|
|
|
|---|---|
|
I senaste numret av svenska am&s hänvisas till tyska modertidningens senaste prestandamätningar av nya M3, och bl.a. redovisar man följande siffror: 0-100 km/tim 4,8 sek 0-200 km/tim 16,8 sek 0-402 m 13,0 sek Dessa siffror låter nästan lite *för* bra tycker jag, men jag misstror inte uppgifterna eftersom am&s använder väldigt avancerad mätutrustning. Om jag inte missminner mig låg de tidigare am&s-mätningarna på 5,1 sek, 18,1 sek resp. 13,3 sek. Kan BMW ha finjusterat motorstyrningselektroniken och på så vis fått ut en hel del extra hästar på åm -02/-03 jämfört med åm -01, eller har man helt enkelt varit fräcka och "preppat" just den bilen man lånade ut för testet mot Audi S4:an? En del biltillverkare gör ju så för att vinna tester, men det känns inte särskilt förtroendeingivande om det skulle förhålla sig så. Någon som har några kloka tankar om detta? (Tiondelar hit eller dit kan tyckas, men som "siffernörd" och E46 M3-ägare blev jag lite förvånad över dessa otroligt låga siffror -- måhända inte i nivå med 360 eller 996 TT, men inte alls oävet långt därefter). | |
T_J |
Jag tycker ockås att siffrorna är besynnerligt låga men har ingen kunskap eller erfarenhet kring E46 M3. Kanske johann har lite kunskaper eller info kring detta otroliga testresultat? |
|
Skrev en lknande tråd för ett tag sedan, efter att ha läst ett antal nya tester av M5 och M3. Har liknande idéer som du Emm. Antingen så har de finjusterat allting på de nya bilarna så att de är bättre än tidigare årsmodeller, eller så är det preppade testbilar. Tror inte så mycket på att de är preppade därför att det har varit ett antal olika individer ( M5:or ) som figurerat i olika tester och gjort väldigt bra ifrån sig. Det mest troliga är väl att BMW M visat upp vad de är bäst på - att få till de där härligt kompletta körmaskinerna som ingen annan tillverkare kan ( läs AMG E55, Audi RS6 )! Och så vill väl M sätta dessa uppstickare på plats iknnan de släpper nästa generation M5, M3 som troligtvis blir någonting i hästväg ( om nu inte Chris Bangle får härja helt fritt! ). Kan ju ha någonting med nya gummiblandningar i däcken att göra kanske? |
|
|
Det mest troliga är väl att BMW M visat upp vad de är bäst på - att få till de där härligt kompletta körmaskinerna som ingen annan tillverkare kan ( läs AMG E55, Audi RS6 )! Sätta dom på plats...? Va nu realistiska, M5 sätter ingen av des två på plats. Tyckte att M5an i ett jämförelsetest hade gått bra med 17.1 till 200. MB o Audin gör det på 14,5-15,5. Inte ens på Hochenheim rådde M5an på dom. För att M3an skall klara 4,8 lär det behövas slicks. (eller kanske ett riktigt mjukt r-däck) Skall dock bli mycket intressant att se vad M3 CSL kan åstakomma. |
|
|
En möjlig förklaring är att den kalla luften gav mer effekt, även C32, S4 och RS6 fick ju väldigt bra tider på samma testställe (Hockenheim) och vid liknande väderlek. En annan förklaring skulle kunna vara att senare modeller av BMW har mer effekt eller att BMW tagit ett riktigt starkt ex. Det förklarar dock inte varför de andra bilarna varit onormalt snabba. Möjligen är Hockenheims utrustning felkallibrerad. |
|
|
Fast samtidigt fick ju S4:an uppmätta värden som väl överensstämmer med Audis egna uppgifter (0-100 km/tim 5,7 sek mot 5,6 sek resp. 0-200 km/tim 21,0 sek mot 20,6 sek), vilket torde borga för en korrekt mätutrustning/normalt tempererad luft. Någon nämnde ändrad utväxling som en möjlig orsak, men frågan är då om det är en inofficiell ändring som gäller samtliga nya M3:or, eller om det bara är testexemplaret som är "preppat" på detta vis (och kan ändrad (sänkt/höjd?) utväxling verkligen korta av accelerationstiderna ända upp i 200 km/tim -- jag trodde det mest var i lägre farter detta hade positiv effekt)? Jag har också hört nämnas att M3:ans officiella effektsiffra (343 hk) motsvarar underkant av det spann som motorernas effektuttag ligger inom -- flertalet motorer kan alltså ge något mer än 343 hk, men ingen motor skall ge mindre, och de officiella (något sämre än de nyligen uppmätta) tiderna gäller bilar med 343 hk. Skall bli intressant att koppla in accelerometern i vår när motorn blivit inkörd och se vad man får för tider... :-) |
|
|
Lägret sluväxel påverkar snarare mer i höga farter än i låga men den kan begränsa toppfarten. |
|
|
Den tiden är ju inte konstigare än att teknikens värld uppmätte 0-100 på 4.8 sek med en e28 alpina på 80-talet. Man hade antagligen mycket fint fäste och en bil som verkligen gick som den skulle med hög effekt inom effektspannet. Jag är inte förvånad. Vad gäller höfläkts uttalande så stänmmer det att RS6:an och AMG:n går fort rakt fram. Men M5:an är fortfarande snabbare på kurviga och knixiga banor. RS6:an är åt helvette för tung och det skriver de flesta motortidningar. Jättebra autobahnkryssare men ingen riktig sportbil och därmed ingen konkurent till M5:an. |
|
|
Olika källor påstår att M bilarnas effekt anges medvetet konservativt ifrån BMW och att effekten oftast ligger inom intervallet +0-10%. Nu låter 343 hk + 10% = 377 hk kanske lite väl mycket men vem vet. Hade du inte väldigt hög effekt på din bil Johan när den testades av Kelleners innan all trimmning? /RS2 |
|
T_J |
Anders Alj, tänke bara upplysa dig om att RS6 är snabbare än E39 M5 på bana om det svänger, är det mycket rakt fram så är dom lika snabba. ps. varken RS6 eller M5 är någon sportbil.. |
| höfläkt: Köp senaste numret av engelska tidningen EVO... | |
|
T_J thanks... fdahl: köp senaste numret av AMS (det var den jag citerade) |
|
|
RS2, Jag hade 310 RWHP original. T_J, E39 M5 och RS6 var lika snabba på Hockenheim däremot var RS6 lite snabbare på Nürburgring som inte svänger lika tvärt. Alltså är det tvärtemot vad du säger. ;) |
|
T_J |
whatever ;) Minnet är inte på topp.. Förresten är det någon som läst senaste testet i AMS mellan en trimmad Porsche 911 Turbo och en RS6? Gissa om jag blev förvånad när testlaget utser RS6 till vinnaren! Den gick tydligen riktigt bra, accade ifrån Porschen oxå, se där. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.