AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.169

bmw eller saab

Sida 1 av 2
Visa användare
64
bollem
525ia touring -92
Vad ska jag köpa, 525-91 22000mil ac,lucka mm ej rost, fint skick. eller saab 9000 2.0cs-95 17000 mil klimat mm fint skick.
Samma pris: 39500:-
Saaben är nyare och gått mindre och är bättre vinterbil.
Men bmwn klart bättre att dra husvagn med.
Förslag någon.
Är priset för högt för en 91:a 525.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
39500= inget överpris (om det är 24v) men bjud 35000kr så får du den till ett mkt konkurrenskraftigt pris. Kan inte förstå varför SAABen skulle vara en bättre vinterbil? 2.0cs är så himla sura och tråkiga att köra och håller desutom klart sämre kvalitet vad det gäller speciellt inredningsdetaljer.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Håller för ovanlighetens skull INTE med FRIFART ;)

Tycker att 40k för en 22k-mil-vagn är ganska saftigt.

Och så tycker jag att SAAB 9000 har helt klart likvärdig, om inte bättre känsla på materialen. Desutom skönare standardstolar och bättre kvalitet på tyget än tidiga E34. Min uppfattning är att SAAB 9000 håller mycket hög kvalitet, (vissa)växellådor undantaget.

Men jag hade ändå köpt BMW'n....hjärtat får bestämma :)

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Beror lite på vad du ska anvädna bilen till samt vem som ska köra den. Nyare bil är ju alltid lite roligare, men BMWn är ju "förarens" bil.

Såg att du bodde ganska högt upp i landet med en hel del snö så riktigt bra vinterdäck är att rekommendera för det kan vara ganska jobbigt att "passa" på bilen hela tiden.
FRIFART,

nog för att jag tycker om BMW, men min erfarenhet är att bakhjulsdrift utan ASC+T är ger betydligt sämre framkommlighet och stabilitet i vinterväglag än Saab 9000 som är framhjulsdriven....kanske har du aldrig fått sladd med en bakhjulsdriven bil utan ASC+T?

/Simon
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Saaben har klart sämrte kvalitet överlag. Mekaniskt, rostkänslighet mm. Framhjulsdrift är överskattat som vinterbil.
Bmw:n "talar ju om" vad som händer och kör man vettigt är det en suverän vinterbil, har aldrig haft problem, om jag inte lekt i snön förstås...
22000 mil är inga probs me en välservad 520!
Använd både hjärtat o hjärnan: Köp BMW!

.........BMWLundqvist.........
Jag skulle nog ta SAAB:en därför att:
*Den är nyare.
*Den ÄR bättre på vinterväglag, något som inte borde vara oviktigt för dig (och mig) som norrlänning.
*Den är krocksäkrare.
*Den är rymligare.

Jag tror att dessa kvaliteter värdesätts av dig som av ditt inlägg att döma ska ha den som bruksbil.

Dessutom är ju SAAB kända för att tillverka körglada bilar, men det är klart. Lika körglad som BMW:n är den ju inte.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
simon_en jodå jag har fått sladd många ganger med bakhjulsdrivet och är ganska glad över att det skedde med den driften..har kört en del framhjulsdrivet bla på grusväg och kan säga att det gör jag inte om maken till 0-kontroll och ingen känsla överhuvudtaget har jag aldrig upplevt.....det vidrigaste som finns är att tvingas åka rakt fram i kurvorna och bara vänta och hopas på att bilen skall stanna innan diket/trädet osv.

Att välja bil bara för att den är nyare är ett resonemang som enligt mig bara används av lite okunnigt folk, tex känner till flertalet tjejer som resonerar så (inget ont om tjejer). Min kompis skulle köpa en 318is-90 men tjejen hans vill hellre att en japanare från mitten av 90-talet skulle inhandlas..näe fyy faaan säger jag. Framhjulsdrift är en klart överskattad aspekt som gör att folk mer slappnar av pga det goda ryktet den för med sig, men så vad händr när det plötsligt händer något???? skillnad mot bakhjulsdrift då man mer eller mindre tvingas följa med hur bilen beter sig och därmed både håller sig vaken i högre grad samt anpassar hastigheten. Tycker man om att köra bil väljer man inte felhjulsdrift.

nofx16-hm du har lite rätt men förstod du mig helt rätt? det jag antod var att bilen verkligen var rostfri som killen skrev samt i ett mkt fint skick samt har 24v motorn med fungerande ac, då är 35000kr ett godtagbart ganska bra pris anser jag. Gäller det den gamla 12ventilaren så kan man räkna med knappa 30000kr samt de allra första 88orna av den brukar ju säljas för 20-25000kr i bruksskick, så 35000kr kan inte vara överpris.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Är det superviktigt med något högre krocksäkerhet samt rymligare bil behöver man ju inte ens fundera på en BMW E34 för det finns ju andra bilar. Att köra äga bil numera är så dyrt att man inte har råd att inte njuta bakom ratten så valet är glasklart anser jag, men hörde jag rätt angående att SAAB skulle vara kända för körglada bilar???
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
FRIFART,

