|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
Cartén |
Det har ju diskuterats väldigt många gånger här på forumet hurvida det står till med effektuppgifterna från BMW. I 323:an (E46) står det i pappret att den ska ha 170 hk. Den har konstaterats flera gånger att det är nog i minsta laget. En kompis till mig tog saken i egna händer och har nu bromsat sin 323 Ci - 00 i bänk. Bilen gav 176 hk på drivhjulen. Detta motsvarar ca 190 -193 hk i motorn. Denna bil är helt orginal. Glädjade sifforn för många här på forumet kan jag tänka mig. Mvh Cartèn |
| Härligt! Betyder att min bil kanske har snarlika siffror. | |
|
Yahoo! Ingen som har gjort det samma med 325:an, E46? Mvh Hosse |
|
|
Någon som vet om samma siffror gäller E36? Gött att åka BMW |
|
| Kollade min 320 med g-tech och den gav 173hk på motorn.Tyckte inte heller att det verkade stämma med 150hk den går alldeles för bra för det. | |
Berco |
någon som har bänkat 325 E46 ?? Om det är samma sak med 325´n så borde det vara ca 210 hk på motorn . |
|
Berco: De är ganska troligt att din och troligtvis även min bil ligger däromkring. Bmw har stjärnan under huven. |
|
|
baggen, yepp! Det är ungefär samma (+/- någon% kanske) |
|
Cartén |
Jag vill understryka att detta test gjordes inte med en så kallad g-tech utan i en riktig bromsbänk. Berco: Det hade tydligen gjorts likvärdigt test även på en 325i - 01 (E46). Denna bil gav 178 hk på drivhjulen. Det kan självfallet variera från bil till bil, men det intressanta tycker jag är att dessa modeller ligger så nära varandra. |
|
Är väl inte så konstigt att 323 och 325 ligger nära varandra effektmässigt. Motorerna är ganska snarlika i sin uppbyggnad och har lika stor cylindervolym! Det är "allmänt känt" att 323/523 ger betydligt mer effekt än vad som uppges av BMW. Mvh |
|
|
Johan B: Vet du vad som exakt skiljer en 323 med en 325? Jag är en av dom som inte väntade på 325an, och inte hade pengar till 328an:-) Mvh Hosse |
|
Berco |
Tycker det är lite konstigt att BMW skulle ange 170 hk när det igentligen är uppåt ca 190 på en 323 ?? Cartér: är du säker att din kompis bil inte var chippad ? |
|
325i har väl M54-motorn!? 323i har M52TU-motorn! Vet inte exakta skillnader mellan dessa motorer, bara att det är vissa skillnader dem emellan! Anledningen till att man angav en lägre effekt än vad det verkligen var, berodde i stor utsträckning på att BMW ville det skulle vara effektmässigt "jämna steg" mellan de olika sexcylindriga motorerna. Därmed skulle det vara lättare att motivera det högre priset på 328i gentemot 323i! Mvh |
|
Cartén |
Berco: Jag är helt säker på att hans bil ej är chippad. Köptes ny. |
|
Nån som har några 328-siffror då? //MJ |
|
Berco |
Om det nu skiljer så lite mellan 323´n och 325´n hur förklarar man att 325´n är sekunden snabbara till hundra, är det en annan utväxling på 325´n eller ? |
|
Berco, 323 är starkare/snabbare i verkligheten än vad BMW själva angav! Titta på riktiga mätningar i stället för de "officiella" siffrorna. Syftet var som sagt att få jämna steg mellan de olika modellerna på pappret. Allt för att lättare kunna motivera prispåslaget mellan 323 och 328. Mvh |
|
|
hmm... jag tycker nog att siffrorna borde bete sig lika om man bänkar en 328i E46, för inte skiljer det bara någon BHP mellan 323 och 328... Alltså borde det isåfall vara drygt 200 BHP i 2.8 liters motorn? Skulle vara kul om någon kunde testa. Har inte tillgång till bromsbänk själv förrän till sommaren. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Erito: Maila gärns mig resultatet när du får provat din bil. Den borde vara ganska snarlik min :) Med tanke på att 323 är en hel sekund tröttare än 328 till 100 tex så lär de vara mer än några få hästar i skillnad Japp. Bmw har stjärnan under huven. |
|
Cartén |
Då jag själv har en 328 Ci - 00 är jag också väldigt intr hur mycket effekt det finns i min bil. Tydligen har den firman som provade kompisens 323:a ej "provat" den bilen. Jag kommer så snart som möjligt bromsa min bil. Återkommer med siffror. Mvh Cartèn |
|
Har sökt nätet runt, känns det som. Inga riktiga tester eller dokumentationer hittade jag. Det enda som kändes något givande var en del tester som gjorts på länken nedan. Nu har jag ingen aning vilken utrustning dom använt så, man får väl ta det med en nypa salt... Länk (328i) This was good enough to sling our five-speed equipped test unit from zero-to-60 mph in just 6.3 seconds and through the quarter-mile in 14.9 seconds at 98 mph. (328Ci) For comparison, a 328Ci Coupe we tested recently went from zero to 60 in 6.5 seconds and had a quarter-mile time of 15.0 seconds (om 323Ci Cab, den är väl tyngre f.ö?) Times on the dragstrip were acceptable at 16.0 seconds at 85.6 mph given that the 323 drop top is no lightweight at more than 3500 pounds. The car got up to 60 mph in 7.9 seconds, more than a full second behind the last 328 we tested which hit 60 mph in 6.5 seconds. That car also dispatched the quarter in 15 seconds flat at 92.2 mph. Mvh Anders S. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.