AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
607

Brygga och paralell koppla?

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Tjena, undrar om man kan brygga ett steg t.ex 4x25w till 2x50w eller mer och sen paralell koppla t.ex 2 basar dit? allts[ s[ att ers'ttningsresistansen blir 2ohm! kan det funka, eller strejkar steget troligtvis? er inte s[ insatt i det dar... f;r om den klarar paralell koppling nar man bryggar s[ f[r man ju mer effekt till hogtalarna an att kora en per kanal!

Forst[r ni vad jag menar... som ni markt s[ har jag inte de tre sista bokstaverna i alfabetet! :)
Berore nog en hel del på stegets konstruktion och tillverkarens ambitioner men generellt ju dyrare steg ju lägare laster klarar det av ( ex. vis : Soundstream, DLS, PhG osv..) Kolla med tillverkaren för just ditt steg vad som gäller.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Oftast krävs dubbla impedansen när ett steg bryggkopplas, alltså om det tål 2 ohm/kanal i stereo så ska du inte lasta ner det under 4 ohm i bryggat läge.

Lättaste sättet att för reda på det är att kolla i manualen till ditt steg
komihåg att du tappar i kontroll (dämpfaktor) då steget lastas ner...

1600Wrms i 1/8ohm behöver inte betyda att det låter bra...

Beroende på lådkonstruktion och bil kommer impedansen för basarna troligvis att hamna en bit under 4 ohm, parallellade och bryggade betyder det att du driver steget i ~0,75ohm..
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ok då vart man lite smartare! =)

Har ingen manual till steget, det är iaf gammalt, finns inte med på nätet nå mer!

Men förra ägaren har iaf kört bryggat på steget, och han har drivit 2st 600w kenwood 12"are och 2st 6:9or på steget! hur har han gjort då, serie eller paralell? alltså jag är rätt så dum på sånt där, kan räkna ut motstånd etc och koppla allt, men hajar ändå inte riktigt!
Förra ägaren kan ha gjort så här, steget är bryggat till 2 kanaler. En 12" bas seriekopplad ihop med en 6x9 på varje kanal ger om båda elementen är på 4 Ohm, 8 Ohm per kanal för steget vilket inte bör vara några problem.

Men varför man kopplar så förstår jag inte när man har ett 4 kanals steg och 2st 12" och 2st 6x9".

Hur många basar tänker du koppla på 2 eller 4?

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ok, men om man seriekopplar så får de ju ändå bara hälften av effekten var, eller iaf fördelat på två! då kunde han ju lika gärna ha kopplat ett element per kanal! eller?

jag ska köra två 10" mtx element, bryggar till två kanaler! en per element, det är väl bästa sätet!?
Skall du ha två element på två kanaler så behöver du ju inte tänka på serie eller paralell koppling. Det du behöver tänka på är i vilka plintar du skall koppla dina element. Oftast är det minus från en kanal och plus på den andra kanalen. Kolla noga innan du kopplar så du inte förstör något. Vissa steg har även en omkopplare för att köra bryggat läge.

Så det är helt riktigt det du skriver om att man bara får halva effekten om man seriekopplar 2 element per kanal, och det är därför jag skriver att jag inte riktigt förstår varför han kopplat så. Men om förra ägaren paralell kopplat sina högtalare så har han ju haft en impendans nedåt 2 Ohm och jag hade nog inte vågat köra så om jag dessutom bryggkopplat steget.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Har inte läst alla inlägg så noga men vill bara påpeka följande.

Man kan bara bryggkoppla en gång!

De slutsteg som är inbyggda i huvudapparater på typ 25W är redan bryggkopplade och kan ej bryggkopplas igen.

Även separata slutsteg på den effekten är redan bryggkopplade.

Endast slutsteg som har en DC/DC omvandlare som ökar spänningen från 12 Volt alternativt har en uteffekt på sisådär 6W i 4ohm går att bryggkoppla.

Mulle
Om du kör två högtalare på 4 ohm med ett två kanaligt steg på låt säga 2x100W får du 200W ljud.

Om du parallellkopplar elementen på samma kanal får du hör och häpna fortfarande (teoretiska) 200W. Det är under förutsättning att steget är strömstarkt nog att leverera dubbla strömmen eftersom impedansen blir 2 ohm då.

Om du sedan bryggkopplar steget får du dubbla spänningen och strömmen över elementen och effekten blir (mycket teoretiska) 800W. kanalerna känner då av en last som motsvarar 1ohm, och det är endast ett fåtal slutsteg som förmår att ge dubbla effekten när impedansen sjunker från 2 till 1 ohm. I praktiken levererar nu varje kanal 400W!

Dämpfaktorn är här intressant... Den ges av förhållandet mellan stegets utimpedans (som är konstant) i förhållande till högtalarens impedans. Eftersom den fyrdelats när effekten fyrdubblats har stegets förmåga att driva högtalaren styvt försämrats i motsvarande grad, och det märks i basen.

Kvalitet eller kvantitet mao

Mulle
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ok...! kör 4 kanaler bryggat till 2 och kör basarna på varsin kanal nu, det låter rätt så bra faktiskt! kör just nu Lågpass filter på båda basarna och med gainen på 3/4, törs man dra på den på max? det låter fint med den på max, låter inte illa eller slår igenom, men nån sa att elementen kan gå sönder då!? stämmer det?

Förklara gärna kortfattat lite om lågpassfilter, högpass filter och gainen...! har ej ställbara filter på steget..

Tack annars för svaren!

//Simon
LP filter - låga frekvenser passerar
HP filter - höga frekvenser passerar

Gainen ska du använda för att få bra balans mellan framsystem och sub. Det ska låta bra med bas och diskant kontroller i neutralt läge. Påverkar inte sönderspelningsrisken, annat än att med låg gain kanske ditt framsystem låter piss innan du når max effekt på basen och du därför inte pressar basen lika hårt som med hög gain.

Mulle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.