AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
747

Sommardäck E38?

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Dags att byta till nya sommardäck runt om. Original dimensioner på min 740 -96 är: 235/50R18 samt 255/45R18. Skulle mycket uppskatta rekommendationer eller varningar vad gäller däcksval. Funderar på Michelin Pilot Sport, Pirelli PZERO Rosso, Continental SportContact m.fl.

gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Jag har TOYO proxes T1-s. Det är ett mkt bra däck, snyggt mönster också. Bäst i en del tester. Slitstarkt och bra komfort.
Länk

Gustaf
Visa användare
1.621
balmgren
Det blev Pirelli PZERO efter mycket funderingar samt en del diskuterande med branschfolk och kollegor och en hel del surfande. PZERO Rosso 235/50R18 fram samt PZERO Assimetrico 255/45R18 bak. Hittills är det kanon! Både tyst samt mjukt och fint med jättegreppet. Får jobba på rätt bra nu för att få något blink på ASC-lampan. ;-)

Pilot Sport var ganska så rejält mycket dyrare med vad jag såg som ganska så medelmåttiga recensioner.

SportContact ansågs av flera att ha lömskt beteende med plötsliga släpp men lågt pris.

Potenza S-03 PP älskas av formligen alla som skrivit om det trots högt pris men däckhandlarna här för det inte i mina dimensioner. :-( S-02 samt S-02 PP har tydligen utgått.

Försökte få tag i Toyo men deras s.k. återförsäljare enl Toyo.co.uk inom rimligt avstånd här ute på landet var inte särskilt angelägna om att att sälja några Toyo-däck. En massa annat krafs men inte Toyo's.

gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Pirellis däck ger mkt bra grepp. Jag har själv dem på min Jaguar XK8 cab. PZERO Direzionale 245/45 R18 fram samt PZERO Assimetrico bak 255/45 R18. Precis köpt nya bak däck fastän framdäcken ser ut som nya.

Angående PZERO Rosso så kommer nya 7serien att ha dem i antingen 17, 18, eller 19tum (17" standard och resten tillval)

Gustaf
Visa användare
1.621
balmgren
Å nu har jag kört helt slut på framdäcken och har bara litet kvar på bakdäcken enligt verkstan. Var inne idag och bokade tid för en Inspektion 1 och de gick ut och kollade över bilen. 2100 goa mil höll de men inte är det någon större slitstyrka i dom inte.
gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Det verkar ganska lustigt. Mina däck på Jaguaren fram är från fabrik och den har rullat 3100mil :-), visst de är slitna men jag fick inget påpekande vid service, och jag tror att jag kör på dem sommaren ut. Du kanske kör hårdare och mer motorväg än vad jag gör? Det sägs att däcken slits mycket snabbare i lite högre farter. De slits också snabbare om man har för lågt tryck i däcken. Men det är ju ingen nyhet precis. Jag hoppas att du inte haft för lågt tryck. Mer om däck, Pirellis p-zero däck är outstanding enligt Auto motor & sport när det gäller hård körning på bana etc. När de körde en M3:a med dessa däck och jämförde med continental däcken som är standard, var skillnaden väsentlig. Skillnaden var så stor att med de sämsta däcken på M3:an och de bästa Pirelli P6000 tror jag det var, på Mondeon var den snabbare runt banan. Något att tänka på! Man får tänka noga innan man väljer däck till sin bil för vissa är mjukare-slits snabbare och har ett grymmt grepp, vilket är bra för aktiv körning (läs rolig). Medans vissa är med anpassade för söndagskörning av en pensionär (läs trafik bromskloss). Däcken till Jaguaren bak köpte jag i Tyskland då de var mycket billigare där. Om du ska till Ty i sommar rekomenderas det att du både servar och byter däck där, istället för ocker pris landet Sverige.
Visa användare
1.621
balmgren
Jag avsåg egentligen inte att klaga på nåt sätt, det var mer att jag ville dela med mig av ett konstaterande.

Med en snittförbrukning på 14.8 l / 100 km där det ingår motorväg i 140+ samt inte långsam körning på snirkliga bergsvägar och resten hetsig stadstrafik kan man nog klassa mig som att jag kört ganska så hårt så att däckens livslängd inte är den bästa förvånar inte.

När det gäller däckstryck är jag mycket noga, åker runt med en digital tryckmätare samt fotpump i bilen och använder dem regelbundet. Trycken är precis enligt instruktionsboken med 2.3 fram och 2.4 bak för olastad med kalla däck och slitagemönstret ser inte ut som det har varit för låga tryck vad jag kan bedöma. Däremot är jag inte vän med instruktionsbokens rekommenderade tryck vid maxlast, 2.7 resp 3.0 känns som för mycket och bilen vinglar hit och dit.

Både service och däckbyte kommer att ske här hemma i Frankrike för första gången så det skall bli litet spännande att se hur det går och var prisnivån ligger på. Första intrycket var iaf positivt.

Omdöme om däcken är att de fäster som klister och i alla fall när det är blött så släpper de mjukt och fint utan elaka kast. Är också ganska tysta. Mycket god styrrespons men lite spårkänsliga på usla vägar i gengäld.
Gustaf:

Jag har oxå Toyo proxies på min E38a på 18´fälgar, tycker du att de drar mycket bensin? Själv så e de lite spårvilliga i vissa lägen annars så är de underbara i högre farter tycker jag.=)

Mvh/Soki

7 serie träff 26e Juli Länk

Ett utmärkt val balmgren....körde sportcontact innan P-zero assimetrico...Pirelli däcken var betydligt bättre i alla sammanhang.

//Bimmerman

Min förra pärla...
Länk
gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
balmgren:
Det är lugnt. Jag kör i stortsett likadant min förbrukning2 i färddatorn är på 1,42l/mil. Vid en närmare eftertanke tror jag inte att mina Toyo:s inte höll längre och boven är nog hastigheter över 130 för däcken blir ganska varma då och slits snabbare än i tex, 120-110 har jag hört.

Fransmännen skall nog ta hand om din BMW väl. Det närmaste jag har erfarenhet av BMW i Frankrike är BMW Monaco och det ligger, inte i Frankrike. Jag undrar om de inte är lite billigare än i Sverige men det kanske är dyrare efter Euron?

Din bedömning av däckens egenskaper stämmer helt och hållet överrens med min uppfattning av dem.

Soki:
Jag hade rättare sagt. I våras bytte jag tillbaka till Michelin Pilot samma däck som satt på den när jag köpte den, och som satt original på krysseker fäljarna jag har. Jag fick bara ett ryck och gick tillbaka till Michelin efter att avverkat två uppsättningar Toyo. Jag vet inte om det bara är en känsla eller ej men jag tycker att slitaget var ganska stort på dem, dessutom är det bra att veta att bilen är byggd för dessa däck och borde fungera optimalt. Bränsle förbrukningen tror jag inte har ändrat sig sedan jag bytte tillbaka till Michelin, den är nog oförändrad. Verb2 i BC:n står på 1,42L/mil och den nollställde jag när jag köpte bilen i dec 97. Om jag ska ge dig något att jämföra med kan jag säga att. När jag tankade i helgen stog trippmätaren på 53mil och jag fick i 53liter. Då hade jag kört 3/4motorväg och 1/4landsväg. När jag kör med mätaren exakt på 120km/h ca 115km/h verkligfart drar den 0,8-0,9L/mil. Det är en hel vetenskap det här med däck :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.