AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
982

Hur ta loss växelspaken?

Kan någon verifiera om det verkligen bara är att dra bort växelspaken rakt uppåt? (M5 E34) Har köpt en alpina knopp som jag tycker är så fin eftersom lädret på min (original) har spruckit. Bara att dra eller? Har dragit, men inte hårt nog tydligen, kanske av rädsla för att få hela stången i handen.

Tacksam för svar.

MVH
Andreas
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Jag har samma fråga! Min var också sliten, men hade turen att komma över en annan original, jag har hört att det bara är att dra rakt upp men törs man?
Ja, jag törs int! Inte förrän jag hör det av någon som verkligen gjort det.

MVH
Andreas
Bytte på min 735a knoppen gick sönder men lossnade gjorde den endast nertryckt över stången men kan sitta ordentligt så det gäller att ta i men inget iövrigt gick sönder.

MVH Stephan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag bytte knopp till en belyst på min förra bil.
Det var "bara" att dra den rakt uppåt.
Dn satt som berget, så det var nära att man slog knoppen i knoppen när den lossnade! ;o)

Mvh
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Det är bara att dra. Akta ansiktet bara... :) Bara en otrevlig erfarenhet som måste delges för att bespara andra från det lidandet.

MVH KJELLE

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
som sagt "bara" att dra, förutsatt att det är knoppen du menar. Spaken vet jag inte hur man får bort. Själv använde jag en brädstump som hävstång, så får man litet mera kraft och slipper skador i ansiktet.

spaken få man bort genom att lossa länkaget under bilen. sedna är det bara att dra där också. kulan på spaken sitter fast tryckt i en plasthållare. bör inte sitta allt för hårt utan att den lossnar om man tar i lite.

==========
Länk
Sorry jag skrev lite dumt, det är naturligtvis knoppen jag menar.

Tackar för era svar.

MVH
Andreas
cl
185
clyzzon
330i Touring -03
Som många andra skriver sitter den hårt som fan, fick ta hjälp av ///M's muskelpaket, även fast den gröna färgen kom fram som på hulken själv, så satt den som klistrad!!
Lycka till!

Mvh Johan

/// Clyzzon
Länk
Oki, så det är likadant på E36... har en M3 som jag funderat på att byta knopp i... sitter en kolfiber nu som är ganska snygg visserligen men har funderat på chromeline.....

Är bara att dra alltså!

Mvh.
Robban Johansson
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

jepp, bara att dra. Men akta ansiktet!

Mvh
Anders S.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Robban, är det kolfiberknopp i din bil, är den säkert inte BMW-original!
Då kan det mycket väl vara så att det finns en liten insexskruv dolt. Kolla det innan du rycker och sliter i knoppen!

Mvh
Stämmer gott, är inte BMW original.... Får kika detta!

Mvh.
Robban Johansson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.