får du lite mer udda bil som är helt fantastisk....

Lycka till....

/// Väl mött till sommarens banträffar... Ser fram emot några hårda figter...///
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.