|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken antyder. Finns det något sätt att kolla så att man inte blir lurad och köper en bil med restskuld på? Om det är restskuld, hur löser man då detta smidigast? | |
Conny Sonnysson |
Jag vet i alla fall att bilregistrets röstsvar meddelar om det finns en skuld med återtaganderätt på bilen i fråga. Om man kan lita till 100 % på detta vet jag dock inte. |
| Hoppas att det har blivit som Conny säger för som det var tidigare så var det inte bra.Då skulle man få tag på företaget som sålde bilen sist och höra om det var lån på bilen om det var det så fick man ringa nästa ägare och kontrolera om det finns någon skuld kvar osv. | |
|
Det stämmer att man kan kolla det via vv talsvar. Men jag vet inte om bilar som sålts med avbetalning innan vv började med denna tjänst är registrerade. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
|
Skriv in i köpekontraktet att SÄLJAREN ansvarar för att bilen inte är belagd med restskuld eller dylikt. Då har du åtminstone rätten på din sida om det skulle visa sig vara fallet. Om det sedan finns pengar att driva in via fogden är iofs en annan femma.... Mvh |
|
|
Johan. Jag har hört att det inte håller i rätten, även om man har gjort det. Kanske har en lagändring kommit till stånd, men tidigare var det enda säkra sättet att slippa bli blåst, att kolla så att fordonet var betalt. Vilket dessutom var svårt att göra. Tack för alla svar förresten! |
|
|
På min bil säger de inget om nån skuld på vv:s talsvar. Men på pappas. Det är rätt märkligt tycker jag... /Johan [CUL8ER] |
|
|
När man köper en bil med återtaganderätt så följer man med säljaren till banken och ser till att han betalar skulden på bilen.. enkelt.. /Jimmy Länk |
|
|
Det står numera i regbeviset om den är skuldbelagd med återtaganderätt dock så kan det ju finnas äldre bilar utan denna text. VV´s talsvar ska ju ha alla pantsatta bilar reggade. Anledningen till att det inte syns kan vara att bilen inte är satt i pant för lånet, då löper inte heller du någon risk att behöva betala någon annans lån. |
|
|
be att få se säljarens köpekvitto! och ännu bättre även få en kopia. ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Jag brukar ringa tidigare ägare (går att få reda på genom bilregistret, tror dock ej genom talsvars autotjänst). ------------------ Always Diesel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.