|
|
|
|---|---|
|
Eller är det bara tillåtet i dagsljus? | |
| Endast i dagsljus och aldrig tillsammans med halvljus. | |
| Jepp endast dagsljus tillsammans med t.ex parkeringsljus, ej halvljus, har på min bil kopplat så att ett annat relätänder dimmljusen tillsammans med helljuset... | |
|
Ja Du får använda dimljus i mörker tillsammans med helljus. De skall då kopplas bort då du skiftar till halvljus. Annars gäller det som de andra upplyst Dig om. OBS det DAGTID inte morgon och kväll. NoFear |
|
| Sök på dimljus och du kan få läsa 1000+ inlägg i detta ämne. | |
|
Du får använda dimljus vid dimma, eller snöfall även när det är mörkt. Jag körde i Gbg igår kväll på en mörk landsväg när det snöade som värst, då var det dimljusen som gav bäst ljus. fast det gick ju bara att köra i 40 km/h. CHS |
|
|
Jepp de slår av när man bländar av... Jo man får köra med dimmljus i oväder och dimma etc, men jag tror inte man får köra med halvljusen på samtidigt då heller, men jag tror inte ens polisen ids klaga om det är ruskigt oväder ute! |
|
|
Det är tillåtet under alla ljusförhållanden förutsatt att det råder dimma eller kraftig nederbörd, då istället för halvljuset. De får dessutom ersätta halvljuset vid dagsljus (ej dagtid, vid dagsljus!)... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag läste i rikes lag att det blivit ändrat. Man ska visst få ha dimljus på dagtid dock utan halvljus. Det är lagligt att köra med parkering och dimljus ihop men enbart dagtid inte när det börja skymma.. / Andreas |
|
|
Det står inte dagtid någonstans, det står dagsljus. Vilken tid på dygnet det rör sig om är totalt ointressant, det är graden av ljus i omgivningen som styr. Det är t.ex. inte tillåtet att köra med dimstrålkastare klockan 12.00 på dagen i Norrland någonstans under vintern när solen inte ens kommit upp, däremot kan det vara tillåtet att göra det klockan 22.00 en sommarkväll i Skåne om solen fortfarande ger tillfredsställande ljus... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Detta har inget med inlägget att göra, men inte är de så mörkt här uppe inte, på sommrarna är det garanterat ljusare här uppe än där nere i södra sverige! =) | |
|
Jesperado. Det menas dagtid, liten korrigering i all vänlighet. TF 71§ ... färd under mörker, i gryning eller skymning ... då återstår bara dagtid, eller........bortsett från andra omständigheter. Vänligen NoFear |
|
|
Xtracrispy: Det var just därför jag skrev på vintern i Norrland, på sommaren är det ju tvärtom ljusare! Nej, det återstår inte bara dagtid, exemplet med sommarkvällar i södra Sverige t.ex., då kan det vara dagsljus långt efter "dagtid"... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jesperado: ok, missförstod! =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.