AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.144

Hur får man ur en limmad ruta?

Grusse
Man villa ju plocka ur rutorna när man lackar en bil, så jag undrar hur man får ur dom limmade rutorna "hela"(Fram & Bakruta). Jag antar att man inte bara trycker ur dom som man kan göra med dom i vanlig gummilist, utan dom limmade måste väl nästan skäras ur på något vis? Hur gör man enklast?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag inte är felunderättad värmer man runt rutramen med speciella verktyg för att få limmet att lossna.
Dessa verktyg har nog bara bilglasmästare, mer avancerade verkstäder eller lackverkstäder!

Mvh
Grusse
Okej, så då är det alltså inget man kan göra själv. JAg får äka och snacka med en glasmästare då. Tack för hjälpen.
Grusse: Du kan plocka ut rutan själv med hjälp av pianotråd & en kompis. Samt nån typ av handtag för det går inte att hålla direkt i tråden. Men du åker nog på att köpa en ny list till åtminstone vindrutan, då det är svårt att få bort den hel.
Hör av dig om du behöver mer tips.
Normalt sett använder man ett speciellt skärverktyg, men det är ju inte så lätt att få tag på + att det är ganska dyrt.
ma
272
marbjo
325cab-91
pianotråd + två svetstänger funkar utmärkt

Länk
Grusse
Okej, då ska jag testa med det. Om det inte skulle gå nå bra så får jag väl kontakta glasmästaren då. Tack för tipsen!
Ta det lungt med vindrutan. Försök att inte låta pianotråden ligga emot vindrutan för mycket. Då kan den gå sönder. Bakrutan är mer hållbar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.