|
|
|
|---|---|
|
kan man justera kopplingen på en 320-95 om den tar högt upp eller är det att kopplingen börjar bli sliten?? Berg | |
| Har för mig att kopplingen e hydraulisk o därmed självjusterande.... | |
| på min 318is 90'a e30 så går det ialla fall att ändra läget på kopplingen själv. | |
|
schumi: "på min 318is 90'a e30 så går det ialla fall att ändra läget på kopplingen själv." Hur då? Jag ställde frågan tidigare här på forumet och fick då till svar att det inte går.... så det vore bra om det verkligen går. /Hans |
|
|
Bong: jag har för mig att jag har ngt liknande på min bil! det finns ju en lång skruv med en mutter bakom gaspedalen som man kan skruva på, jag har för mig att jag har sett en likadan/ngt liknande bakom min kopplingspedal....fast jag vet inte om man skall skruva på den inställningen själv... "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
|
Boys...Kopplingen till de 6-cylindriga e hydraulisk så det finns inte så mycket o justera där,möjligen att man kan "trixa" lite inifrån kupen där pedalen är förbunden med kopplingscylindern men de e väl inte o rekommendera....Om de fyrcylindriga har hydraulisk eller vajer vet ja ej,men vajer borde ju gå o justera... Bmwfreaken:Om ja vore dig skulle ja inte skruva på den skruven du talar om.Däremot kan du kolla upp i en repmanual hur den där skall va inställd,har för mig att det ska X antal cm mellan helt nertryckt o helt uppsläppt koppling,kommer inte ihåg hur mycket men kan kolla i repmanualen ja har hemma.... |
|
|
Dawwe: nej jag tänker inte skruva på den inställningen, känns som att det bara kan bli värre :) skall kolla i haynes vad som står där om det hela.. "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
| 4:orna har också hydralisk koppling.... | |
|
Hydrauliska kopplingarna på bMW är självjusterande tills det är dags att byta. Om kopplingen slirar är det nog kört, men om du bara vill ha dragläget längre ned kan du förmodligen förlänga livet genom att justera pedalens läge i förhållande till huvudcylindern. Allra bästa sättet att testa kopplingne är att dra upp daycruisern ur sjön uppför en brant ikörningsramp. Om du inte har någon båt eller dragkrok kan du stället testa kopplingen genom att köra c:a 50 km/h på fyran och ge fullgas. Sparka sedan till på kopplingen så att den kopplar ur ett ögonblick. Om den vid ingreppet hugger är det normalt, om den slirar så är det dags för byte. Detta indikerar kopplingsslitage bättre än rivstarter. /Mats |
|
|
Fortsätter på den här tråden då jag har problem inom samma område :) Tycker min koppling tar väldigt långt ner, går det att justera till det? Den slirar inte, så slut verkar den inte vara. Sista veckan tycker jag mig märka att dragläget är nästintill i golvet... Någon som har nåt bra tips till mig? |
|
|
Börja med att lufta kopplingen, det kan hjälpa om det är luft i systemet! Är det mycket luft i hydraulsystemet vid slavcylindern och problemet återkommer, kan det tyda på att slavcylindern är dålig och behöver bytas.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kanon Johan ! :) Åker ner till snubben på verkstan och gör ett försök. Kan detta bero på att jag misshandlade kopplingen lite i förra veckan då jag stod i uppförsbacken med sommardäck och snöväder och inte kom upp tro? Fick hämta grannen för att undvika katastrof då en telefonstolpe var otäckt nära där jag fastnat :)) |
|
| japp det var den där skruven vid kopplingspedalen jag syftade på. enligt haynes så verkar det vara fritt fram att skruva lite på den. | |
|
Anders S, prova att lufta. Luftningsnippeln sitter vid slavcylindern under bilen (vid växlellådan). Du luftar på samma sätt som vid bromsluftning. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ska prova det. Verkar vara enda möjliga då det inte saknas bromsvätska. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.