|
|
|
|---|---|
west70 |
Touringen (525 E34 -94) besiktigad idag, fick beröm av bes-mannen att den var i väldigt fint skick trots sina 21000 mil, alltid kul att höra. Men, sen kom vi då till avgasvärdena... Han frågade om bilen stått kall länge innan jag körde in, men eftersom jag kört motorväg ca 20 minuter dit svarade jag nej. Jag fick föjande värden: CO 2.2 (0.5) CO 2500 1.9 (0.3) HC 295 (100) LAMBDA 0.93 (0.97-1.03) Vi körde en sväng för att "sota ur" men när vi kom tillbaka var det samma värden. 2:a på alla och underkänt! Någon som vet vad det kan vara för fel? Bilen ryker ganska mycket, gråvit rök som luktar lite "fett" dvs inte helt som den ska, men förbrukningen är OK. Några tips? BMWest |
|
Kanske luftmängdmätaren som har gett upp eller kallstarten som har hängt sig men då borde du ha hög tomgång. Lambdasonden kommer man ju också att tänka på men det ser ju ut som det var bäst värden på den. Du har inga missljud ifrån kattarna så att det är dom som är förbrukade? Bara lite funderingar som kanske kan hjälpa. |
|
| Ursäkta jag såg precis att det inte var så bra värde på lambdan, kan vara den som ställer till det. | |
west70 |
Tomgången är nog snarare lite låg, nånstans runt 600 rpm (bör väl vara 750?). ENligt bes-mannen så var det inte bra med för lågt lambdavärde heller, så det blev jag oxå underkänd på - skall ligga mellan 0,97 och 1,03. Inget rassel från kattarna som jag kan upptäcka. BMWest |
|
Den enda jag vet om lamdasonder är att dom brukar kunna ställa till med en del om dom är trasiga. Har dock aldrig varit med om det själv. Sa inte besikningsmannen vad han trodde att det kunde vara? Jag har oxå tomgången på 600-650rpm men du har rätt den ska ligga på 750. Jag vet inte varför dom går lågt. |
|
|
Jag gissar på en dålig katalysator, ev. lambdasonden! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej Borde väl vara lambdasonden. bilen går nu väldigt fett motorstyrsystemet skall själv justera till ca 1,0. Katten kan brännas sönder om man kör på fel lambda för länge. Hälsningar Lars |
|
| Med det HC värdet skulle ja parkera bilen på rot... Byt Lamda och bliv förvånad över vad en 1100 kronorsinvestering kan göra =) | |
|
Även om det är sannolikt att det är lambdasonden som har gett upp, är det inte säkert! Koppla upp bilen mot BMW:s testutrustning, så får du sannolikt reda på var felet ligger! Kan vara dumt att ivestera i en ny lambdasond om det inte är den som är trasig! Mvh |
|
west70 |
Tackar för era svar, skall låta bilen stå och lämna in den på måndag, samt korsa fingrarna för att det bara är lambdan... BMWest |
west70 |
Johan B, du har rätt i att det smartaste är att koppla upp mot BMW:s testutrustning. Problemet är bara väntetiden, ingen service-tid förrän sista veckan av månaden på BMW Solna eller Danderyd. Kan man kolla sånt nån annanstans eller är det något de kan testa på en drive-in koll på BMW? BMWest |
|
Själva uppkopplingen tar inte många minuter! Det borde de kunna göra på en drive-in koll! Mvh |
|
west70 |
Vet du hur dags deras drive-in öppnar? BMWest |
|
Ingen aning! Kolla deras hemsida! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.