|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej "Vinkeltolvor"! Behöver litet erfarenhets-hjälp. Min M 70 slutade ju förra året med att bara vilja snurra på tomgång. Har nu skaffat mer info om "styrningen av kärnkraftverket" (som ngn uttryckte det). Nedanstående har jag printat ur vst-handboken: ""Varje styrenhet är programmerad med givna grundvärden som endast utgör medelvärden. Styrenheten erhåller olika ingångsvärden, beroende på motorns tillstånd, vilka sedan jämförs med de lagrade värdena. Det självlärande systemet jämför ingångsvärdena med lagrade karakteristiska fältvärdena. De resulterande reglerinstruktionerna vidarebefordras sedan till resp ställdon. Blir exvis Motronic-styrenhet strömlös en längre tid (över 1-timme), förlorar det självlärande systemet alla lagrade värden. När en styrenhet med raderade värden åter tas i bruk eller vid montering av en ny styrenhet måste ingångsvärdena för den aktuella motorn läsas in och lagras i det självlärande systemet. Denna procedur kan leda till ojämn tomgång efter start och störningar vid motorbromsning. Det kan dröja en stund beroende på motortyp, innan samtliga värden har anpassats till motorns tillstånd. Därför skall följande åtgärder utföras innan Motronic-styreneheten byts ut eller frånkopplad styrenhet åter tas i bruk: 1) kör motorn tills den uppnår driftstemperatur 2) montera den nya styrenheten och kör en runda med bilen"" Nu är min fråga: Vad menas med att läsa in ingångsvärdena? Måste detta göras på vst eller gör styrdonet det medans motorn går? Detta innebär ju att påståendet ovan om att "alla lagrade värden förloras" är fel. Kvar måste isf bli de inledningsvis omnämnda "programmerade grundvärdena"- Nicht war? Har ngn haft sin M 70 strömlös i mer än flera tim? Har den sedan själv gått igång igen? på normalt sätt?? MVH /// Paap |
|
Vet bara hur det är på de enklare motronicen men det borde vara samma.. Vid "nollning" hämtar den all information från de olika sensorerna på motorn vid uppstart. Som tex kylvätsketemp , lambdavärde etc. Det är inget som man ska lägga in själv utan den lär sig då du snurrar igång motorn. Därav den lite ryckiga gången som kan bli vid uppstart.... MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Jag har inte märkt något om att den börjar gå annorlunda efter att batteriet varit frånkopplat, men är du säker på att luftmängdsmätarna fungerar ? Bilen går på tomgång men peta på gasen så dör skiten, råkade ut för detta och efter några gråa hår kunde jag härleda mitt problem till dessa 2 irriterande saker. Någon tråd inuti som gått av. MVH ///Jimmy ------------------------------ My hopes are not always realized, but I always hope. |
|
Paap Reeder |
Hej! Det är bra Bimmers ...... alla tips är hjärtligt tacksamma. Skall använda vintermånaderna till intellektuellt arbete. Tycker att texten på fichet är luddig för min förmåga iaf men det kanske är en risig översättare. MVH /// Paap |
| På M73:an verkar det som att man har försett motorstyrningen med separat minnesströmförsörjning. Den startar och går klockrent direkt efter att batteriet varit frånkopplat i mer än två veckor. 535:an däremot var väldigt kinkig. 10-20 minuter utan ström och motorn stannade under 1000rpm. För att återfå jämn tomgång krävdes varmkörning, avsvalning och sedan ny kallstart. | |
| Peach have a point! Hade ju faktiskt fenomenet ibland på 528:an innan det blev en ny luftmängdmätare. | |
| På min fd.750 E32 så märktes en rellativt stor skillnad när batteriet varit urkopplat. Framförallt tomgången blev orolig, detta blev bättre efter en stunds körande. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.