AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.104

Byte av kamaxel + vipparmar 735 e32

Hej!
Var ute och körde min e32 735 -87 häromdan. Plötsligt smällde det till i motorn och den gick dåligt som bara den!
Lyckades få den till närmaste BMW- verkstad där det nu har konstaterats att två st vipparmar gått mitt av pga att kamaxeln varit sliten (för stort spel). Hos BMW kostar det 22 000:- att fixa detta. Någon som känner till en bra och billig verkstad i Skåne-trakten?
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Det är en stor operation och delarna är inte direkt billiga heller.Måste ta ner toppen,sen hittar man massa olika grejjer som måste lagas,om man vill att det skall bli helt ok.Jag tror att det är ganska lagom pris.Fast man kan hitta nån billig bilverkstad,men inte säkert att resultatet blir lika god.

Oj, 22000 skulle jag aldrig acceptera. Jag skulle gå in på bildelsbasen.se och köpa mig en beg. topp. kanske får loss en topp för 2-3000 om du letar runt lite, samt får betala 1500-3500:- för att sätta dit den.
Då tycker en del här kanske att det finns inget som säger att den nya toppen rasar om en vecka, och det gör det ju inte heller. Men att lägga 22000 på en gamal 735, viket är runt omkring vad den är värd om den är av tidigare modell = ej försvarbart. men var man gör som den vill.
Kolla även in börsen, kanske finns det någon topp? Annars har du carparts som annonserar här. Han har garanterat toppar.

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Gillar du bilen så kan du fråga runt lite.
Jag ringde runt lite och fick ett pris runt 10-15 tusen beroende på hur mycket som skulle fixas.

JAg personligen kan inte rekomendera firman som jag fick priset från men det finns folk där ute som gör det billigare än 22 i alla fall.

Du kan ju höra med grabbarna på NFS.nu de skulle mycket väl kunna göra ett bättre jobb än dem jag fick priset från.
Tobbz, byter du topp på en 735 för 1500 och står för jobbet?
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Man ska inte underskatta arbetet för att byta eller fixa toppen.

Du kommer troligtvis få fixa mer än du tror. Du får inte glöma bort att toppen ska planas, ny sotningssats, ny oljor, filter, kylar vatten mm mm.

Det är inte som att byta hjulen tyvärr, och fuskar du får du bara göra om det...

BMW hade en kampanj med billiga delar.. en ny topp, med ny kam, ventiler och vippor bultar och toppackning gick på ca 10tusen..

Du kan ju ringa och höra om det erbjudnadet står kvar..
Då är det bara arbete om du vill snåla in på de andra packningarna..

Tipps att göra vid bytet är att även byta kedja, spännare ..
Efter en hel del funderingar så har jag beslutat mig för att det inte är värt att fixa till den. Lätt att tappa gnistan för sin bil när sånt här händer. Ska försöka sälja den som den står och sedan spara pengar till en annan beemer! Tack för era råd!

Oscar
mi
196
mikael
730i-87
745i-85
750i-89
730i-93
525 tds touring -93
håller nog på tobbz ,är bilen medium så hade jag nog gjort en lågbudget ren och förhoppningvis åkt ett par år till ,för även om man slantar 22 loppor hos bmw, så är det ju samma underdel,vxl ,bakaxel mm och det kan ju också rasa...
svardska
jahaja! då var det dags för svardska att kliva in på scenen!
Vad ska du ha för den då?
Svardska: Har en spekulant på bilen som den är, men självklart är alla bud välkomna! Du kan ju maila mig.

Oscar
svardska
jag vill veta utr. och skick! och vad du vill ha för den. färg inr..mm
Lade faktiskt ut en annons innan fanskapet gav upp:
Länk

Växellådan är 1,5 år gammal, nytt avgas, bytt oljekylare, nytt baxelfäste...
svardska
mmm ser ju vettig ut. hur mkt har den gått? och priset???
Mätaren står på det magiska talet 29996 mil. Den andre spekulanten tittar på bilen just nu (får tillbaka den imorgon), såvida han inte hittar något annat fel är han beredd att ge 15000:-
svardska
den är körbar då eller?
Javisst är den körbar, går på fem cylindrar.
svardska
får du 15k så är det nog bara att slå till!
hör av dig annars, jag behöver ett nytt projekt....
Jag hör av mig isåfall. Ha det bra!

Oscar
svardska
ok
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Om bilen är drägligt fin så finns det kompletta topplock inkl. packning och bultar hos BMW för c:a 12.000
Bara att bulta på

Bosse J.
327-41
2800 CSA-69
735 iA -92
325iX-92 (hittills enda 3-serien)
525 -92
528-98
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.