AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
415

Bensinmätaren vs Färddatorn!

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Hej!
Har en liten fundering!
Jag körde här om dagen på reservtanken, den lös. På färddatorn stod det att jag kommer ung. 36km på bensinen.
Jag skulle testa en grej så jag tankade i Bara 20 liter, tankar alltid full tank!
När jag hade tankat färdigt och satte igån bilen så var bensinmätaren på 20+ och färddatorn vissade bara att jag kommer 209km på tanken!
Åkte iväg till jobbetca 15km och det var många långa köer denna morgon! När jag kom fram så stod mätaren nästan på samma ställe alltså 20+! Men färddatorn sa till att jag kommer BARA 160km på tanken! Jag har lagt märke till att när man står stilla så vissar färddatorn att sträckan för hur lång man kommer på tanken minskar, står man en minut vid rödljus så går det ner med ca 5-6km! Exempel på den som inte förstår: När jag stannar vi rödljuset så vissar räckviden av tanken på färddatorn 160km, står där ca 1 minut och när jag ska köra så står den på 154km!
Ska den göra så??? För det verkar vara ju egentligen OK med detta eftersom motron går ju hela tiden!
När jag kom hem så stod den på ca 140km (räckvid), men bensin mätaren vissar ju på 20! Och idag vissar den på 70km (räckvid) och bensin mätaren står på 15+!
Så kan man lita på detta med räckviden??????
Jag hade ju 209km i räckvid från början 15 km senare stod den på 160km i räckvid fast bensin mätaren stod nästan på lika mycket innan jag började köra! Det var kön i stan som gjorde ju att den skönk så snabbt i räckvid!
Jag skulle gärna vilja prova köra slut på bensinen men vågar ju inte med en v8, sen får jag kanske inte igång den + att det blir besvärligt!
Vad säger ni!
Sen har jag lagt märke till!
När man kallstartar bilen så vissar bensinenmätaren på 60 liter och när bilen är varm efter en stunds körning så står den på 70 liter ska det vara så??

MvH Bmw 4-ever

Länk
Aldric
Jag e lite trött och fattade nog inte vad du skrev, men jag svarar iallafall (på måfå, beklagar om jag pratar ut arslet här nu .. ;))

Står du still drar ju bilen mer bensin men den kommer ingenvart så då får färddatorn kalkulera om, MEN eftersom bilen står still blir den "förvirrad", men det brukar skärpa till sig när du kört ett tag, gör det inte det borde det väl betyda att det är något fel på den? Nån som har en BMW färddator kan ju rätta mig om jag är helt ute och cyklar här, det var iallafall så färddatorn i min gamla Seat fungerade.

Ang din bensinmätare har jag inte en susning :)
Aldric
Det jag egentligen försökte säga var .. att du kan inte lita på färddatorn när bilen står still, du måste köra ett par km i jämn hastighet innan den visar rätt :)
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Det låter som ett normalt beteende av färddatorn.

Den beräknar hur långt du har kvar baserat på din närmast föregående förbrukning (vet ej om det är de senaste kilometrarna eller de senaste minutrarna) och bensimängden, men effekten blir ändå att om du förbrukar mycket i t ex köer så kommer kvarvarande sträcka att minska, även om bensinmängden knappast ändrar sig. Den här effekten är tydligare ju mindre bensin man har.

På motsvarande sätt så kommer alltså kvarvarande sträcka att öka då man kör lungt, t ex på landsvägen, efter att man har kört inne i stan.

Magnus
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Drutten det så jag har resonerat och kommit fram till..då är jag inte ensam!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.