|
|
|
|---|---|
|
Jag struntade blankt i dessa supertvättar för dyra pengar, som lovar så glänsande resultat och medtog enkelt mammas YES Diskmedel och diskborste. Wow, vilket fint resultat! Nu undrar jag bara; kan det ge några negativa effekter? /Kjell | |
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Jag håller med om att det nog går lika bra med yes som något annat rengöringsmedel, men min erfarenhet är att fälgar inte blir rena om man inte använder avfettningsmedel med jämna mellanrum. Jag har hört att Biltema har en gul flaska som är bra och billig, (och därmed alltid är slut). Jag använder vanlig kallavfettning. Tänk på att vaxa fälgarna efter varje tvätt. Om man använder hårdvax, (vilket alla borde använda), ska det tåla diskmedlet. Vanligt vax löses upp av diskmedel. Rolf Black shining beauty |
BeeMWe playboy |
Fälgar som inte är lackade ska nog inte vara några problem, har hört att lacken tar skada av vanligt diskmedel. |
| Rolf: du sa att man ska vaxa fälgarna efter varje tvätt. är det ngn speciell sort just för Al. fälgar eller funkar vilken som helst? | |
|
Turtle har ett speciellt fälgvax som ska hålla bättre på fälgarna men vanligt vax dugar bra det också, det viktigast är att man inte väntar för länge mellan rengörningarna så att bromsdammet hinner bita fast. Apropå Biltemas fälgrengöring(som kanske är lite för effektiv) så vill jag bara säga att det är viktigt att man sköljer mycket efteråt så att fälgrengöringen inte "bränner" fast i fälgen tillsammans med bromsdamm, särskilt på insidan av fälgbanan(låt inte heller rengöringen ligga på för länge utan ta en fälg i taget). Mvh Micke t/ 328-96 520-92(till salu!) B6 3,5-89 |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Hej Fleshy J, Jag har inte tittat på denna sida på ett tag men hoppas att du läser detta ändå. Jag använder Hagmans hårdvax, (=lättflytande genomskinlig vätska), vilket verkar hålla bra. Jag vill inte köpa olika flaskor bara för fälgar (=dyrt). Låt bara inte smutsen ligga på för länge ändå, den verkar bita sig fast. Mvh Rolf Black shining beauty |
|
Använder Yes på sprutflaska, något utspätt men inte mycket. Det blir bra resultat om man gör det varje gång man tvättar. Handlar ju mycket om att inte låta skiten gro för länge. Yes rekommenderas av tex Däck o fälg firman Molway med instruktion om hur det ska användas på deras hemsida så skadligt tror jag inte att det är. Skulle fälgarna ta skada är de troligen av dålig kvalitet eller slitna i ytskikt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.