*35K är absolut godtagbart. :)
*SAAB 9000 2,0 är absolut ingen körglad bil. En av de tråkigare jag kan tänka mig faktiskt.
*Håller med om att bakhjulsdrift är bättre på vintern i de flesta situationer. Men i högre farter/motorväg/rakt fram kör jag hellre framhjulsdrivet när det är halt. Känns tryggare om ASC/DSC inte finns.....
En 525 mot en 2,0cs då blir det helt klart 525:an, men hade det varit en 2,3t för samma peng hade jag valt den i stället.
En 95:ans 9k lider inte av rostproblem, det skulle isåfall vara lacksläpp i nederkant på dörrar.. Vill man ha utrymme så är saaben oslagbar.
Är e34:an tight och välvårdad så känns den mkt bättre än en 9000 i kvalité och komfort, personligen tycker jag en tight e34:a känns bättre i komfort och vägkänsla än en 9-5a, dock inte modernare men gedignare..
Visa användare
64
bollem
525ia touring -92
Bmw:n är en 24v, splitternya sommar och vinterdäck,taklucka,elhissar,acc mm.
Tycker också att det är på gränsen till dyrt.
Men jag får se på torsdag hur jag gör.

Om ni inte har hört att SAAB tillverkar körglada bilar, så ifrågasätter jag era bilkunskaper. Naturligtvis skall den jämföras med motsvarande bilmodell av annat märke.

Bakhjulsdrift är roligare i alla väglag, det håller jag med om.
Men det är definitivt sämre ur aktiv säkerhetssynpunkt och när olyckan är framme så är den passiva säkerheten i SAAB:en klart bättre än en BMW E34 enligt Folksams undersökningar som baseras på verkliga olyckor.

Sedan kan man säga vad man vill om 2.0 motorn. En SAAB är bäst med turbo.

Vilken bil man väljer beror ju också på ändamålen. Iofs är den motorn i SAAB:en i klenaste laget för att dra en husvagn.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
ytterligare ett inlägg i Fram / bakhjulsdrifs diskussionen:
Kan jämföra min volvo och bmw. Volvon är ju klart mer avslappad när det är halt, men skittråkig att köra aktivt. Skulle man dessutom komma förfort kan man ju inte styra me gasen i härlig bresladd utan brakar rakt av. Bakhjulsdriften regerar.

.........BMWLundqvist.........
Visa användare
64
bollem
525ia touring -92
Det slutade med en annan bmw som jag ska hämta på fredag.
525i-92:a 17000 mil ac,farthållare,färddator,nya vinterdäck,
elhiss,drag mm.Servicebok. Pris: 38000:-
Låter skapligt tycker jag.
Säger härmed adjö till min saab9000cd 2,3 turbo som växellådan lagt av på.
Hör av mig hur bilen såg ut när jag hämtat den.
\Bollem!!

Om ni tycker framhjulsdrift är säker så undrar jag om ni har fått bakvagnssläpp på en framhjulsdriven bil, det är defenitivt inte kul man blir helt ställd när man märker att det inte går att koppla ur och reda ut sladden som på en bakhjulsdriven..Nä jag tycker framhjulsdrift är bra därför att man kan ta sig fram så mkt enklare men när det släpper så är det katastrofalt och långt ifrån trafiksäkert..

5 serien har ju en viktfördelning på 50/50 och är väldigt smidig på vintern tycker jag, bryr sig inte om att spåra och kasta när det är dålig väg.

Flåklypa! Jag har då inte kört ngn körglad saab än trots att jag är saab mek, ok 9-3 ss har ett skapligt chassie, men annars så tycker inte jag det finns ngn speciell körglädje när bilarna bara går fort raktfram, när man nästan tycker det är obehagligt att tex göra en omkörning på 90-110 väg med en 9-3 aero trots ditspikade "viggen rescuekits" osv är det inte kul.
Gamla 900 och 9-3 blev ju aldrig någon hit, inte ens som viggenversion, men alla med lite insyn i SAAB vet ju vad det beror på. Däremot hävdar jag att 9000 är körglad för sin ålder och helst då med rätt motor. Jag har ju aldrig sagt att dom är måttstocken för körglädje. BMW är ju mer körglada, men om du jämför med Ex. Volvo, Opel, Ford, Mercedes eller Audi så är dom faktiskt det. Jag tror t.o.m att du håller med där.

Hå hå ja ja. Jag tror att debatten FWD vs RWD inte leder någonstans eftersom alla Tommi Mäkinens här inne tycker att det är så lätt att ställa upp en bakhjulsdriven bil vid en oväntad sladd. Ingen verkar ha hört talan om lastverkan heller.

Kopplar man ur så är det i stort sätt ingen skillnad som helst mellan en framhjulsdriven och en bakhjulsdriven bil.

Kommer man in för fort in i en kurva så understyr oftast bägge bilarna, såvida du inte ger gas in i kurvan med RWD, men då går det ju ÄNNU fortare och dessutom med sidan in mot den väntande tallen. Då väljer iaf jag att fronta den och dessutom i lägre fart.

