AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.278

Varför är broms scoopen täckta på M5 E39?

Sida 1 av 2
Håller på och byter plastgallret i fronten mot alu galler. I det svarta original plast gallret så är det solid plast på sidorna längst ut mot varselljusen (fast fortfarande i hålet i mitten). Döm om min förvåning när det bakom dessa täckkåpor sitter värsta kyl scoopen till frambromsarna!

Varför är dessa kylintag täckta? BMW måste väl ha någon anledning till detta? Så inte något blåser bort nu...

Qvarnis
BM
118
BMW-Niklas
E24 635csi-87
E39 525ia touring-02
E36 323TI SLE-00
E87 118d-10
Inte för detta inlägg hjälper men hur går det emd kompressormatningen?? Är mycket spänd på att läsa om bilen...

BMW när du hellre kör än låter dig köras
Pe
150
Peter_Ilis
530d Touring -16
Det är precis likadant på m3 e46. Tror att jag hörde att de var borttagna i varmare länder, varför vet jag inte. Kan kanske vara att bromsarna blir kalla nog här iaf?
ci
119
cidair
M5 E60 -05
330xdT -07
Tydligen så hade de första M5 E39 dessa scoop inkopplade. Men då var det någon direktör Schmidt som tyckte att det blev alldeles för mycket bromsdamm på fälgarna.

För att hörsamma sina penningstarka kunder så täckte BMW M helt enkelt igen scoopen. Det var inte tillräckligt många som utnyttjade bromsarna maximalt tydligen!

Vi som kör lite mer inspirerat, och ibland på bana, hade ju gärna haft dem inkopplade.
mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
Har noterat att att vanliga E39:or med M-paket inte har någon täcklucka ........det verkar ju sunt;)
Det låter otroligt att BMW skulle täck igen scoopen pga att man får bromsdamm på fälgarna, men jag vet ju inte...

/T.P.
Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Tycker inte det låter troligt detdär med bromsdamm, eftersom M5:a inte är någon cruisingbil. Den är ju gjord för att köras i tuffare tempo.

Hellre lite bromsdamm på fälgarna och bra bromsar, än blanka och fina fälgar utan bromsar :-)

Jan
BMWCS # 3966
pravda1
Har du sett Nowack tuning? dessa scoop finns där, några monterar även dessa för annat än bara utseendet.... :-P
Det är nog så att BMW har kommit fram till att det gör mer skada än nytta i vårt klimat vid vanlig körning (regn, salt, sand, osv).

På nya M3an så sitter det täckluckor i framkanten på innerskärmarna så att man kan ta bort dem vid bankörning. Dock så rekommenderar BMW att man låter dem sitta där i vanliga fall.

Är det någon som kan gissa varför det är en liten öppning i den vänstra täckluckan på nya M3an? En liten ledtråd: stoppa in handen i luftintaget framtill och känn... :-)

/RS2
Jag har oxå hört det där om bromsdammet!!!

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
BMW Nilkas:

Kompressorkonverteringen blir det inget av. Har kontaktat ESS Tuning ett par ggr i Norge men inte fått svar.

Qvarnis
Snygga scoop är det iaf att titta på genom gallret! Ser ut som kolfiber på lite håll fast det är det inte. Otroligt om de täcks för att det skulle vara mera praktiskt vid vanlig körning.

M5 bromsarna original räcker ju inte till vid 100% hårdkörning. Hade 290 km/h på mätaren med fyra man i bilen på autobahn och var tvungen att bromsa HÅRT några ggr. Kan säga att det var shake-rattle-and-roll i ratten då...

Mera kylscoop åt folket!/ Qvarnis

Qvarnis: Märkligt att ESS inte svarar på Mail. Jag mailade dem för ett tag sedan och fick svar inom någon dag. Ring dem då?
De brukar vara vädligt service minded, enligt folk här på forumet som varit och fått sina bilar supercharged.

Bmw har stjärnan under huven.
Det kan inte ha med aerodynamiken att göra?

/Jimmy
Länk
Wendtan:

De svarade på ett mail men sedan blev det nog lite för krångligt när vi skulle gå genom vilka mässor mm bilen skulle stå på.

Just nu hinner vi inte med något mera än det vi håller på med vad avser karossmods mm. Det är timpassning nu i schemat (skulle blivit studierektor!) och går allt som det är tänkt blir vi klara onsdagkväll den 6/3. Den 7/3 går färjan till Euro Car Show i Finland...men det ska vara stress!!!

Qvarnis
Qvarnis: Okej. synd. deras kit e top notch.
Lycka till. de ser väldigt lovande ut på hemsidan.

Wendtan:

De har inget kit till M5an efter vad jag har hört?

Qvarnis
Qvarnis: Har läst någonstans att de är under utveckling men jag kan ha fel. De finns ju E39 M5 or med kompressor konvertering
på www.bmwm5.com bla. en svart som e ruggigt cool.
ESS borde ju faktiskt kunna hjälpa dig tycker man.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Q: De har inget M5 E39 kit och inget ligger i faggorna nu i det närmaste vad jag hörde senaste häromveckan.
Mvh
Asken
Jahapp. där hade man fel då.
Man kan ju tycka efter att de släppt till X5:an att de skulle
komma ett m5 paket med. Är inte de motorerna ganska snarlika?

Turbo ace
Har funderat på det där med bromsarna också vi har bytt ett gäng med skivor på m5 e39 efter fyll gas körningar blir dom lätt överhettade och slår sig men det är ju jävligt undligt att man inte har kanalerna öppna eftersom även den simplaste e46 har kyl kanaler till bromsarna skumt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.