|
|
|
|---|---|
jonaz_ |
tjena! nu orkar jag inte med den här jävla kylan nå mer. har en gammal 528 som får otroliga startproblem när termometern rör sig under 10 minus... jag har flera gånger laddat upp det helt å sen låtit den stå nån dag. när man sen ska starta så orkar den inte dra igång startmotorn om det är lite kallare. väntar man sen tills det blir lite varmare så startar den hur lätt som helst utan att man behöver ladda det... det är visserligen lågprisbatteri men dock ganska nytt. ska inte dessa batterier klara av kyla eller vad kan det vara? tacksam för svar...jobbigt å fråga grannarna om starthjälp hela tin... |
|
Det är nog som du själv skriver, lågprisbatterier är inte bra, särskilt inte i kyla och kanske det dessutom har varit med om några djupurladdningar osv. Man kan ta död på ett batteri på ett halvår utan svårighet. Köp ett märkesbatteri. FP |
|
|
Jonaz,prova att kolla cellerna på batt kan ju vara nån som slocknat. Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
jocker18@home.se |
eller så har du en strömförbrukar som står och drar ström. dvs en läckström. amperemät batteriet när bilen är avstängd. fast, har du ett billigt batteri är det säkerligen det som är fel ändå... WmB SoundZ |
jonaz_ |
har kollat batteriet nu, det var hur fräscht som helst!? testade iallafall att byta till det fyra år gamla orginalbatteri jag har i 525:an. den har nu startat två dar i rad utan några problem alls i stark kyla(-20)!:) så jag antar väl att det var ett jävla skitbatteri bara... men att det kunde va sån skillnad det trodde jag inte. antar väl att det är för att det står biltema på det... |
|
jonaz_, hur kollade du batteriet? Utförde du ett belastingstest på det? Jag är bara nyfiken på om vilken skillnad det kan vara på olika batterier när det är kallt, om batteriet i övrigt är bra. Magnus |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det är lika stor skillnad på kvalitet på batterier som på priset. det märks framför allt när det blir rejält kallt. Känn på vikten på ett lågprisbatt och ett kvalitetsbatt. Kvalitetsbatteriet är i allmänhet tyngre och innehåller mera bly, vilket ger en bättre lagringskapacitet och styrka vid låga temperaturer. Kika på vilket 3 siffrigt Amperavärde som det står på nyare batterier. Skillnaden på ett lågpris 420A och ett kvalitet som ger 640A stor trots samma grundamperatal 75A. Märkte rejäl skillnad på MB när jag böt upp mig i lördags,startmotorn blev det mera fart i. 640A är visst en normvärde som ska visa hur mycket kraft batteriet kan ge vid -18 grader C enligt vår batteriguru.så att få till ett så högt sånt värde är bra för starter i rejäl kyla, då batteriets kapacitet snabbt halveras. 420/2=210 640/2=320 skillnaden på att starta och icke starta (inte shakespear eller nån annan spears) Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.