AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
428

Vad kostar nie varv runt globen?

Len
En liten lista över utlägg för att under 17 år färdas ca 37 tmil i en 318 (inget skruvande på verkstad lr dyl):

Oljebyt. 24 st x 3 L. biltemaolja (à 30:-) 2160
24 st filter biltema 960
Luftfilter 4 st Biltema 240
T-stift 12 byten x 4 Biltema (à20) 960
V-pump 2 st. Mekonomen 600
Termost. 1 st. Biltema 150
Fläktkoppl. 1100
Torkare 10 st à 30 300
Lampor 800
Strålkastare 2 st à 400 800
Packboxar 300
Packn. 200
Styrled 300
Spindelled 2 st 200
Bromsklossar 3 satser Biltema 450
Bromsbackar 0

Värmecell 400
Däck 5 x 1500 /sats 7500
Batt. 4 st. x 500 2000
Ljuddämp. 4 st x 800/sats 3200

Summa 22620

Startvärde 74000
Vrakvärde 500

Värdeminskning 73500

Frågor:
Ungefär hur mycket hade det (erfarenhetsmässigt) kostat att hålla kärran rullande i dessa i mil, förutsatt att skruvandet och servandet samt byte av mtrl hade lämnats till en kompetent bmw-verkstad. Dvs kostnad för arb. och mtrl.
Och hur mkt hade man kunna få betalt idag, 18 år gammal , 40000 mil, med fullstämplade servicehäften och efter att allt underhåll gjorts av dom som kan bmw?

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
Len
Oops- Förstås gick det åt några flera bitar på dessa mil, nämligen två fördelare +dito lock, samt 6 st. alternatorkol (går att byta ut på regulatorn). Summa ca 500:- .

len
Det är ju jäkligt bra.... 38K mil... det är en del....

_____
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Har du kört 37t mil med en -85 318 och köpt reservdelar på Biltema, hela tiden, ja då är det ett under att den klarat 37 t mil..... och utan att byta skivor ännu ett under i sthlm trakten.
Men stämmer det du säger helt ja då är det helt fantastiskt.
Vill minas att det var en 318 som gått 75 tmil och den var servad hos BMW..... stod i ngn biltidning för ngt år sedan.

NoFear
Len
Intressant vore det att få en upskattning av vad det skulle ha kostat att kosta på regelbunden service på typverkstad, samt rep. av de listade felen där oxå. Någon som mejlade i en annan fråga påstod att detta skulle ha kostat ca 50-60 tusen extra, utöver de dryga 20 tusen som listats ovan. Sant, eller troligt?

Denne frågade också om kopplingen - det borde inte gå att köra så långt, varken med belägg eller lager.....
Näväl, kopplingen byttes ett fåtal mil efter det att bilen köpts, maa av missljud som fanns vid köpet. Då var det lagret. Sedan har den faktiskt hållit, förbi 40 000 mil. Pravda.

Rättså märkligt (?) f.ö. - när jag nu jämförde beläggen på bromsbackarna, som suttit där i 40000 mil, så var dom knappt hälften av tjockleken på de nya som anskaffats. I mm så var det mellan 3-4 mm kvar av beläggen.
Är detta normalt slitage för denna sträcka, eller vad har hänt?
Med lite pillerjobb med bitarna (och med ny mont.sats) så hade det säkert gått att sätta dit dessa belägg och köra vidare ett antal tusen mil... 20 eller 30?

Len

Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Otroligt! Hur kör du för att få grejorna att hålla så?

Jag har kört 2500 mil med min 318i-89 (den har gått 26k). Och på dessa 2500 milen (2år) så har jag en väldigt lång lista på grejor jag åtgärdat. Jag försöker att skriva upp allt jag gör i ett excell-dokument, men jag har säkert glömt en hel del smågrejor. Jag är uppe i 36466kr nu!!! Och det är bara priser på delar och oljor. Allt jobb gjort själv... Iofs så har jag lagt ner ca 10000:- på stereo och fälgar, så det kan man ju inte räkna med. Kvar blir då ca 26000:-

Bland annat så har jag bytt ALLT i bromsväg. Fyra uppsättningar däck har gått åt, kam, tank, styrväxel, leder, bussningar mm, mm, mm.

Att du lyckats åka så billigt förstår jag inte. Grattis!

Min skrothög: Länk
Len
Bl.a. åkt Mälardalen-Lofoten. t-or, t-o-r ........
Samt kört med "lätt" bil och lätt "fot". Och inte så ofta på vintrarna, förstås.....

Gåre-så-gåre!

Len

Och när det gnisslar så stannar det - inte.

len
Visa användare
11
Edward Larsen
320iM Sedan -92
Mycket att hålla reda på....... :)
Len
mycket ......skulle det vara vägen till Lof. då?
Finns ju iofs flera (vägar) dit att hålla reda på.

F.ö. är det väl bara att åka - mjukt?

len
och den har alldrig gått sönder under 17 år?

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Len!
Byter du bara 3liter olja vi dina motoroljebyten? =)

Mja, 2.9 L. då ..
Kan ju inte katten hälla i en massa olja, den bara försvinner...hehe

len
Len
Z3: så klart den har , det har ju gått åt flera st. saker (enligt listan).
Men - inte så mkt som på andra märken....
Bra pay-back, om man säger.

len
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.