AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
682

felsökning på verkstäder av importbilar

Hörde ett rykte som sa att man bör passa sig när man köper en importerad bmw. till vissa modeller så finns det inte felsökningsutrustning på svenska verkstäder! är det någon som vet hur det är med den saken? funderar nämligen på att köpa en importerad 525 touring

Si
123
Sigge
745D E65 -07 Voll
Felaktigt rykte!
Alla BMW är tyska och dom som felsöker bmw har naturligtvis stöd för sina tyska bilar.
Men enligt ryktet så fanns det olika system i europa

Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Jag har aldrig hört talas om det här ryktet, och jag finner det mycket osannolikt. Jag har själv en privatimporterad bil, och det har aldrig varit något problem med att lämna in den på verkstad.

Magnus
ok då får jag väl köpa en då! eller ska jag köpa en volvo 850 ;-)

Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Det som kan skilja på svenksålda resp. privatimporterade bilar är vilken utrustning de har, t ex stolsvärme, larm mm.

Det är kanske så ryktet uppstod, att folk tänkte på att det kan skilja i utrustning och sedan drog slutsatsen (gissade att) det även skiljer på datorerna.

Magnus
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Att de inte skall kunna köra felsökningen stämmer ej. Det som min BMW service kille sa i början av privatimporten var att de inte kunde ge fast pris på vissa arbeten pga att det kunde skilja på utrustning, dvs ev. merarbete vid service etc. En svensksåld där finns all information redan på data, för vissa modeller så icke av naturliga skäl importerade bilar.
Idag vet jag att BMW lika väl servar imp. som sv. sålda, det är ju ändock pengar de vill tjäna.
Hurvida de fasta priserna är lika vad gäller sv. sålda kontra imp kan jag inte hjälpa dig med.
Avslutningsvis kontakta din lokala BMW handlare, de ger dig säkert svar.

NoFear
jocker18@home.se
min styvfar tjatar som tusan om att det inte är bra med import då ingen verkstad vill ta emot dom. jag har försökt säga som det är, men han fattar ändå inte... jerkhead....

WmB SoundZ
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
joker 18, det är föbjudet att säga nej till importbilar ifall en verkstad säger det! Det var för något år sen som detta var vanligt men nu tackar man ja till alla import bilar, själv har jag aldrig råkat ut för detta och då har jag bara ägt importbilar!

MvH Bmw 4-ever

Länk
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Att det skulle vara "förbjudet att säja nej " till importbilar verkar märkligt. Det är nog upp till verkstaden att övgöra hurvida man har möjlighet, tid mm att åtaga sig arbetet och kan av dessa skäl undvika/avsäga/neka att utföra arbeten.
Men som jag sa i mitt tidigare inlägg, de flesta verkstäder åtar sig arbetet men kan i vissa fall inte ge fasta priser på arbeten på importbilar.

NoFear
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.