|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Letar E39 touring och har funnit att priserna på 520 är ganska låga. Jag undrar bara är den för seg å slö? Är det bättre att lägga till på en 23 eller 28 eller duger en 20, ska ju inte ha den till race så att säga... .........BMWLundqvist......... | |
sebbe_bmw |
Hej! En 520 duger utmärkt för vanlig körning, det finns tillräckligt med kraft för att det inte skall kännas segt, men skulle jag vara i din sits så skulle jag tittat mer på 523 eller 528, helt klart mkt bättre vrid och effekt som kan vara fint att ha vid omkörning osv.. De är inte så mkt dyrare, samt att det oftast är mer utrustning på de lite motorstarkare modellerna! Ha en bra kväll Sebbe |
|
Kan hålla med Sebbe och tillägga mitt standardtips: Ut och provkör och bilda dig en egen uppfattning! :) Det är nog det enda sättet att få reda på om kraften räcker till för dina behov, då alla har olika referensramar. För en som är van vid en Volvo 240GL upplevs förmodligen en 520i som ett prestandamonster, medan den som till vardags kör M5 tycker att den är en slöhäck utan dess like :p Mvh Kalle H, BMW CS[syd]#5120 ____ Länk |
|
| Det beror ju också lite på vilken årsmodell vi talar om. Om det är från -01 (sept 2000) så är den helt ok med sina 170 hk. Annars skulle jag också rekommendera 523i. Men som sagt: Ut och prova själv! | |
|
Jag har provat en E39 520i /150 hk i ca 15mil och tycker nog inte att den är särskilt seg. Men det klart allt är relativt! Jämför man med din nuvarande bil tror jag nog inte att du blir besviken. Men förväntar du dig en "hästspark i ryggslutet" varje gång du trampar på gaspedalen bör du nog titta på en annan motorbestyckning! Som vanligt: Ut och provkör olika motoralternativ och sedan sätter du dig och jämför ägandekostnader och inköpspris innan du bestämmer dig för vilka bilar du skall titta efter... 523 har en välgdigt fin och stark motor (ca 185hk trots att den officiellt har 170hk). Den är dessutom relativt vanlig, så det borde gå att finna en vettig bil till ett vettigt pris. Ett tips kan kanske vara att vänta lite tills nya 5-serien kommer i år, då rasar nog beg-priserna en hel del på E39! Mvh |
|
|
Tack för alla tips. Jag ska ge mig ut å provköra lite. har bara kört 540 E39 den är GANSKA kul... .........BMWLundqvist......... |
|
| Om en 523:a har 185hk, hur mycket har då en 528:a? Är det fortfarande 197hk inofficiellt? | |
|
Stout: En 523 har inte 185hk utan 170hk + att 528 har 193hk |
|
| Tänkte mest på Johan B's inlägg. Skrev fel med 197, hade 540 i tankarna och 297. :) | |
|
Stout, Du har nog smuttat på en och annan Stout för mycket i afton ;) 540 har 286hk. Jag finner det mycket sannolikt att din motor har minst 200hk till förfogande. Detta på grund av att gränsen för straffskatt på tjänstebilar ligger vid 193hk i tyskland. Den äldre konstruktionen M50B25 hade ju 192hk. Din motor har dels 3dl större slagvolym, samt en modernare konstruktion. Att detta endast skulle medföra en extra hästkraft tycker jag låter märkligt... //Kalle |
|
|
Vaddå har de mer effekt än vad som anges? .........BMWLundqvist......... |
|
|
Lundqvist, Japp, åtminstone så har 323/523:an det! Länk Pröva "sök inlägg" så hittar du fler trådar som bekräftar samma faktum: 323/523-motorn liger närmre 190 än 170 hästar. Mvh Kalle |
|
|
nofx16: Tack för infon...måste ner i källaren och hämta en Stout till :) |
|
|
Å fan mindre sugen blev man ju inte då. Får nog testa en 23:a. .........BMWLundqvist......... |
|
|
Det är som sagt en relativ fråga... jag har ju en 540... och det är bara underbart att sätta sig i bilen varje dag och höra hur åttan ryter... det är värt de där extra pengen för att få köra V8... _____ |
|
|
Jag måste bara säga att sebbe_bmw du har inget dåligt stall.... _____ |
|
|
Jag provade både 520 och 523 innan det blev köp av en 520. Det var helt enkelt skicket som fick avgöra. 523 har ett bättre bottendrag, helt klart, men 520 känns ändå ganska pigg med sina 150Hk. Som sagt, ut och prova, 523 är ju premiummodellen så det är ju inte direkt nån bristvara på marknaden idag. /J |
|
|
Bmwlundqvist, Jag var i samma situation som du befinner dig för ett och ett halvt år sedan. Jag provade en 520i Touring -96, E34 i och för sig, motorn är ju samma som i tidiga 520i -E39. Jag upplevde inte bilen som slö. Den gick mjukt och fint och drog ganska bra på höga varv. Jag hade mycket väl kunnat tänka mig att köpa bilen, men... Sedan råkade jag springa på en 528i Touring till bra pris och inte blev det sämre av det... Du har säkert redan bestämt dig ungefär hur mycket du ska lägga på bilen. Låt som sagt sedan skicket avgöra vilken bil det blir. Om det som du säger inte är så viktigt med maximal prestanda så duger en 520i fint. Micke |
|
|
Det är rätt stor skillnad mellan 520 och 523. Däremot är det mindre skillnad mellan 523 och 528. Det som gör 520 lite jobbig är inte bristen på kraft utan tillgängligheten av den. Eftersom all kraft finns på de allra högsta varvtalen måste bilen köras som en GTI... Karaktären passar helt enkelt inte biltypen. Dessutom blir utväxlingen väl låg vilket leder till hög bränsleförbrukning. (Maila mig om Du är intresserad av en kanonfin 523it-97!) |
|
sebbe_bmw |
S 328 R: Tackar! Men X5 står ju på firman, 540:n och cykeln på mig=) Sebbe |
|
En touring väger väl några hundra kilo mer oxå om jag inte minns fel. Har själv en 540 sedan. Innan jag köpte den provade jag en 540 touring...jag upplevde den som en liiiiiiten aning slöare......har jag fel för mig? V8 rockar fett! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.