|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en 525 TDSA Touring -93 som e svårstartad när jag har lite diesel i tanken? Vet någon vad det kan bero på? Jag har bytt dieselfilter och med minst 30liter i tanken startar den direkt oavsett temperatur! Mvh Daniel | |
|
Vi har också samma problem på våran 525TDS Touring -96. När det är mindre än 20 L i tanken blir den väldigt trög. Jag har hört att det beror på en backventil. Xperter? Be smart. Drive safe and stay legal. (The Fast And The Furious) |
|
|
Det låter väl tänkbart, eller? Är det så att den släpper tillbaks dieseln och tömmer filtret när det blir för lite tryck från tanken? Nån som vet om det är det, och om den är svår/dyr att byta, vars den sitter? |
|
|
Kolla så den inte suger luft när ni har lite bränsle kvar (om det finns luftbubblor, när motorn går, i den genomskinliga slangen efter dieselfiltret). I så fall kan felet ligga i tanken. Finns en liten o-ring som ska täta en övertrycksanslutning till förpumpen i tanken. Är den otät suger motorn luft när bränslemängden blir låg. Kan också vara nedre slanganslugningen till förpumpen. Sedan kan den inte tömma filtret först eftersom man har en helt tät anslutning till tanken varför den måste orka lyfta bränselt i tanken för att i huvudtaget få bränsle. Däremot är det inte omöjligt att backventilen (sitter på pumpen tror jag) är kass så att bränslet rinnner baklänges när nivån hamnar under returledningen i tanken (tar in luft den vägen). Själv hade jag problem med o-ringsanslutningen ovan, men det var så kraftigt att bilen kunde stanna kort efter start för att sedan vara MYCKET svår att få igång igen. När den väl startade gick den dock fint (kan tydligen hantera viss mängd luft ändå). ------------------ Always Diesel |
|
|
Här kommer svaret på eran lilla fråga. Bilen startar bra vid full tank men vid mindre mängd diesel i tanken blir den svårt startad, detta kan beror ett fåtal grejjor: 1 kolla alla läck olje ledningar som sitter mellan spridarna en lite slang stump oftast med en tyg strumpa runt om slangen, dessa torkar ut av värmen från motorn och läcker villekt gör att den släpper in lite luft och det vet ju alla att det är ju inte bra med en diesel. 2 montera en backventil på retur slangen sitter monterat under innsugs röret detta gör de på bmw för några futtiga kroner med ventilen. 3 pumpen i tanken är pajj. Men oftast räcker det med att byta alla läck oljeledningarna och montera en backventil på returslangen för att det ska funka fint. Diesel mannen. Joakim Eriksson |
|
| Jag är inte säker, men på en del årsmodeller sitter backventilen i själva filtret, alltså lätt att köpa ett filter till en årsmodell där backventilen sitter externt? Nån som vet? | |
|
sitter säkert i de flesta dieslarna en backventil men 93 och 94:an är det inte mycket som skilljer dem åt, och bmw rekomenderade detta då min var tjurig provade även att byta filter men ingen skillnad och en backventil kostar betydligt mindre än ett filter. Är service tekniker på entreprenad maskiner och på dessa sätter vi alltid in en backventil bara för att försäkra sig om att det inte ska bli luft i systemet. Joakim Eriksson |
|
|
Halloj där.... Jag hade samma fel och det är en av pumparna i tanken som har lagt av.. mvh Andreas |
|
|
Har det hjälp med ovanstående åtgärder? Jag har haft problemet ett tag och inte lokaliserat felet, kört med "full" tank istället. Det enda jag ser är att det kommer luftbubblor i den genomskinliga slangen mellan dieselfiltret och spridarpumpen. Inget synligt läckage på returslangarna på spridarna. Jag har inte kollat anslutningarna vid tanken ännu. Är det dubbla pumpar i tanken? /Thomas |
|
|
det sitter alltid en backventil i filtret men det är inte den vi talar om, backventilen som moneras sitter på en svart slang som sitter under insugs röret denna slang synns om man kikar på pumpens ovansida, detta är en returledning och i denna kan det bli ett baksug om man har lite diesel i tanken och då få in luft i systemet = svårstartad. Läckolje ledningarna (sitter mellan varje spridare) är lite lurig att se om de är hela då oftsat de är omspunna av ett tyg hölje dessa kostar inte mycket och är alltid bra att byta då och då eftersom att de tar endel stryk av värmen från motorn. Pumpen i tanken kan mätas upp hoss bmw oftast kostar det runt 100-200kr och då se om det är den som spökar. Joakim Eriksson |
|
|
Om det är en returledning, hur skall backventilen monteras, skall den slå tätt från pumpen eller från tanken? Vad kostar en sats med returslangar? /Thomas |
|
|
slangaran som sitter på spridaran kan du köpa på en mack bara de är av liknande typ och inte för tunna annars finns de på bmw för några kroner. minns inte nu på rak arm hur den skulle sitta men har för mig att den slog tät från tanken så inget kunde rinna tillbaka in i pumpen Joakim Eriksson |
|
|
Hej alla, felsökningen fortsätter, jag har provat alla goda förslag men felet kvarstår. Jag har nu rivit pumpen i tanken och jag misstänker o-ringen som "ronte" tipsar om. Den ligger i "20-liters"-nivån i tanken och då är det troligt att den drar luft. Återkommer med resultat när jag testat. TOJ |
|
|
O-ringen är bytt och nu är startproblemet borta! O-ringen gick ej att köpa som org. reservdel men de flesta verkstäder har sortiment av o-ringar. Den jag monterat var av Neopren och jag hoppas den stoppar ett tag för diesel. /Thomas |
|
|
har samma problem.. iibthjo: hur gjorde du för att komma åt förpumpen i tanken? tog fram vinkelslipen å gjorde ett gål i tanken? /björn |
|
|
från bagagdet kommer du åt den sitter en plåt på golvet i bagaget som du lossar sen ser du hela skiten Joakim Eriksson |
|
|
I min Touring sitter det ett plåtlock på höger sida, sett i färdriktningen, med 6 plåtskruvar. Lossa slangarna, håll reda på tryck resp. retur och lossa elanslutningen. För att lossa locket behöver du en pologrip modell större som greppar över ringen. Lyft upp locket försiktigt och vinkla något framåt så att du inte skadar "struten" för tankgivaren. När du fått ur locket kan du lyfta upp locktätningen och sticka ner handen och snäppa loss 2 hakar som håller pumpen. När du fått upp pumpen ser du ett rör med en liten o-ring, 10mm dia. Byt o-ringen och montera ihop. /Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.