AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
666

Kopplings byte M3

En
14
Ent
M3 Coupé -94
Någon som bytt koppling på sin m3, själv?
Behöver man några special verktyg?
Kopplingen börjar bli lite dålig..
ska man byta allt på en gång?
lamell, urtrampnings lager, tryckplatta...

Tacksam för svar

Esa
Jag har inte bytt på en M3 E36 men däremot på min M3 E30. Jag tror det är likadant på din förutom att det kan vara trångt som tusan vid de övre skruvarna mellan motor och v-låda speciellt skruvarna till startmotorn. Du kommer troligen att behöva torx hylsor och momentnyckel men annars är det nog vanliga verktyg. Du byter lamell och urtrampningslager samtidigt. Ser tryckplattan bra ut är det ingen ide´ att byta den om inte bilen gått mycket och kopplingen slirar pga den är utmattad.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

För mycket av det goda!
Byt allt du får ändå de i ett paket på bmw inte speciellt dyrt ca 3000 kr jag har gjort beskrivit de ganska utförligt för någon annan som frågade för ett par veckor sen prova sökfunktionen de e jävligt trångt.
En
14
Ent
M3 Coupé -94
Tackar för svaren..

3000kr, för allt lamell, tryckplatta, lager??

låter inte så dyrt....
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
Nån som vet om M3 3,0 och M3 3,2 har samma kopplings pkt? Skiljer sig SMG:s kopplings pkt från dom manuella?

Länk

*Pengar löser inga problem...Men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel*
Den koppling jag köpte var till en 3.2a Hör för mig att den kosta 3100 kr sen fick jag tio procent rabatt.En koppling på Bmw säljs nog alltid med lamell tryckplatta o urtrampningslager och givetvis byter du allt när du har lådan nere.Vet inte hur de e med SMGn men borde nog vara samma men mickqe inte behöver väl du byta din redan?De var jag som köpte ditt avgassystem för cirka ett år sen.Den har väl inte hunnit gå så långt.
m3
164
m3johan
Z3M-99 12.30/179@402
328-98 e46
e36 turbo
kolla svänghjulet samtidigt så det inte glappar för mycket för det gjorde mitt och det var dyrt närmare 7000:(

m3johan
Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Glappar... Hur kan det glappa?

Jan
BMWCS # 3966
Esa
Glömde säga det byt ingående lager i vevaxeln. Dumt att inte göra det, kostar bara någon hundring. Den är lättast att få bort med en glidhammare.

Min org. koppling går på 3600kr komplett, så din borde vara dyrare.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

För mycket av det goda!
En
14
Ent
M3 Coupé -94
Man får tacka för alla svar.. nu är det bara en mass jobb kvar....
m3
164
m3johan
Z3M-99 12.30/179@402
328-98 e46
e36 turbo
det är dubbelmasse svänghjul=du har ofjädrad lammel för det sitter i svänghjulet.......................

m3johan
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
< Mr Henke> Nej den har inte gått så långt ca:7000 .. Men den har börjat slira lite..Vet inte om det bara är nån inställning nånstans eller om det är kopplingen som bara är gjord för 321 hk.. Å jag vill ju inte sätta dit en sinter lamell heller för då går det ju knappt att köra utan nackskador.. Så jag ska börja riva i det nu i veckan så det är bara att hoppas på att det är en inställning.. Funkar din bil som den ska annars eller?

Länk

*Pengar löser inga problem...Men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.