|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Carten: Perfekt. Vi kanske skulle starta en gissnings tävling och sen jämföra för att se va de verkliga resultatet blev :) Jag skulle gissa 207 hkr faktiskt. Är din m52TU motor helt orginal ? De är väl det som är intressant o göra mätningar på. Bmw har stjärnan under huven. |
|
|
Angående för lågt angivna effektuppgifter så är det väl även så att vissa (många?) länder beskattar fordon efter bla antal hästkrafter? Lägre angiven siffra från fabriken ger kunden lägre ägandekostnad. //MJ |
|
Cartén |
Ja, min bil är helt orginal. Kommer troligtvis bänkas nästa vecka. Ruskigt spännande!! |
| Vet att när Teknikens värld i ett nummer testade 323 Compact (E36), mätte de 166 hk på drivhjulen. Vet inte hur mycket bortfall de är från vevstaken ut till drivhjulen men de borde va en 10-15 % | |
| Kan verkligen se framför mig ett antal svettiga 328 ägare. Ska vi få spö av en 323a? | |
|
Mer än 10% förlust i drivlinan brukar det sällan vara. Mvh Anders S. |
|
|
Det är ju alltid glädjande om siffrorna är bättre än förväntat. Någon som vet hur "nya" 320 (2,2) med M54 motorn står sig? Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar! Nisse |
|
|
Nisse, mycket bra devis! : "Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar!" :o) Helt i min linje! Mvh |
|
|
Player: Njae, det är faktiskt ingen risk att få pisk av en 323:a (om förarna är lika bra alltså), det är mest nyfikenheten på hur effekten egentligen är. Det kanske inte är en slump att det fanns någon gräns för skatt/försäkring i Tyskland som låg på 193 hk.... Både 328:an och nya 325:an snuddar under gränsen. Dessutom är insuget till 328:an 'strypt' något för att hamna under gränsen. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Även gamla 325/525, Audi/VW 2.8L V6 och MB 2.3 Kompressor ligger alla på dessa siffror. Gissar att även 286 hk är en sådan gräns med tanke på en hel drös av BMW-motorer både med 6 och 8 cylindrar ligger på denna effektsiffra. _____________________________________ Länk |
|
| 10% effektförlust blir ung. 195hk! | |
|
Programmer, Vad jag vet så är 286hk gränsen i Japan(säkert någon annan stans också). Kolla bara på Skyline, Supra, Impreza wrc/sti(eller vad de heter), Evo6.......Alla är de strypta och ligger runt 286hk. Diskuterade inte vi detta i en annan tråd? :) Mvh Kalle |
|
Dino |
Min 323a vart bänkad på 164Hk på rullande landsväg vilket jag tror att hade med min Sportsystem att göra då det kändes att den hade strypt bilen men å andra sidan så bänkade de den på 198Hk efter mappningen plus OpenAirfilter . Undra om jag får mer om jag byter till original :)) Är det nån som vet nånting om Ferritas Sportsystem hade tänkt byta min system , men jag vill inte att det ska skrika om bilen för det är väll Frrita kända för M-MotorSport |
|
Är det någon som har lite tekniska kunskaper om ett test i bromsbänk? Hur pålitligt är det, finns det massor av olika utrustningar för samma ändamål etc? Man blir ju inte annat än lite fundarsam när man lyckas trolla fram 34hk utan att ens röra motorn, jag blir lite skeptisk till pålitligheten måste jag säga. Mvh Anders S. |
|
| Cartén, var bänkades bilen och hur mycket kostar det? | |
|
Dino - Vart mappade du din bil och hur mycke kostade det? Gött att åka BMW |
|
|
Jag har aldrig sett en bromsbänk där man mäter annat än lösa motorer. Det man mäter drivhjulseffekt med är en rullande landsväg. Ofta gör man såna mätningar dynamiskt med en svepning över ett varvtalsområde. Där kan man få tillfälliga peakar som är högre än den statiska effekt motorn skulle ha levererat i en riktig bromsbänk. Bra exempel på översvängseffektsiffror finns på japanska filmer där de har en bil på rullarna och bara varvar upp den och räknar ut effekten genom att se hur snabbt hjulen kunde komma upp i fart med ett visst motstånd. Speciellt turbobilar brukar kunna ge enorma siffror momentant, men står man på ett varvtal (simulerar en backe) så sjunker effekten raskt. |
|
|
Mäkinen: Rototest är väl en bromsbänk där man mäter effekten på drivaxlarna? Finns i stockholm och östersund för ca 800 SEK om jag inte har fel.... Någon som vet mer/bättre? Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
Dino |
baggen - bilen mappades i GA:s Bil & Motor i Linköping o det kostade mig 4500;- Inkl Sportfilter här får du numret så kan du ringa o kolla me dem om du är intresserad 013-158300 M-MotorSport |
|
Dino, Vad tror du om testet som gjordes på din bil? Märkte du nån skillnad, 34 hk borde ju vara natt och dag tycker man. Ps. Såg att du sålde dina "trimgrejer", är jag fel ute om jag gissar att skillnaden inte upplevdes som så mycket ? Mvh Anders S. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.