|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått tag på Mahle, smidda kolvar som ska passa i min 02:a med lite modifiering och borrning. Det jag undrar över är: Jag blev fundersam när jag mätte ringspåren och jämförde med Dalhems Ringsatser till Mahlekolvarna och såg att översta ringspåret är 0,5mm större än dom andra även fast Dalhems två översta ringar är lika stora. (i Det här fallet tror jag det var 4mm oljering, 2mm komp*2) Kommer översta ringen att svälla såpass att den inte glappar i ringspåret? Ska det vara så? sen undrar jag var får jag tag i toppckning som inte är skärkant i större dimensioner än 89mm till en M10? Kan man göra en själv? kan man ta original toppackning och skära upp den och använda o-ring som packning? Hur är lättaste sättet att kolla att alla förbränningsrum är lika stora samt har lika form, hur viktigt är det att dom är lika formade? Kan man ha lika stora förbränningsrum men som har lite annan form sinsemellan? Oj det blev mycket=) Mvh Jon Jag gick hem en gång för länge sen på knäna kröp jag hem.... | |
|
M10 orginalpackning är 91mm invändigt, iaf dem 2 jag mätt upp, både en skärring och en vanlig! sen kan man ta en M3 packning tror jag, men den är dyrare än M10 kan ju dock variera mellan olika märken kanske?? kleta fett runt förbr-rummet och ha ett stift+ventiler i toppen, lägg den upp och ner, och lägg en glasskiva över förbränningsrummen så att en liten glipa är öppen där man kan hälla in vatten från ett mätglas, fyllmätglaset med 100ml vatten och fyll fullt, kolla kvarvarande mängd i mätglaset och vips så har du volymen av förbränningsrummet!! |
|
|
Hur mkt ska du borra?? Max 92mm rekomenderar jag om du ska ladda på lite!! |
|
|
Låter skumt det där med ringspåret. Säker på att det inte är en fasning som gör att det ser större ut? Det ska absolut inte vara 0,5 mm glapp. Du kan väl ringa Dalhems och höra. |
|
|
Jag ska borra till 91.8mm, kan man köra original då? Hur mycket kostar en m3packning då? HUr mycket borr är det på en sån och vart köper jag en hyffsat billig sådan? Mvh Jon With power comes pain. |
|
|
Nej orginal kan du nog inte köra, eller man kan ju testa, men funkar det inte så måste du byta block ju, för annars hamnar ju O-ringningen fel under den större packningen sen!! Jag har ingen koll på vad en M3packning går lös på, är inte säker på diameter på den heller, men har för mig att det funnits överdim-packningar förr iaf, så ring och kolla med nån renoveringsfirma vad dem tar för en M3 och vad det annars finns för alternativ?? |
|
|
Kan man köra med en modifierad m30 packning? Den har ju 92mm på 3,5lit motorn. Pitebo: Vad har du för kolvar, packning och stakar? Hur gör såna som bygger egna motorer? Tar dom en topplockspackning och går efter den eller hur funkar det? Tänkte på Super Twin Dragbike mest. Dom har ju en parallelltwin. Kan man använda sig av en hel packning av Typ koppar? Man bestryker packningen med Klister på dom ställen där det går vattenkanaler. Funkar det? With power comes pain. |
|
|
modifierad M30 kan kanske gå? har du kollat om överdimensionspackning eller M3?? Jag har BMW 633kolvar i min, 89.5 i borr orginalpackning med o-ringat block, orginal viktade och polerade stakar Det är visst svårt att få det till att bli tätt med kopparpackning!! |
|
|
Finns en skärkantspackning att köpa hos bl a motornord för ca 625 kr. Pilla bort skärkanten och den blir 94 mm. Eller så köper du den färdigpillad från motornord för 800 kr (tror jag). Finns på deras hemsida! |
|
|
Är det sant att det blir 94mm om man pillar bort skärkanten? Men den dom har är också skärkant ju. With power comes pain. |
|
imenhoteb |
hej?? har en sån packning..? bodde inte du i avesta? jon? e du samma peron? så du kan ju titta på den ...kostade mig 900 kr. TN |
|
Men Tony, Det var ju jag som köpte din 2002:a ju! Har du glömt det? Skicka ett mail till mig på min Hotmail Flaklypa@hotmail.com med Telenummer och vart du bor numera så kan jag komma förbi.. |
|
|
Vad har alla ni som har skumma borrningar för topplockspackning? Ex. Bäckis som har 2,7 liter och det lär ju vara mer än en halv millimeters borrning... Eller? With power comes pain. |
|
imenhoteb |
opel kolvar!! finns ju å .. TN |
|
Smidda eller? Vilken diameter då? With power comes pain. |
|
| Om man söker kolvar så kan det vara ide att kolla upp om någon jänkare har liknande mått. Amerikanska trimkolvar är mycket billigare och oftast minst lika bra som europeiska. Bra märken är tex TRW och Ross. | |
|
Behöver man värkligen borra för att åka 2.7? På mitt block står det 2.5/2.7 //Ticco Länk |
|
|
För att ramla tillbaka till en av grundfrågorna så har formen på förbränningsrummen mindre betydelse än att de har samma volym. Ser de bara hyggligt lika ut så brukar det fungera. Kolla bara frigång mellan ventiler och kolvar ifall du har vildare kamprofil och/eller större ventiler. //Erik// |
|
|
Codriver: Tack, nu sover jag lite bättre om nätterna, jag ska skaffa en plexiglasskiva och nån form av parrafin eller nåt så jag kan mäta upp allt det där. Idag åker motorn in på borrning, tack Tn för att jag fick låna din packning. Finns det nån jänkare med så liten borr? Sen är det ju en fördel om kolvbulten passar. |
|
imenhoteb |
Yanke?? ska du inte ta mina gammla 460 kolvar då?(skämt) men då får du bygga ett nytt block först.;). Kolv bult kan man ju svarva ,sticka av .mm..ööö?? förbrännings rummet har väl betydelse?...luras du int lite nu!?Codriver?? Ta bara hemisväriskt..? kolla på en alfa har jag sagt förut..Dom har rätt så bra toppar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.