|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har läst i Haynes bok att man kan kalibrera elhissarna genom att hålla inne knappen uppåt i 5 sek efter rutan gått i topp men detta verkar inte funka för mig. Rutan går inte ner tillräckligt, när man ska öppna högrerdörren tar rutan emot rejält i listen (mest baktill) och när man stänger hamnar rutan utanför listen - man får hoppa i på förarsidan och köra ner rutan och upp igen med knapparna. Detta hände min 325 cabrio med hardtop efter att bilen stått ute en natt med blötsnö och sedan frost så rutan hade frusit fast. Jag skrapade och lyckades öppna dörren (rutan rörde sig inte) men jag kunde inte stänga ordentligt för rutan hamnade utanför listen. Jag hoppar in och trycker på neråt och elhissmotorn går igång men rutan sitter fast. det man tror ska hända är att motorn ska stanna eller i värsta fall bränna men icke. Pang sa det och sen sjönk rutan retligt sakta ner i dörren och gick inte att hissa upp. Paniksamtal till BMW bilsalongen i Skövde - kan ni hjälpa mig nu - jag har 40 mil hem och det är minus 10 ute och rutan går inte att stänga. Jag åker dit och monterar själv bort dörrsidan invändigt och det visar sig att motorn är så stark att den dragit av två nitar som håller ihopa kryssvaggan som rutan vilar i. Mekaren punktsvetsar och det funkar bra. 700 kr senare är jag glad att slippa köra hem med öppen ruta. Men som sagt är kalibreringen inte perfekt. rutan rör sig neråt en knapp centimeter när man öppnar och upp igen lika långt när man stänger dörren så det är som det ska, i alla fall när inte bilen stått ute och rutan frusit fast. Men jag vill alltså flytta "nolläget" 5 millimeter neråt så rutan rör sig in och ut ur listens spår och inte som nu: bara inuti listens spår. En ide är att lägga något 5 mm tjockt emellan och sedan kalibrera igen men knappen 5 sek i ändläget men är det någon som har bättre tips? Sitter rutan felmonterad nu efter reparationen eller? Jag tyckte den bara kunde sitta på exakt ett vis eller går det att finlira även men rutans fäste inuti dörren? Tack på förhand! /Patrik, BMWCS 4096, 325 i cabrio -94 (hardtop och hakka 10:or på vintern ;-) | |
|
Detta har varit uppe för inte så längesedan. Det var någon som hade typ samma problem, att rutan inte gick ned tillräckligt. Om jag inte minns fel så var det en annan lösning på detta problemet i den tråden. Använd dig av sök-funktionen så ska du se att du hittar det. Lycka till! mvh Daniel ------- Finns på icq: 60288954 "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Det går inte att kalibrera läget, det är det läget som är ifrån fabrik som gäller. Jag tycker snarast att det låter som att mekaren svetsade dit Krysstaget snett. När nitarna (gjorda i aluminium) går av så ska man sätta dit skruv med mutter och inte svetsa. Jag har själv haft samma problem. / Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.