AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.115

Hur mycke bensin drar era M bilar?

Sida 2 av 2
Pelle Grahn
Har en M3 3,2l -98 Original.

Stadskörning ungefär 1,2 l/mil nu när det är kallt ute. Annars
runt 1,1 l/mil.

Landsväg ungefär 0,8 l/mil.

Tilläggas bör att det är en Cab, så den väger en del mer än
en Coupe eller Limo.

Blev själv förvånad över hur "snål" bilen är. Tänkte mej en
högre förbrukning vid inköpet av bilen.

Bensinförbrukning beror mest på körsättet!
Har lyckats få upp en Fiat UNO 45 i 1,6 l/mil!

Pelle G.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Att få en M5 att dra över 2 liter milen vid stadstrafik är inga problem. Problemet kommer när man vill köra den UNDER 2 liter..
Bil M3 SMG 02

Blandad körning på vintern:=1.2-1.3 T och R jobbet kort resa

Landsvägs körning på vintern=0.8-0.9

Har tyvärr inte några uppgifter om hur mkt bilen drar under sommaren.

Tänk på att Polisen kan finnas bakom hörnet.....
Om nå´n är intresserad av ALPINA BiTurbo-siffror så är detta vad jag mätte upp:

Som bäst, jämn hastighet 110-120km/h, långkörning:0.95.

Stadskörning, sommartid: 1.1-1.2.

Stadskörning, vintertid: 1.4-1.5;

Hård körning i sta´n: 2.0-2.4.

Så, det kostar att ligga på topp!

MVH/Richard
Min 3.8 drar ca 2L/mil vid stadskörning och när jag åkte lansvägskörning i laglig hastighet till stockholm från eskilstuna så låg jag på 1.1L/mil...

Det kostar att ligga på topp. :-)))))))

Var är sommaren.??????????????????

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
Min Fd m3-97 låg på strax under 2liter i höstas innan jag sålde den. Enbart stadstrafik kasnke bör tilläggas.
Säger detsamma som Mannen . Strax under 2liter låg min med då jag körde enbart stadstrafik. Landsväg 1.2 och uppåt beroende på körsätt :).
do
66
dode
316i Compact
I heard that there can be problems with this "cold start valve" - thingy, if it's bad then the engine uses exremely much gas especially when it's cold. But as far as I know it's not really a problem to use 20l/100km in the city...

---
Jag jobbar på min svenska...
Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
BMW 635CSI med komplett M5 94 drivlina med JWR chip och singel 3" avgas ocj öppet KN.. 8.8liter på 2 mil.. toppfart 305KMH har aldrig hört en bil med sånt sound igen....

BMW 325 IMSA/CSL under konstruktion
ICQ#126319414
M3-03 SMGII

1,1-1,2 blandad körning
0,8 lägsta notering från Oslo till Gbg.

Farthållare gör underverk vad gäller låg förbrukning.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

kör 10 mil om dan o hamnar alltid runt 1 litermen gasar man så kan den nog dra som en v8a
Esa
Eskilstuna-Mantorp under litern med tung fot, på banan 2,4L.
Visa användare
167
400 Nm
118d M-sport -10 Såld
320xd -11
3.0s -77

bmwcs #2040
HEJ en bra fråga tycker jag " bensin förbrukning " .Min M5 drar 1.5 l/mil på en tank = blandad körning . Jag har en mil till jobbet och om jag ska till mor & far 5 mil enkel väg . lika f-rbannat drar den som biligast 1.4 . ( 1.4 om jag lus kör = 90 knyck !!!!!!!! . ska det vara så jag bara undrar ............. ( nästan )alla andra snackar om 1.2 per mil . kom just på en fråga . min varvar 2.000 rpm vid 80 knyck gör era oxå det ????
1,5 blandad och ca 1.0 på landsväg drar min 3.8 touring, men vid hårdgasande går det betydligt mer :)
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Sthm-Örebro(askersund) 0,83 l/mil, inga probelm om man kör efter hastighetsbegränsningarna, och samtidigt är mkt lätt på bromsen.

Jag brukar nog i snitt ligga runt 0.89-0.92l/mil på denna sträcka, och ligger då ändå på "lite" visa sträckor. Det finns ju fina rakor ex. före eskilstuna.

Förbrukingen sticker ju iof snabbt upp om det är köer på infarten till Sthlm.

I Stadstrafik brukar jag faktiskt sällan ligga över 1,4l/mil oftast kring 1,2.

Tycker det är intressant att man ändå kan köra så pass snålt, med en så pass stor motor....

do
66
dode
316i Compact
Just checked 2 times in a row the liters filled / driven kilometers, both times exactly 1.364 l/mil.

Not surprising with the snail-speed you have to drive here on the motorway :-)

Computer shows ca. 0.15 l/mil less than it actually takes.

Mvh
Torsten
Min M coupe drar ca 1,1 - 1,2l/mil vid blandad körning..

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Som jag redan nämnt i ett par andra trådar köpte jag bilen igår (min första M-bil) och har följdaktligen (?) kört som en blådåre hela dagen. Döm om min förvåning när snittförbrukning legat på 1,1-1,2 l/mil!!! Snacka om high-tech...
Buspelle
Min M5a har de senaste 2000 milen dragit i snitt 1,42 l/mil. Ungefär halva sträckan har bilen gått i Stockholm och i övrigt landsväg, varav ca 700 mil Autobahn. I Stockholmstrafik ligger snittet på 1,57 l/mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.