|
|
|
|---|---|
Espen |
Hejsan, detta blir mitt första inlägg =) Fler kommer med all säkerhet. Det är så här att jag vill ju byta bil nu, helst till något snabbare, givetvis BMW. Jag vill inte köpa en BMW M3 E46 av olika anledningar med b.la. resa som en av anledningarna... Valet har hamnat på en Z3M Rodster. Tycker den är så fruktansvärt snygg! Men jag har lite problem. Vill gärna höra om lite om både de bra och de dåliga sidorna på denna bil. En ganska stor fråga är varför den är fem petad när den har 3.2 motorn från M3?! Borde den inte ha sex växlar. Är det möjligt att köpa den sex petade låda orginal från BMW och sätta in den i bilen? Jag kollade lite på mobile.de och hittade denna: Länk Vad tycker ni om denna? Jag vill ju helst inte lägga ner mer än 200.000Kr på den nya bilen för jag vill ha pengar över till en eventuell kompressor uppgradering! =) -Eppe- Fett sugen på en M3 E36 med kompressor!!! |
|
Espen: kul att det kommer flera till detta välbesökta forum:) Det finns en frilasare(på forumet under galleriet)som har en liknande bil han kan säkert ge dig fördelar och nackdelar om det nu finns några? |
|
|
Anledningen till att M Roadstern har fem växlar istället för sex är att, enligt det jag hört, den 6växlade lådan ej fick plats. Synd men sant. Det är ju inte så mycket onödigt utrymme på den sköna bilen :) Inte heller reservdäck fick plats __ Länk |
|
Espen |
Ja det är ju synd, den sex växlade hade ju fått ner varvet vi lands/motorväg. Men men, man kan inte få allt här i livet =) Alla andra fördelar kompenserar för ev nackdelar. Men vad är prestandan? 0-100, 80-120 och vad är det för bromsar som är monterade? Bilsports Gullabo hade ju en del att klaga på när han provkörde den, b.la. bilens (Coupens) fula design (!?) och bromsarna. Vad tyckte du om exemplaret jag hade hittat? Verkar det skumt billigt eller tycker du/ni att jag skall kolla närmare? -Eppe- Fett sugen på en M3 E36 med kompressor!!! |
|
Espen: Bilsport provade en E46 mot Roadster för ett tag sen då blev det rusktigt jämnt där e46 tror jag vann med knapp marginal där har du mkt fakta. Och ja det var bromsar så inte riktigt höll måtet ii jämförelse mot m3ans. Tag kontakt med bilsport så kan du säkert beställa hem just det numret, samma tidning hade även ett beg test för 1årsen. |
|
Espen |
starre: Det var inte en roadster utan en Coupé... och köpguiden i samma tidning säger inte ett skvatt om 3.2:an tyvärr. Därav skriver jag här =) Men tack ändå... -Eppe- Fett sugen på en M3 E36 med kompressor!!! |
|
Espen: Det är jag som är frilansaren som starre menade :) Kolla gärna in mina sidor här på BMWPower som finns i min signatur nedan. Jo, en sjätte växel i motorvägskörning hade inte alls skadat. Men det är inget jag stör mig så värst mycket på. En del påstår att vridstyvheten är dålig, men den nackdelen tror jag att du kan stryka efter att du provkört ett exemplar. Jag kör ingen bana eller så och därför tycker jag att bromsarna är skitbra för den typen av, i många fall, inspirerad körning jag utövar :) Men jag har hört att vissa riktar kritik mot bromsarna och det ligger säkert en del i det! Man kan ju köra slut på de som sitter där och byta till Brembo eller något annat kul när det blir dags. Jag tycker ljudnivån med sufletten uppe är för högt och det kan vara lite jobbigt att åka långt ifall man av någon anledning måste ha den uppfälld. Antispinn finns väl inte att tillgå förrän 2001 års modell har jag för mig, men det är inget jag saknar överhuvudtaget. Om den använts under vintern tror jag däremot att den finessen nästan är en nödvändighet! Jag antar att du redan upptäckt att den inte är någon familjebil... ;) Tja....resten är underbara fördelar och bränsleförbrukningen är helt suverän om man ser till kulfaktorn! __ Länk |
|
|
Espen: Ja det kanske stämmer, men det finns en annan köpguide om jag inte minns fel igen:)som tester roadstern. Sen hittad jag lite fakta om accet som du sökte: Prestanda Acceleration 0-100 km/h 5,3 s Elasticitet 80-120 km/h på 4:e växeln (manuell växellåda) 5,3 s Max hastighet 250 km/h Och ja det är för roadstern |
|
|
Hej En kanske lite dum fråga men ändå, är det alltid elstyrning på cabben? oskar |
|
|
oskar: Nej, jag tror det var tillval. Åtminstone finns det med på min tillvalslista. Men jag har aldrig sett någon M Roadster utan elstyrning, så det är nog väldigt ovanligt. __ Länk |
|
|
Hej, Elcab är inte standard på Z3M Roadster. Har nämligen beställt en med all utrustning utom just elcab. |
|
|
ATG, får man fråga varför? /eFx |
|
|
Hamann Har 6 växlar i sin m roadster!!! M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
|
eFx, Ingen anledning förutom att jag prioriterade en bil som gått lite och helst har haft endast en ägare. Och denna bil uppfyllde båda kraven och dessutom hade favoritfärgen på både lack och interiör. Tyckte inte elcab var viktigt i sammanhanget då. MVH ATG |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.