AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.168

bmw eller saab

Sida 2 av 2
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Dexx intressanta synpunkter bara det att det är på detta sättet det ganska ofta brukar låta, Bmw=dålig vinterbil ungefär...visst
ASC-T samt DSC är mycket bra samt ovärdeliga hjälpmedel som vida överstiger den enkla konventionella bakhjulsdriften som härstammar lite ifrån "stenåldern". Men jag vill absolut inte hålla med om och säga att en E34 utan dessa "nymodigheter" är en dålig vinterbil och rent ut sagt osäker jämfört med SAAB 9000cs 2.0, detta resonemang håller inte, att den är sämre kan jag köpa. Nu råkar det ligga till såhär att jag anser inte att 9000cs 2.0 är såpass mycket säkrare än 525E34 på vintern att det är ett skäl att välja den framför i förhållande till vilken förlust man gör på körglädjen pga det valet. Säkerhet och körglädje är självklart förenligt, man behöver inte ha en vilt sladdande bakhjulsdriven bil för att uppnå detta, även om detta i många fall är rent brutalt roligt så är det ju inte hållbart om man skall köra mycket under vintern och verkligen bor där det finns massor av snö.

Nu är det såhär att skall man endast prioritera vinteregenskaper och sätta dem först och främst borde man ju välja något 4-hjulsdrivet, nu förtäljer inte Mr bollem exakt hur pass viktigt det är med vinteregenskaper för honom, men en sak är säker och det är att han har ägt/kört SAAB 9000cd 2.3-turbo som växellådan lagt av på och förmodligen kanske "relativt" trött på SAAB kanske och därför innerst inne vill ha BMW. Om han tycker vinteregenskaper är viktiga är det inte ett skäl för honom att köpa SAABen anser jag, är det JÄTTEVIKTIGT så ska han välja SAABen för den är bättre och säkrare än 525E34 håller tillochmed jag med om, men anser och säger detta en en gång för att slippa
misstolkningar att den är inte "miltal" efter på den punkten.

Slutligen vad det gäller uttalandet angående "tråkig barnfamiljsförälder" så är bara detta ett talspråk som jag fritt låter mig använda mig av men även har hört från sådana, men jag antar att eftersom du känner dig träffad/verkar sticka i ögonen på dig så kanske du själv är en av dem och därför tar åt dig eftersom du inte skulle uttala dig på det sättet. Jag ber dig därför för ovanlighetens skull om ursäkt ifall du känner dig olustig av mitt kanske lite råa uttalande.
Visa användare
64
bollem
525ia touring -92
Intressant diskussion det blev av min fråga. Verkar vara pigga och hjälpsamma medlemmar på denna hemsida.
Tackar så mycket dör alla tips. Anledningen till att jag nu valt bmw:n är väl helt enkelt att det ska bli kul att prova någotannat än en saab igen. Plus att jag funderar på en husvagn och det verkar inte så kul på en 2liters saab.Dock har jag varit väldigt nöjd med min saab förutom att rosten kryper fort fram i dörrarna.
Åker nu ned till stockholm i morgon(fredag för att kolla bmw:n)
ska bli spännande.
Jag hör av mig och berättar hur den var,om jag blev nöjd eller till och med blåst.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
bollem, ok ser fram emot det...jag hade tydligen fel på den punkten om att du skulle ha tröttnat på SAAB-ägandet*ler*.
De
145
Dexx
523 E39
FRIFART:
Jag tycker att det är en av människans bästa egenskaper(även om bara någon procent besitter den) :

Att kunna be om ursäkt.....

Ursäkten accepteras och godtas med öppna armar.

Jag är med i ditt resonemang om att en 525 e34 inte alls behöver vara en dålig vintervagn,som ovan sagts så gäller det att köra med insidan av huvudet när situationerna kräver det.

bollem:
Jaha det är bara till att gratulera att valet verkar ha fallit på en BMW,och välkommen in i gänget...

P.S Har ngn kört en gammal Volvo med stel bakaxel och bakhjulsdrift vintertid ? Det är spännande det ;-)

Mvh Dexx
Dexx, Jag hade en 240GLT i 2,5år och om alla svenskar börjat sin körning i en sådan eller typ en 325 e30 så blir vinterkörning en baggis:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.