|
|
|
|---|---|
|
Jag har en växellåda som krånglar lite. Det är framförallt ettan som är väldigt trög att lägga i och i vissa fall även tvåan, medan de högre växlarna åker i precis som i en ny bil. Är det en indikation på att något är fel och bör jag åtgärda det? Bilen är en 323 Touring E36 -98 och har gått 9000 mil. | |
|
Låter som slitna synkringar! Prova med att byta oljan, kan hjälpa ibland. Annars är det nog ett byte av synkringar som gäller! Mvh |
|
| Testa med Red-lines olja, den ska vara det bästa botemedlet mot tröga växellådor. Om du har en röd etikett på lådan vid nivåpluggen så ska du ha ATF-olja, dvs automatlådsolja, Red-line finns som ATF också. | |
|
Kan inte så mycket om de här grejorna... Är det lätt att byta växellådsolja? Kan man gör det själv? Vilken utrustning behöver man? Mvh, |
|
|
Förmodligen har din växellåda "lifetimefilling" och skall ha en speciell lifetime-olja! Oljan heter på BMW-språk MT-LT 1 (om jag inte minns fel i huvudet!) Det är egentligen en helsyntetisk ATF-olja från Esso (Esso ATF LT 71141) . Vet att bland annat Mercedes och Citroen använder samma olja i vissa av sina växellådor. Problemet är väl bara att få tag på den oljan, BMW säljer den på 5-litersdunk (du behöver ca 1 liter!). Själva bytet är jättelätt! Bara skruva ur pluggarna (påfyllnings- och dräneringspluggen). Sedan kommer det enda som är lite knepigt, nämligen att få tag på en spruta med slang så att du kommer åt att fylla på den nya oljan. (trångt så att du inte får plats med flaskan mellan växellådan och kardantunnelns vägg!). Åtdragningsmoment för pluggarna är 50Nm. Kanske kan var läge att lämna in bilen hos BMW för bytet, kan inte ta mer än max 15 minuter för dem med rätt verktyg! Då betalar du dessutom bara för en liter olja i stället för fem! Mvh |
|
|
MTF-LT-1, skall det vara på BMW-språk! Mvh |
|
|
Glöms idag! På högra sidan av din växellåda, en bit upp, skall det sitta en klisterlapp! Antingen står det ATF eller så står det MTF-LT-1. Står det ATF, kan du använda en "vanlig" syntetisk ATF Dexron III-olja, ex Castrol Transmax Z. Mvh |
|
|
Enligt denna listan ser det ut som att 323:an har samma låda som tidigare 325-e36, dvs där den inte var filled for life. Då kan du köpa en ATF-olja som är godkänd, tror att ATF Dexron II i så fall är rätt spec (är inte 100). Kolla med Bmw är väl säkrast. Länk Mvh Anders S. |
|
|
Om du får dör dig att byta låda så har jag en. Hör av dig om det är intressant.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.