|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
BMW-tjejen: I så fall är inte din bil heller en riktig BMW? Right? Och inte M3 E30? Och inte M5 E39? |
|
| Jo, men det ska vara minst en sexa..... | |
|
BMW-tjejen: Men M3 E30 då? |
|
|
Visst, den har en "fyra" men det är väl ett undantag då.... |
|
|
I vissa modeller passar olika motorer olika bra. E30 tycker jag (och troligtvis även BMW M med tanke på motorvalet i M3) att en fyra passar bäst. Sedan om du vill ta bort BMW-märket på bilen så är det nog likväl en BMW för det har jag fått för mig. |
|
|
Men en BMW med en "fyra" är inte lika rolig att köra som de med större motorer, men det är fortfarande en BMW. Ju större motor det är dessto roligare är bilen.... |
|
|
BMW-tjejen: Vi har nog ganska olika uppfattning om körglädje tror jag. En vild gissning är att M3 E30 är roligare än en 750 iaL enligt min uppfattning, men tycker du det så får du väl göra det. |
|
| M3 E30 är kanske en roligare bil att köra men för att en bil med både körglädje, komfort och utrymme på bla långresor och så tycker jag att min bil är roligare. | |
|
Kan vara på det viset. Att säga att en BMW med mindre än sex cylindrar inte är en riktig BMW tycker jag är skrämmande naivt. Först borde man tänka på vad det är för modell motorn sitter i. -02-serien exempelvis fanns inte med sexa, och hade inte den funnits så hade nog inte BMW funnits. Min uppfattning. |
|
|
Men man kan heller inte säga att bmw är kända för sina fantastiska 4-cylindriga motorer. Det är bmw,s sexor som gör bmw känt. Visst, M3 E30 är säkert en bättre och roligare bil än 325 men det är inte motorn som gör det utan resten av bilen. Om en fyra hade varit bäst i en m3 så hade bmw säkert fortsatt med det i m3 e36 och e46 men det gjorde de inte utan de gick över till sexcylindriga även där. |
|
|
Voyce: Vad grundar du det på? M3 E30 väger runt 1200 kilo och M3 E36 väger runt 250 kilo till. Ju större, tyngre bil det är desto större och tyngre motor kan man ha utan att totalhaverera viktfördelningen och därmed väghållning och chassiesättning. Du menar alltså att BMW gjorde ett misstag i M3 E30 som de rättade till i samband med M3 E36? |
|
E30poppe |
Ja personligen!!!! Tycker att en fyra passar bättre i en E30!! Klart mycke bättre viktfördelning... |
|
Haglund: Du kan inte beskyllas för att vara bra på att tolka vad folk skriver. Det jag säger är: Jämför man en E30 325 med en E30 M3 så är M3,an en roligare och snabbare bil. Men om Bmw hade varit så nöjda med motorn i M3 E30 så hade de ju byggt vidare på samma koncept dvs. liten lätt bil med fyrcylindrig motor. Nu gjorde dom ju inte det och varför vet nog ingen. Jag menar inte att de gjorde ett misstag med M3 E30 utan jag menar att de inte ville satsa på den typen av bil alltså ändrade dom stuk och byggde en sexcylindrig bil med mer utrustning så den kanske tilltalade mer människor. Hade jag fått välja, mellan E36 M3 o E30 M3 så hade jag valt E30,n då jag mer prioriterar rolig bil med "gokartkänsla" vilket inte passar in på E36 M3. Men när man jämför mellan 325 E30 och 318is E30 så är det ju inget snack om saken. 325,an är ju betydligt roligare i alla avseenden. |
|
| Det finns visst fler som håller med mig..... | |
|
Voyce, <<Men om Bmw hade varit så nöjda med motorn i M3 E30 så hade de ju byggt vidare på samma koncept dvs. liten lätt bil med fyrcylindrig motor. Nu gjorde dom ju inte det och varför vet nog ingen. Jag menar inte att de gjorde ett misstag med M3 E30 utan jag menar att de inte ville satsa på den typen av bil alltså ändrade dom stuk och byggde en sexcylindrig bil med mer utrustning så den kanske tilltalade mer människor.>> Där svarar du ju själv på frågan om varför BMW inte byggde vidare på konceptet med lätt bil och 4 cyl! DÄRFÖR ATT KUNDERNA EFTERFRÅGADE STÖRRE BILAR MED MERA KRAFT! BMW är ett företag som vill sälja så många bilar som möjligt och tjäna så mycket pengar som möjligt. Följaktligen gör de bilar som tilltalar så många som möjligt! Jämför antalet tillverkade M3 or E30 kontra E36. Folk VILLE HA större bil med mer motor, och den utvecklingen fortsätter även idag (nästa M5 med V10). Kommande 1-serien kommer endast ha fyrcylindriga motorer och eventuellt kommer en M1-a med 4-cyl, låg vikt och gocartkänsla. Varför? Jo för att MARKNADEN är redo för sådana bilar nu igen. Jag håller med Haglund 2306, en BMW är en BMW, oavsett hur många cylindrar eller hästar den har under huven. Att påstå något annat tycker jag tyder på okunskap om märkets traditioner... Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Kanske uttryckte mig tvetydigt ovan: Menar att Marknaden är redo för BÅDE stora, tunga prestandavagnar (X5 4,6, DKW RS6) OCH små, smidiga och lätta prestandavagnar (Kommande M1, Honda Civic TypeR, DKW S4). Dessutom håller ju BMW på och breddar sitt sortiment rejält! I början på 90-talet fanns ju bara 3,5,7,8-serierna och i ytterst begränsad upplaga Z1. Inom 1-2 år har vi nu 1,3,5,6,7-serier+X5,X3 och Z4. Dessutom Mini och Rolls Royce. Har även diskuterats MPV-varianter av 3 och 5- serierna. I början av 90-talet var BMW inte lika stort som nu och hade således inte plats för lika många modeller. |
|
|
Min åsikt som totalt ovetande om det tekniska är att om du en gång satt din breda häck i en BMW så mår du illa om du tänker tanken att byta bort den. Att köpa en BMW var inte att köpa en BIL det var att köpa en UPPLEVELSE... Född med tummen mitt i handen ;) |
|
|
Voyce: Jag antar att du har kört många mil i en 318 is -16v? |
|
E30poppe |
Orka tjafsa om nå dyligt!!! BMW e BMW oavsett hur många Cylindrar... M3 E30 är ett mästerverk även om den bara hade 4 burkar!!! Likaså M3 E36, E46... Men dom e ju tillverkade för olika ändamål... |
|
Nofz16: Det svaret jag gav var Min teori. Inte bmw,s egna svar. Har för övrigt inget att tillägga om det du skrev då den faktan du gav där är sånt alla redan vet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.