AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
452

Varför driver min iX bara på bakhjulen?

to
8
tomaselvis
325ix -89 E30
En dag så började det att klonka fruktansvärt under bilen nånstans. Efter en stund försvann ljudet och ersattes av ett lätt gnisslande. Vad jag kunde känna och se så funkade bilen bra.

Nu under vintern märkte jag att den bara driver bak!

Är det drivknutarna?
Fördelningslådan?
Viskoskopplingen?

Spekulera vilt!

/Tomas

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Låter som om fördelningslådan gav upp? Eller viskokopplingen, den sitter väl i lådan?
Har också en ix och innan jag köpte den körde en besitningskille den i bromsprovaren. Därefter slirar den ibland och för över all kraft på bakhjulen. Har skaffat en annan låda som ska monteras om nån vecka.

__
Länk
ant
wolv: vet nåt mer om det där med besiktningsteknikern som körde sänder fördelningslådan? det är ju stro skam att dom ska köra sönder lådan pga bristande kunskap. det borde kunna gå att få ersättning av dom. men det kanske är länge sen? du kanske inte heller har kontakt med förra ägaren?

==========
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Nej, vet inte så mycket mer än att det var i Falun. Har svart på vitt i protokollet att den fått testdata från bromsprovaren :(
Har väl ingen kontakt med säljaren, men jag har hans telefonnummer. Han menade att han inte hade någon lust att bråka om det så här långt efter..... När det väl hände hade han ingen tanke på det utan kom på några veckor senare varför lådan var kass.

__
Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Antagligen har splinesen till den framåtgående drivaxeln gått sönder. Trodde dock att den då inte gick att köra alls.

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Har du dokumentation på att den gått på bromsprovaren är det väl ingenting att fundera på?
Alla kan göra fel och jag tror nog att du har god chans att få bilprovningen att ställa upp.
om det nu inte är typ tio år sen...
Vad säger jesperado?

Automat är bekvämt
ant
ja vad säger jesperado om det här?
det vore intressant att veta hur lång tid det kan gå efter en sån här händelse för att kunna få ut någon ersättning.

==========
Länk
Si
123
Sigge
745D E65 -07 Voll
Va? Går ix sönder för att man kör i bromsprovaren?
Då borde dom kunna gå sönder om t.ex framhjulen står på is och bakhjulen på asfalt? eller?
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Sigge!
Det är skillnad på vanlig körning och körning på besiktningens bromsprovare, iallafall som dom flesta har lärt sig att köra!
För att fördelningslådan ska "må bra" krävs det att både fram och bakhjulen snurrar.
Låser man något av fram eller bak så blir det stora påfrestningar mm som gör att fördelningslådan inre detaljer slits ut väldigt fort!

"Att köra framhjulsdrivet är som att bli bogserad"
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Betänk hur länge bilen står i bromsprovaren kontra ett ryck i handbromsen...

Med tanke på klonket skulle det kunna vara splinesen på främre mellanaxeln som Magnus sa. Annars är det ju som regel viscokopplingen som kokar siliconet som då tappar sin funktion för evigt. Själva planetväxeln tror jag inte går sönder och gör den det är det nog tvärstopp.

Kiip Spiiding!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.