Får man sladd med en FWD så kopplar man antingen ur, eller om man har sinnesnärvaro (som alla här verkar ha) så ger man full gas i vägens riktning. Då rätar FWD:n upp sig. Enkelt. Hur beter sig RWD vid fullgas och uppställ? ;-)

Den största fördelen med FWD är ändå att den "aldrig" får sladd och dessutom går det om man vill att köra fortare med FWD än RWD på halt underlag. Nu skriker väl många rakt ut, men jag har åkt ifrån de flesta RWD på is i år med min tjejs Ford Ka som dessutom är odubbad och hur många gånger har man inte stressat dessa bakhjulsdrivna bilar till misstag (snurrar runt) när man knappar in på dom. RWD är som att balansera en smörklick i en stekpanna.

Hur som helst så är nog ni lika övertygade om RWD:s förträfflighet på halt underlag som jag är om FWD:s.

Däremot är det som jag sagt tidigare myyycket roligare att köra RWD och det i alla underlag.
Jocce,

ligger mycket i det du säger om fram och bakhjulsdrift..har fått släpp med bakhjulen med framhjulsdriven bil en gång i 90...otäckt....å andra sidan hade säkerligen en bakhjulsdriven släppt innan.....

/Simon
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Man kan naturligtvis diskutera detta i åratal eftersom allt går efter smak, tycke, samt egen bedömning. Oavsett vad tycker jag det låter lite extremt och något överdrivet att det skall vara så himla viktigt med säkra vinteregenskaper. Jag vidhåller att BMW E34 med en viktfördelning på 50/50 som rullar på fräscha vinterdäck klarar av i stort sett alla ändamål, även på glashal landsväg. Det finns en sådan enkel regel som innebär att man anpassar hastigheten efter rådanade väglag och använder man hjärnan och sina kunskaper genom åren som säger att när det blir vinter är det halt på våra vägar och därför tar man det lugnt så bör man inte råka ut för en singelolycka. Det är inte alltid lätt att klara upp en oväntad sladd/uppställ med en bakhjulsdriven bil, men anpassar man hastigheten och kör den superba E34an är det inga problem ens för Olga 56.

Dessutom är våra vägar så satans välsaltade och uppkörda (iallafall på den södra halvan av Sverige) så det ska inte bli några problem med bakhjulsdriften. Men ska man vara förnuftig och resonera som en tråkig barnfamiljsförälder borde man inte ens tänka på att inhandla en BMW om man prioriterar säkra vinteregenskaper och känner att man inte klarar av en bakhjulsdriven bil eftersom den 240 som familjen kanske tidigare hade var otäck på vintern. Skall man välja en SAAb 2.0cs före BMW 52524v så skall det vara för att man behöver en rymlig bil som dessutom är billig att äga (tänker på försäkring) i annat fall anser jag att den inte har några andra fördelar. Blandar man in en 518 (eller möjligtvis 520) skulle jag kanske kunna överväga situationen. Ska det vara SAAB skall det vara turbo och därmed basta, annars Skrota Aset Använd Benen :-)
De
145
Dexx
523 E39
FRIFART :

Ditt resonamang om "tråkig barnfamiljsförälder"var det löjligaste inlägg jag läst på länge !!

Jag anser mig som förnuftig(hoppas jag)människa. Att jag skulle prioritera bort vinteregenskaperna på en bil jag inhandlar,när det råder halt väglag mellan 2-5 månader per år skulle bara idiotiskt.
Och det har ingenting med tråkighet att göra,självklart vill jag ha en så säker bil så möjligt....

Vidare så har du totalt fått fel uppfattning om BMW som vintervagn...
Jag menar att gubbarna nere i Tyskland har utrustat(nyare modeller) med ASC-T,DSC,ABS osv, allt för att vi "tråkiga barnfamiljsföräldrar" skall "våga" köpa BMW.

Har ägt och kört BMW i 12 år och har åkt BMW sen 1976(farsan köpte sin första BMW 520 E12 ) och om man ser till utvecklingen under dessa år så kan man med lätthet se att det som legat främst i utvecklingen är just säkerhet tillsammans med bränsleförbrukning.

Vad jag vill säga att idag kan vi KRÄVA av en biltillverkare (BMW,inte bara dem)att bortsett från underbara köregenskaper så ska bilen ha säkra köregenskaper på alla underlag och i alla väderlag.

Säkerhet och körglädje är förenligt och precis tvärtemot dina "teorier" FRIFART

Mvh Dexx
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Intresant diskussion, även om den är omöjlig att lösa som Flåklypa säger.....själv anser jag att man kan ha roligt i en framhjulsdriven bil också. Sen att den är säkrare på vinterväg är inget man behöver dikutera. Även om RWD med antispin är helt oki så är det roligare att forsera modsträngen i 90+ med en FWD, bara hålla stumt och sikta. Men att man skulle ha sämre framkomlighet i en bakhjulsdriven har jag aldrig fattat, det är ju samma sak. Två hjul som driver, men på RWD så har man oftare diffbroms.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.