|
|
|
|---|---|
|
Hej Undrar om det är någon som har lödit in lågnivåutgångar på orginal cd av fabrikat Alpine liknande den i mekartipset med Philips orginal cd.Isåfall hur gör man? | |
|
Min MD spelare är en Alpine OEM bussiness och den har ett slutsteg som heter TDA7454. Om det sitter samma slutsteg i din så kan jag hjälpa till. Problemet är med största sannolikhet att du får en signal som ligger symetriskt kring halva matningsspänningen, och inte runt 0V. Dessutom var min signal känslig att belastas eftersom det påverkade frekvensgången. Jag byggde därför en liten förstärkare i två steg som först gjorde belastningen högimpediv, och sedan HP filtrerade bort 6V nivån och dessutom förstärkte signalen för att öka tåligheten mot oljud som kommer in i kabeln till slutsteget. La dessutom in en audiotrafo för att bryta jorden och därmed elliminera jordströmmar, men det är inget måste rent generellt. Ta loss apparaten, skruva ner den i molekyler och hör av dig om du har samma slutsteg som jag. (den stora kretsen som sitter monterad mot kylflänsen) Mulle |
|
|
Ska kolla vad det sitter för slutsteg i den,,,,återkommer |
|
|
Nu ligger den här i molekyler,,, Mitt slutsteg är det som du har angivit,,,TDA 7454,,,, Har du nån ingående beskrivning på hur du gjort,,,är nog fler som är intresserade antar jag |
|
|
Återkommer. Under tiden. Räcker det med höger vänster utgång, eller behöver du 4'a kanaler? Mulle |
|
|
Ok,,, just nu behöver jag 2 kanaler,,,men så småningom 4 kanaler,,,kanske klokt att förbereda för det iaf,,, Tackar på förhand,,,,, Bosse |
|
|
På följande länk syns det vilka stift på slutstegskretsen som är vad. Länk Jag har inga bra bilder på data, eftersom jag är mitt i flytt och min diascanner är nedpackad. Jag gjorde så att jag klippte av en RCA kabel och skalade ena ändan. Skärmen lödde jag in där jorden på kretskortet förbands med chassiet. Det var precis vid slutsteget, men det kan se lite annorlunda ut i din burk. Sedan lödde jag in signal ledarna på de kondensatorer som fanns på kortet innan anslutningen till kretsen eftersom stiften sitter så tätt på den. Lättare att komma åt helt enkelt. Kondensatorerna är lätta att hitta, om inte annat genom att följa ledningsbanorna på kretskortet från kretsen. Kabeln ut ur apparaten gjorde jag kort, och där anslöt jag en förförstärkare. (se nedan) Eftersom man då ansluter sig på en punkt som är känslig för belastning för att få jämn frekvensgång är det viktigt att ansluta en högimpediv förstärkare där. Mer att tänka på är att signalen där är centrerad kring halva matningsspänningen. Det är möjligt att det finns färdiga sådana förstärkare, eller att ditt slutsteg klarar av det direkt, men det gjorde inte mitt DLS A4 på ett bra sätt. Impedansen var för låg även om subsonic filtret fixade 6V DC komponenten. Dessutom var signalstyrkan så pass låg att lågninvå kablaget blev känsligt för generator vin. Om man vill kan man byta ut kondensatorerna mot större för att få mer bas, och mindre känslighet mot låg (10kohm) ingångs impedans i slutsteget, men de två andra problemen med DC nivå och signalstyrka/störkänslighet kvarstår. Jag gjorde inte det utan köpte 4 stycken förförstärkare på ELFA som jag byggde om med mycket bra resultat. Det kostade en tusing typ. Vill du veta mer om det? Mulle |
|
|
Tack Mulle,,,,,nu är helgen räddad,,,,,ska börja idag,,,, Bosse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.