|
|
|
|---|---|
|
Har nu läst igenom de flesta inläggen här på forumet som kom upp efter en sökning på ordet iX. Är det någon som vet vilken sorts fett man ska använda till splinesen på främre drivaxeln? Har även läst på iX Registry , enligt dem så rekommenderar Bentley manuals ett fett som heter Molykote Longterm II som innehåller Molybden Sulfid. Någon som vet om det säljs i Sverige och i såfall var och av vem. Om inte så kanske det finns något liknande fett innehållande Molybden Sulfid . Någon som fettat in sin drivaxel? det ska ju vara ganska viktigt vad jag vet. Vad har ni använt för fett? //Jörgen 325 iX - "weather or not" | |
| Molykote borde finnas på Sundströms eller någon bra bildelsfirma typ mekonomen. Används till bultförband bland annat. | |
|
Jepps min är insmord med molybdenfett. Docjk inte Molykote utan nåt annat som jag glömt. Spacrade även med brickor på hardyskivan så den kom in 3mm till i medbringaren i fördelningslådan (finns beskrivet på iX Registry). --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
|
Mekonomen hade inget Molykyte-fett eller någon annat molybden-fett heller för den delen. Sundströms,är det någon lokal butik eller finns de över hela landet? Magnus M Har du något molybden-fett kvar? Om du har tid och lust så får du gärna kolla vad det heter. //Jörgen 325 iX - "weather or not" |
|
| Vet inte, men det finns i Kramfors. Googla efter det. | |
|
Jörgen: Finns inget fett kvar! Min far har en numer nedlagd bilverkstad och det var han som smorde splinesen. Märket var dock Q8 men det finns ju inte mer. Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så. Men de flesta smörjmedelsfabrikanter har molybdenfett i sitt sortiment så det borde inte vara något problem. --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
|
Jörgen// Ett tips! Är du flygmekaniker har du med stor säkerhet molykotefett på jobbet... Vet att det finns i vår verkstad. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Nu har jag letat lite och hittat denna sida Länk Dom säljer det fett jag ska ha,fast jag läste lite om MOLYKOTEs produkter och vi har ju faktiskt en hel del av dessa på jobbet (he he !) MOLYKOTE G Rapid Plus innehåller Molybden Sulfid,detta används ju en hel del på BOEING 737-motorn så det tål ju värme iallafall (utvecklas det någon värme vid splinesen?) Tackar för alla svar! //Jörgen 325 iX - "weather or not" |
|
|
Om det utvecklas värme vid splinesen så borde det bero på att skiten glappar och då är man ju körd... :-/ Du kan använda vilket fett som helst, men ett bra fett håller sej ju "halt" längre (om du fattar vad jag menar). Tex. Kopparpasta borde funka bra om du inte får tag på Molykote e.dyl. Kiip Spiiding! |
|
|
OK ,har ju hittat ett fett som passar nu ,vi har ju MOLYKOTE på jobbet som sagt //Jörgen 325 iX - "weather or not" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.